به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش امروز سهشنبه( ۲۵ مهرماه)، با حضور در مراسم بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان با اشاره به این تمثیل که خانواده و مدرسه دو بال هستند که اگر هماهنگ و همراه با یکدیگر حرکت نکنند هیچوقت به اوج نمیرسند گفت: این مثال ضرورت همراهی و هم سویی دو رکن خانواده و مدرسه را در تربیت فرزندان نشان میدهد.
وی ادامه داد: این تمثیل، ضرورت همگرایی و همسویی دو عنصر خانواده و مدرسه را در تربیت فرزندان این جامعه به خوبی نشان می دهد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در برخی مواقع مشاهده می شود که آنچه در مدرسه به دانش آموزان آموزش داده شده، تاثیر خود را از دست می دهد و در مواردی نیز تلاش های ساخته و پرداخته شده خانوادهها در مدرسه از هم گسسته می شود که بخش عمده دلیل این امر آن است که دو بال خانواده و مدرسه همسو با هم حرکت نمی کنند.
وی با بیان اینکه اگر دو واژه اولیا ومربیان با هم پیوند نداشته باشند بسیاری از تلاش ها به نتیجه نخواهد رسید گفت: اکنون در جامعه و در بین خانواده ها و مدرسه، نشانه های ضعف همگرایی بین این دو نهاد قابل مشاهده است.
بطحائی ادامه داد: بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان تذکری به خانواده ها و مدرسه است که اگر بین این دو همگرایی وجود نداشته باشد، آسیب های اجتماعی و نحله های تخریب که اخلاق ایمان رفتار فرزندان ما را نشانه گرفته، به شدت توسعه می یابد.
وی ادامه داد: امروز شاهد آن هستیم که اولویت اصلی انجمن اولیا و مربیان، پرداختن به هجمههایی است که اکنون به اوج خود رسیده اند و پیشرفت تحصیلی در اولویت پایین تری قرار می گیرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در این شرایط توجه به پیوند انجمن اولیا و مربیان باید بیشتر شود که در این مسیر نقش مدرسه به عنوان کانون اصلی مقابله با هجمه ها و آسیب های اجتماعی بسیار با اهمیت است.
بطحائی یادآور شد: در سند تحول، مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم وتربیت نام گرفته از این رو انگیزه و ایمان مدیران مدرسه به این نقش بسیار مهم است، زیرا اگر مدیران مدارس به پیوند اولیا و مربیان واقف نباشند تلاش های بدنه اموزش و پرورش بی ثمر و بی نتیجه خواهد ماند.
بطحائی یادآور شد: یکی از چالش های امروز و آینده آسیب های اجتماعی است که اکنون به سطح نگران کننده و بحران رسیده و اجازه نمی دهد در مسیر گذشته حرکت کنیم به همین دلیل این مطالبه از بدنه وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که راه جدیدی برای پیوند و فعالیت انجمن اولیا و مربیان پیدا کنند زیرا اگر سرمان را با مسیرهای قبلی گرم کنیم انبوهی از مشکلات امروز، به آینده منتقل می شود.
بطحائی تاکید کرد: با کمک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و همگرایی دیگر دستگاه ها با آموزش و پرورش می توان به نتیجه مطلوب رسید
سید محمد بطحائی اظهار داشت: یک شبکه الکترونیکی مدل شبکههای تلویزیونی را طراحی کردیم به منظور تعامل بین خانواده و مدرسه که تا دو هفته دیگر راه اندازی می شود این شبکه تعاملی در فاز اول، برای روسای مناطق و به تدریج برای مدیران مدارس و خانواده ها در نظر گرفته می شود.
وی گفت:این شبکه تعاملی یک شبکه ایمن است تا هر آنچه را که نمیتوان از طریق رسانههای جمعی با خانوادهها در میان گذاشت، تشریح کرد.
بطحایی ادامه داد: از جمله مسائلی که باید برای خانوادهها بازگو و تبیین شود مساله بلوغ دختران است که با راهاندازی این شبکه و فراهم کردن بستر الکترونیکی بدون ملاحظات شبکه های اجتماعی، برای خانوادهها ارائه خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون 300 مرکز مشاوره فعال داریم، تصریح کرد: همچنین توسعه کمی و کیفی این مراکز مشاوره در دستور کار قرار دارد و باید زمینه لازم برای مراجعه خانوادهها به این مراکز و حل مسائل فردی فرزندان آنها را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه سنجش شایستگی مدیران مدارس که امسال آغاز خواهد شد یکی از مهمترین شاخص ها به عنوان شایستگی مدیران، ارزیابی آنها و برنامه ریزی در رابطه با میزان اهمیت به پیوند انجمن اولیا ومربیان است.
بطحائی افزود: در نظام دیگری که امسال در سطح واحدهای آموزشی مستقر می شود، نظام تضمین کنترل کیفیت آموزشی است که در این نظام یکی از شاخص ها برای کیفیت بخشی برنامه ها همانا تقویت پیوند اولیا و مربیان خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر نتوانیم مدرسه به ویژه نقش مدیریتی مدارس را تقویت کنیم، تلاش ها بی نتیجه خواهد ماند
وی افزود: اگر با روش ها و ساختارهای قدیمی بخواهیم انجمن اولیا ومربیان به فعالیت خود ادامه داد به جایی نخواهیم رسید بلکه باید روش های جدید برای تقویت پیوند این انجمن اتخاذ شود.