به گزارش خبرنگار
سرویس اقتصادی عصرپرس،
محمد شکرچیزاده رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی درنشست خبری در حاشیه چهارمین
نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به اینکه در سال
700 هزار واحد ساختمانی جدید در کشور می سازیم، در حالی که 23 میلیون ساختمان قدیم
ساخت داریم، از این رو نمی توان هیچگاه همه این ساختمان ها را با استاندارد مقاوم سازی
نوسازی کرد، با این حال ارتقای ایمنی و مقاومت ساختمان های دولتی را آغاز کرده ایم.
شکرچی زاده درخصوص
وضعیت تابآوری زیرساختهای کشور، اظهارداشت: باید روی موضوعاتی که در کشور منجر به
خسارت شده و میتواند تابآوری زیرساختهای کشور را چه در حوزه شهری و چه در حمل و
نقل تحت تاثیر قرار دهد، مطالعه کارشناسی انجام شود.
وی افزود: ما منتظر
هستیم که یک بحران مثل سیل یا زلزله اتفاق بیفتد و بعد متناسب با آن برنامهریزی کرده
و تعیین خسارت کنیم. اگر رویکردها فعال باشد به این شکل میتوان مقدار قابل ملاحظهای
از خسارتها را کاهش دهیم.
رئیس مرکز
تحقیقات راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه در سيل ابتداي سال بیش از ۱۷هزار میلیارد خسارت به زیرساختها،
مجموعه داراییهای مردم، حوزههای صنعت و کشاورزی خسارت وارد شد، گفت: اگر با سیل رویکردی
فعال داشتیم، با انجام هزینههایی اندك طی یکی، دو سال گذشته، این خسارتها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش مييافت.
وی ادامه داد:
حتما باید از این اتفاقات درس گرفت و برخورد فعال و عالمانه اي در پيش گرفت. با پیگیریهایی
که مقام عالی وزارت داشته ما باید بتوانیم با طراحی در حوزه مهندسی، اجرا، نگهداری
و بهرهبرداری یک دقت نظر داشته باشیم و از این تجربیات به بهترین شکل بهره ببریم.
انجام فاز نخست
مدیریت روسازی راهها پیش برد
رئیس مرکز تحقیقات،
راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات انجام شده در این خصوص در حوزه
راههای کشور، گفت: مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با سازمان راهداری و حمل و نقل
جادهای برنامهای را تحت عنوان مدیریت روسازی راهها پیش برد که فاز نخست آن انجام
شده است.
وی ادامه داد:
این یک پروژه مهم است که با تعامل دستگاههای مختلف در وزارت راه و شهرسازی انجام گرفت.
در این پروژه برداشتها در فواصل زمانی دو ساله از جادههای کشور انجام میگیرد که
۵۵ هزار کیلومتر شریان اصلی کشور
در فاز نخست انجام و در فاز بعدی ادامه پیدا میکند.
وی افزود: براساس
این پروژه وضعیت راهها نشان داده میشود و به این شکل وقتی منابع قرار است برای ترمیم
و بهسازی در اختیار استان قرار بگیرد، اولویتها کاملا مشخص میشود. علاوه بر این با
این پروژه میتوان روش بهسازی جادهها را تعیین کرد و بر کارایی سرمایهگذاری برای
نگهداری راهها افزود. مدیریت سرمایه ابزارهای مختلفی دارد که یکی از آنها (روسازی
راهها) پروژه مشترکی است که با کارفرمایی سازمان راهداری انجام میگیرد.
شکرچیزاده درخصوص
استفاده از قیرهای غیراستاندارد، درباره سازوکار اندیشیده شده برای جلوگیری از این
مساله، گفت: موضوع استفاده از قیرهای غیراستاندارد واقعیت دارد. وقتی افزایش قیمت رخ
میدهد این خطر وجود دارد که از قیرهای غیراستاندارد استفاده شود. در این زمینه کاری
که مرکز تحقیقات انجام داده این بوده که با دستورالعملهایی بتواند مشخصات اولیه قیر
را تعیین و در اختیار دستگاههای اجرایی قرار دهد.
وی ادامه داد:
براین اساس با آزمایشهای مقدماتی وضعیت این قیر مشخص میشود تا با این موارد بتوان
این مورد را کنترل کرد. دستگاههایی در این ارتباط توسط شرکتهای دانشبنیان تهیه شدهاند
که وقتی تانکر قیر حرکت میکند، از سودجویی برخی میتواند جلوگیری کند. این سودجویی
به این شکل است که تانکر قیر بعد حرکت توسط برخی سودجو نیمی از ظرفیت آن تخلیه و قیر
غیراستاندارد جایگزین آن میشود.
وی افزود: این
دستگاهها میتوانند این مساله را بررسی و به مرکز اطلاعرسانی کنند. یکی از دغدغههای
ما قیر غیراستاندارد است که مورد استفاده قرار میگیرد و با کنترلهای لازم میتوان
این موضوع را مدیریت کرد. با این حال مهمترین مساله این است که بخشهای اصلی کنترلهای
اصلی را در همان مراحل انجام کار مدنظر قرار دهند.
خبرنگار:
پروین مرادی