به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس؛ پیمان یوسفی آذر در نشست کارگروههای تخصصی دهگانه محصولی و اولویت دار گیاهان دارویی اعلام کرد: صندوق توسعه ملی (با کارمزد ۸ درصد)، صندوق کارآفرینی امید (با کارمزد ۴ درصد) و بانکهای کشاورزی، سینا و سپه از منابع مالی و تسهیلاتی برای گیاهان دارویی تعیین شده اند.
وی با بیان اینکه سرلوحه سیاستهای حمایتی و تسهیلاتی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کاشت، برداشت و تولید نهاده گیاهان دارویی است، گفت: ۵۰ درصد بسته حمایتی آماده شده که شامل مواردی همچون مشوقهای صادراتی، رفع موانع تولید و صادرات و تدوین قوانین جدید است.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه گیاهان دارویی در بسته اشتغال فراگیر کشور، دومین اولویت دولت دوازدهم است، اظهار داشت: چهار سال فرصت مناسبی است که گیاهان دارویی ایران در سطح منطقه و بین المللی جایگاه خود را بیابد.
یوسفی آذر، اولویت بندی گونههای مهم و تجاری گیاهان دارویی برای سیاستگذاری و برنامه ریزی در فاز نخست را مهم ارزیابی و تصریح کرد: بر اساس نظر سنجیهای صورت گرفته از گروههای مختلف اعم از استادان دانشگاه ها، بخش تحقیقات و تولید کنندگان؛ میتوان هفت تا ۱۲ گونه را در اولویت کاری قرار داد.
وی افزود: تجارت، سطوح زیرکشت و جغرافیای پراکنش با توجه به منابع آبی در تعیین اولویتهای استانی برای ما مهم بوده است.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، زعفران، گل محمدی، آنغوزه، سیاهدانه، آویشن، نعنا فلفلی، شیرین بیان، گل گاو زبان، بابونه، زیره سبز، شاه دانه و گز روغنی را از گونههای اولویت دار گیاهان دارویی کشور برشمرد و گفت: کارگروههای تخصصی ۱۰ گونه اولویت دار در سطح ملی تشکیل خواهد شد.
وی با اذعان به اینکه زنجیره ارزش صنعت گیاهان دارویی باید تشکیل شود، اظهار داشت: در این زنجیره ارزش که شامل تولید بذر، کاشت، داشت و برداشت، فرآوری و تبدیل و مصرف میشود، بالاترین ارزش افزوده به مرحله بازرگانی و مصرف تعلق دارد.
یوسفی آذر ادامه داد: با آنکه ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید میشود، اما سال گذشته ارزش صادرات این محصول توسط کشور ما ۱۰۰ میلیون دلار معادل یک شانزدهم سهم بازار جهانی بوده است که با ایجاد زنجیره ارزش، سیاستگذاری و حمایت و استاندارد سازی تولید این سهم باید افزایش یابد.
وی ارزش کل صادرات گیاهان دارویی در جهان را ۱۲۳ میلیارد دلار بیان و تصریح کرد: هر صنعتی که به گیاه وصل شود زنده خواهد ماند و در غیر این صورت از بازار خارج میشود.
یوسفی آذر، نخستین هدف وزارت جهاد کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی را سیاست بازار دانست و گفت: حلقههای تولید باید شفاف باشد و بدون رانت به بازار وصل شود و این در حالی است که در ایران یک محصول چندین دست میچرخد و با قیمت نامناسب به دست مصرف کننده میرسد.
وی حضور موثر در بازارهای جهانی و شکل دهی نظام تسهیل تجارت بین المللی گیاهان دارویی کشور، توسعه سهم سبد مصرف کنندگان از گیاهان دارویی با رویکرد بازار داخلی، برند سازی قطبی بر مبنای اولویتهای کشت و با هدف توسعه اکوتوریسم، توسعه و مدرن سازی شبکههای توزیع، فروش و تعریف فضاهای جدید از جمله فضای مجازی را از سیاستهای بازار وزارت جهاد کشاورزی در بخش گیاهان دارویی نام برد.
به گفته مجری طرح گیاهان دارویی، توسعه ارتباطات فعالان صنعت گیاهان دارویی در بخش خصوصی و تعاونی با رویکرد حداکثرسازی ارزش افزوده، توسعه تبلیغات و فرهنگ سازی و توسعه ارتباطات فعالان داخل و خارج با رویکرد شبکه سازی برای تحقق شاخص برونگرایی اقتصاد مقاومتی از دیگر سیاستهای بازار در این حوزه است.
وی در این حال اخذ مجوزهای متعدد برای صادرات و حوزه تمرکز مداخلات را بزرگترین مشکلات در مورد توسعه بازار و صادرات گیاهان دارویی دانست و بر رفع آن در کارگروههای تخصصی تاکید کرد.
یوسفی آذر، ایجاد بانک اطلاعاتی تولید و مصرف گیاهان دارویی، استاندارد سازی تولید با تمرکز بر استاندارهای بازارهای هدف، توسعه تولید نهادههای اصلاح شده با رویکرد تمرکز بر بخش خصوصی و حمایت از توسعه تحقیقات کاربردی در بخش تامین نهاده، کاشت، داشت و برداشت و شناسایی و معرفی گونههای بومی گیاهان دارویی را از سیاستهای تولید و فرآوری وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد.
وی اظهار داشت: تعداد گونههای فلور ایران نزدیک به ۸۵۰۰ مورد، گونههای دارویی و معطر ۲۵۰۰ مورد، تعداد گونههای مصرف شده در صنعت داروسازی کشور ۳۷۵ گونه، تعداد گونههای معرفی شده در منابعی که دارای ارزش دارویی هستند ۸۵۰ گونه است.
یوسفی آذر تصریح کرد: اولویت دوم در گیاهان دارویی شامل بومادران، مریم گلی، سنبل الطیب، ترخون، بادرنجبویه، مرزنجوش، مرزه، سرخارگل، صبرزرد، کدوی طبی، زیره سیاه و رازیانه میشود.