به گزارش
خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، عباس حاتمی معاون فروش شرکت گروه قطعات خودرو عظام در
بازدید خبرنگاران از چند شرکت زیرمجموعه و خطوط تولید این شرکت گفت: گروه قطعات خودرو
عظام ازسال 76 فعالیت خود را در بخش تولید قطعات خودرو آغاز نموده و در حال حاضر نیز
با 12 شرکت بزرگ تولیدي در حال فعالیت است. شرکتهای عضو گروه در تهران و استانهای
مختلف دیگر از جمله آذربایجان شرقی، گیلان، البرز و اصفهان در حال فعالیت میباشند.
صادرات500 محصول گروه قطعات خودرو عظام به 11 کشور دنیا
حاتمی درادامه
گفت: در حال حاضر 500 نوع محصول در 10 گروه کالایی در گروه عظام تولید می شود و
محصولات این شرکت به 11 کشور جهان صادر می شود.
وی گفت: شرکت سازه پویش تولید سنسور سیستم هشدار دهنده دنده عقب خودرو سواری را به عنوان نخستین محصول خود در کارنامه دارد و امروز از 12 محصول به تنوع بیش از 300 نوع محصول رسیده است که با همکاری و دانش پرسنل این شرکت صورت گرفته است.
راه اندازی
خط تولید کوئل تا 2 ماه آینده
معاون فروش شرکت
گروه قطعات خودرو عظام در ادامه با اشاره به راه اندازی خط تولید کوئل تا 2 ماه آینده گفت: از آنجایی که
مطابق بررسی ها درصد بالایی از قطعات مورد نیاز تولید کوئل مشمول تحریم ها بود، در
ماه های گذشته پنج میلیون یورو سرمایه گذاری در این زمینه و خرید مواد اولیه به
میزان سه میلیون یورو انجام شده که تا 6 ماه نیاز ما را پاسخگو خواهد بود.
حاتمی ادامه
داد : اکنون تولید کوئل در گروه صنعتی عظام داخلی سازی شده که در حقیقت آخرین
فناوری روز جهان در این زمینه است و حتی شرکت «ولئو» فرانسه خواستار استفاده از آن
در تولید خودروهای فرانسوی است.
وی تصریح کرد: با تفاهم نامه همکاری که بین قطعه سازان ایرانی و فرانسوی امضاء شد دستگاه ها و تجهیزات از این کشور وارد ایران شد و همه مراحل مونتاژ و دمونتاژ (مهندسی معکوس) آن نیز فراگرفته شد.
عضو هیات مدیره
شرکت سازه پویش ادامه داد: در این راستا یک
تیم 100 نفره ایرانی برای فراگیری آموزش ها به فرانسه اعزام شده و اکنون گروه
صنعتی ما آماده است تا حتی با تشدید تحریم ها به تولید این قطعه کلیدی خودرو بپردازد.
وی ادامه داد:
سرمایه گذاری کلانی در ماه های گذشته در زمینه خرید ماشین آلات، تجهیزات و خطوط
تولیدی به منظور افزایش مقاومت تولیدی بین 6 تا هشت ماه در شرایط تحریم در گروه
صنعتی عظام انجام شده است.
معاون فروش شرکت
سازه پویش ادامه داد: این شرکت با برخورداری از دستگاه ها و فناوریهای مدرن از
سال 83 در بورس حضور دارد که این مساله کمک کرد تا از نظر دانش و سهامداری هرچه بیشتر
توسعه بیابد و رشد روز افزونی را تجربه کند.
این فعال
صنعتی درادامه با اشاره به اینکه دستیابی به خودکفایی در تولید، قیمت تمام شده
رقابتی و کسب دانش فنی از اهداف این گروه صنعتی است، گفت: گروه عظام علاوه بر استفاده از سرمایه های داخلی از خودروسازان بزرگ کشور نیز در تامین و تجهیز
ماشین آلات کمک گرفته شده است تا بتوانیم بهترین خدمات را به کشور ارائه دهیم.
وی افزود: این
گروه صنعتی موفق شد تا با استفاده از فرصت موجود، پیش از اجرایی شدن مرحله نخست
تحریم های آمریکایی، ماشین آلات و تجهیزات خریداری شده را فعال کند و با انتقال
فناوری، تامین مواد اولیه و دستیابی به دانش فنی، ارزبری قطعات تولیدی را به حداقل
برساند.
عضو هیات
مدیره شرکت سازه پویش در ادامه با اشاره به فعالیت 80 نفر دکتر و متخصص به عنوان
نیروهای بخش «توسعه و تحقیق، گفت: استفاده از نیروهای متخصص در این شرکت بستر
مناسبی برای ساختارهای صنعتی این گروه ایجاد کرده است.
وی در ادامه
با اشاره به بومی سازی قطعات الکترونیکی تک در این شرکت،گفت: با صرف سرمایهگذاری
بیش از یک میلیون دلاری در خطوط، اکنون در تولید مجموعه «جلو آمپر» به خودکفایی رسیده ایم،
همچنین تولید قطعات شبکه خودرو در بخش الکترونیک نیز داخلیسازی شده است.
حاتمی افزود: با
افزایش بهره وری در کار و ارتقای عمق داخلی سازی تلاش شد ارزبری ها در تولید محصولات
به حداقل برسد.
اجرای
تحریم ها مانع تولید قطعه «یو سی یو» شد
عضو هیات مدیره
شرکت سازه پویش اظهار داشت: گروه قطعات خودروی عظام در ماه های گذشته به منظور خودکفایی
در تولید قطعه (یو. سی. یو،) با شرکت بوش آلمان وارد همکاری و مذاکره شد تا بتواند با
در اختیار گرفتن دانش فنی، آموزش نیروی انسانی و مهندسی معکوس به آن دست یابد؛ اما
در نهایت اجرایی شدن تحریم ها مانع از انجام آن شد.
وی گفت: مرحله
نخست از این طرح، با تولید پدال گاز الکترونیک تحت لیسانس بوش آلمان در یکی از زیرمجموعه
های گروه صنعتی عظام کلید خورد و از 6 ماه پیش تاکنون این پدال گاز که در 2 مدل موتور
ای. اف7 (EF7) در سمند و خانواده سمند و تی. یو 5 (TU5) در رانا و خانواده رانا در کشور تولید می شود.
حاتمی در
ادامه گفت: عدم تمایل شرکت های کوچک و متوسط اروپایی برای در اختیار گرفتن برخی فناوری
ها و دور شدن از شرکت های بزرگ و صاحب برند، به دانش فنی مد نظر که می تواند در آینده
درآمدزایی و اعتبار بیشتری برای مجموعه به دنبال داشته باشد، از دست می رود.
منتظر تصمیم
شورای رقابت در قیمت گذاری جدید خودروها هستیم
عضو هیئت
مدیره شرکت سازه پویش در ادامه با اشاره به نوسانات نرخ ارز در ماه های
گذشته، گفت: با افزایش نرخ ارز در کشور قیمت مواد اولیه داخلی مثل فولاد، مس،
آلومینیوم و مواد پلیمری، قیمت قطعات خودرویی نیز افزایش داشت و در این راستا
مشکلاتی را برای قطعه سازان به همراه داشت.
حاتمی افزود:
ارز دولتی 4200 تومانی تا پایان مردادماه به این گروه صنعتی تعلق گرفت و خریدهای
مورد نیاز بر مبنای این ارز انجام شد، اما اکنون ارز نیمایی جایگزین آن شده است؛
هرچند هنوز موفق به دریافت آن نشده ایم.
وی گفت: در
این زمینه منتظر تصمیم شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده در
قیمتگذاری جدید خودروها هستیم تا بر اساس آن افزایش قیمت های پیشنهادی خود را
ارائه دهیم؛ هرچند به دلایل یاد شده اکنون ارزبری محصولات تولیدی در این گروه
صنعتی رو به کاهش است که خود منجر به افزایش قیمت های کمتری می شود و همچنین باید
کشش بازار را در برابر افزایش قیمت ها سنجید.
حاتمی گفت:
اگر مطالبات شرکت بر مبنای ارز نیمایی از شهریورماه تاکنون به روز شود، میتوان پول
دریافتی را به چرخه تامین گروه تزریق و با قدرت به فعالیت ها ادامه داد.
مشکل قطعه سازان ترخیص قطعات از گمرک است
معاون فروش شرکت
سازه پویش اظهار داشت: مشکل ترخیص قطعات از گمرک وجود داشته و دارد و در ماه های
گذشته ترخیص نشدن به موقع مواد اولیه مورد نیاز، منجر به کاهش شیفت های کاری در
شرکت و در نتیجه تولید نشدن به موقع قطعات برای استفاده در خطوط تولید خودرو شد.
وی تصریح کرد:
وابستگی نزدیک به 20 درصد در این گروه صنعتی به خارج از کشور وجود دارد که حتی می
تواند 80 درصد دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بویژه در حوزه قطعات الکترونیکی
وابسته به خارج هستیم و باید ارز مورد نیاز پرداخت شود تا بتوان سفارش گذاری کرد.
حمایت دولت
از تولیدکنندگان داخلی
حاتمی درادامه بابیان اینکه در صورتی که دولت از قطعه سازان حمایت کند توان صادرات به دیگر کشور ها
را خواهیم داشت، گفت:خواسته اصلی ما از مسئولان حمایت از تولید داخلی است تا بتوانند
در یک بازار متعادل و پایدار به انجام فعالیت بپردازند.
خبرنگار:
پروین مرادی