به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در اظهارنظری در مورد کابوتاژ نوشت: کابوتاژ کالاهای اساسی از طریق دریا، منافع فراوانی برای کشور به همراه خواهد داشت. کاهش قابل توجه در هزینه های کلی حمل و نقل، مصرف سوخت، تاثیرات منفی زیست محیطی، ترافیک جاده ای و استفاده بیشتر از ظرفیت بنادر، از جمله مزایای این روش است.
در این زمینه هماهنگی
بسیار خوبی با شرکتهای بازرگانی دولتی، کشتیرانی و پخش فرآورده های نفتی داشتیم. اولین
محموله ۲۰
هزار تنی گندم
از بندر امام خمینی به بندر چابهار با کشتی حمل شد. انتظار میرود سالانه یک میلیون
تن بین بنادر جنوبی و ۲۰۰
هزار تن بین بنادر
شمالی به این روش حمل شود.
براساس این گزارش،
"کابوتاژ" عبارت از حمل کالا از یک نقطه به نقطه دیگر کشور از راه دریا یا
رودخانه های مرزی است و کالائی که از لحاظ نزدیکی راه یا رعایت صرفه تجاری از یک نقطه
به نقطه دیگر کشور با عبور از خاک کشور خارج حمل شود و نیز مشمول مقررات کابوتاژ می
شود و در این موارد هرگاه کالای کابوتاژی با وسائط نقلیه داخلی حمل شود وسیله نقلیه نیز تابع تشریفات کالای کابوتاژی خواهد بود.