اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
کد خبر: ۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - 14 February 2017
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر

استان‌های مرزی کشور از عدالت آموزشی محروم هستند

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس با اشاره به اینکه نوارهای مرزی کشور از لحاظ عدالت آموزشی بسیار محروم هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه آموزش یک وظیفه حاکمیتی است، عقب‌ماندگی دولت از خیرین مدرسه‌ساز معنادار است.
استان‌های مرزی کشور از لحاظ عدالت آموزشی محروم هستند

سرویس اجتماعی عصرپرس: رسول خضری با اشاره به اینکه رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز بوده و 10سال است در کار مدرسه‌سازی فعالیت می‌کند، افزود: در طول 10سال اخیر 156کلاس توسط کمک‌های خیرین ساخته شده است.

به گزارش خانه ملت نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از لحاظ بافت‌های فرسوده و کمبود فضای آموزشی و کمبود نیروی آموزشی با استانداردها فاصله زیادی وجود دارد زیرا استاندارد کلاس‌ها باید قریب به 25 نفر باشد درحالی که بین 36تا 42نفر است و در مورد شهرستان‌های حوزه انتخابیه سردشت و پیرانشهر نیز آمار حاکی از آن است که یک سوم فضای مطلوب و استاندارد فضای آموزشی را دارد.

وی در مورد شرایط و مشکلات آموزشی حوزه انتخابیه خود گفت: در حوزه انتخابیه سردشت و پیرانشهر کمبود نیروی انسانی وجود دارد و در حال حاضر 4هزار ساعت در شهرستان سردشت و به همین میزان نیز در سطح پیرانشهر اضافه کار داده می‌شود چراکه کمبود نیرو است و معلم‌های موجود باید تدریس کنند و کیفیت آموزشی پایین می‌آید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با طرح این پرسش که مگر یک معلم چقدر کشش دارد که در طول هفته تدریس کند، تصریح کرد: اگر معلم بیش از 24ساعت بیشتر از موظفی خود تدریس کند، قطعا نه فرصتی برای مطالعه دارد و نه انرژی برای وی باقی می‌ماند که بتواند یادگیری و بحث آموزشی را به درستی انجام دهد لذا دچار افت آموزشی خواهد شد و به ضرر معلمین و دانش‌آموزان خواهد بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در بحث شهرهای محروم و نوارهای مرزی کشور بودجه جهشی در نظر گرفته شود گفت: 98و نیم درصد بودجه‌های وزارت آموزش و پرورش صرف هزینه‌های جاری، حقوق و پرداختی می‌شود و یک تا یک‌و نیم درصد برای سایر کارها باقی می‌ماند؛ با این حال نباید بهانه‌ای باشد که دولت در حوزه آموزش و پرورش کار اساسی انجام ندهد.

خضری خاطر نشان کرد: تا قبل از سال94، حدود 50درصد مدارس توسط خیرین ساخته می‌شد و در سال 95 نیز بیش از دو سوم مدارس توسط خیرین ساخته می‌شود؛ این آمار نشان می‌دهد اعتبارات خیرین دوبرابر اعتباراتی است که وزارت آموزش و پرورش از طریق سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس می‌گذارد و این فاصله معنادار است.

وی با بیان اینکه دولت 50درصد از مردم عقب‌تر است، افزود: طبق اصول متعدد قانون اساسی وظیفه آموزش و پرورش یک وظیفه حاکمیتی است، در این اوضاع حتی سیستم گرمایشی مدارس نیز استاندارد نیست.

 وی تصریح کرد: بنده از پارسال تاکنون 3 بار از وزارتخانه و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خواستم و به مردم حوزه انتخابیه‌ام قول دادم که 72کلاس باید تخریب و بازسازی شود اما متاسفانه در عمل هنوز حتی یک کلنگ زنی نیز انجام نشده است؛ این بسیار بد است که معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قول بدهد و عمل نشود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس ‌گفت: سیستان و بلوچستان، کردستان و نوارهای مرزی کشور از لحاظ عدالت آموزشی بسیار محروم هستند، قطعا در سیستان و بلوچستان مدارس کپری کم نیست و متاسفانه در بعضی مدارس محروم از در مدارس به عنوان تخته سیاه به عنوان وسیله کمک درسی استفاده می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در طرح تحول نوین آموزش و پرورش قرار بود مدارس هوشمندسازی شوند اما در حوزه انتخابیه سردشت و پیرانشهر، سیستان و بلوپستان، کردستان و استان‌های مرزی هنوز در مقطع فیزیکی و بحث کمبود نیروی معلم و فرهنگی و تامین فضای استاندارد  لازم برای دانش‌آموزان مانده‌ایم و بحث هوشمندسازی بحث بعدی است.


استان‌های مرزی کشور از لحاظ عدالت آموزشی محروم هستند