اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
کد خبر: ۵۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - 16 September 2017

مصادیق حقوق شهروندی در سازمان ملی زمین‌و‌ مسکن

مصادیق حقوق شهروندی در سازمان ملی زمین‌و‌مسکن به عنوان یکی از سیاست‌های کلان وزارت راه‌و‌شهرسازی با امکان دسترسی به مجموعه قوانین، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، آگاهی از فرآیندهای خدمات سازمان در نحوه واگذاری زمین و مسکن و همچنین برخورداری از خدمات مناسب به درخواست‌ها و شکایات شهروندان، تشریح شد.

مصادیق حقوق شهروندی در سازمان ملی زمین‌و‌ مسکن

به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت راه‌ و‌ شهرسازی، مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی، در راستای سیاست کلان وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان سلامت اداری و مبارزه با فساد و تقویت نظام پاسخگویی مصادیق حقوق شهروندی را در سازمان ملی زمین و مسکن تشریح کرد. بر اساس این گزارش مصادیق حقوق شهروندی در سازمان ملی زمین ومسکن شامل موارد زیر است:

۱.امکان دسترسی آسان و سریع به مجموعه قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل­ها و بخشنامه‌های مرتبط با سازمان.

۲.آگاهی از فرایندهای خدمات سازمان در موضوعات زیر از طریق وب سایت سازمان:

-نحوه واگذاری زمین

-واگذاری مسکن

-واگذاری خانه های سازمانی

-دریافت حقوق مالکانه

-گردش کار تشکیل پرونده کمیسیون ماده ۱۲

-دسترسی به آگهی‌های مزایده‌ها و مناقصه‌‌ها

-پاسخگویی به استعلامات و مکاتبات

-تسهیلات اعطایی به ایثارگران و ...

۳. برخورداری از خدمات مناسب در بخش رسیدگی و پاسخگویی به درخواستها و شکایات.

اقدام اجرايي - تعيين گلوگاه­ها و واحدهای آسيب‌پذير و اصلاح فرآيندهاي مرتبط با آن­ها بود. راهکارهای مناسب جهت افزایش سلامت واحدهای آسیب‌پذیر نیز از طریق اعمال نظارت بیشتر و مستمر بر عملکرد کارکنان واحدهای آسیب‌پذیر، استفاده از ابزارها و فن‌آوری‌های نوین جهت کنترل دقیق تر بر عملکرد کارکنان، ارزیابی مستمر عملکرد واحدهای آسیب‌پذیر در جهت اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی و برخورد قاطع با کارکنان متخلف و سهل‌انگار، طبق قوانین موضوعه انجام شد.

نقاط آسیب پذیر سازمان ملي زمين و مسكن

نقاط آسیب‌پذیر به واحدهایی اطلاق می‌شود که عموماً اسناد و مدارک اموال و دارایی‌های سازمان در آنجا متمرکز است. این نقاط شامل واحدهای مرتبط با امور املاک، واگذاری، حقوقی و قراردادها و پیمان و رسیدگی، واحدهای مرتبط با نگهداری اسناد و مدارک و پرونده ها، واحدهای مرتبط با نگهداری اطلاعات و داده های الکترونیکی، واحدهای مرتبط با صدور، مجوز، اسناد و اوراق بهاء دار و واحدهای مرتبط با خرید اموال، ملزومات وچگونگی توزیع و نگهداری آنها.

ایجاد سامانه جامع ثبت معاملات املاک و مستغلات

سامانه جامع ثبت معاملات املاک و مستغلات، به منظور مديريت فرآيندها، فعاليتها و اطلاعات مربوطه به ثبت معاملات و قراردادهاي مربوط به معاملات املاك و مستغلات در مشاورين املاك مورد استفاده قرار مي­گيرد. مهمترين قابليتهاي اين سامانه عبارتند از:

-مديريت ثبت اطلاعات دفاتر مشاور املاك داراي پروانه كسب و دفاتر اسناد رسمي.

-ثبت نام مشاورين املاك.

-مديريت ثبت اطلاعات معاملات و قراردادها (شامل: قراردادهاي مبايعه نامه؛ اجاره نامه؛ اجاره به شرط تمليك؛ انتقال سرقفلي؛ پيش فروش؛ وقف؛ هبه؛ صلح؛ واگذاري تعاون مسكن/ انبوه ساز؛ قراردادهاي ۱۰۰ % دولتي؛ حكم قضايي؛ قراردادهاي غيررسمي؛ قراردادهاي توافقي؛ معاوضه ملك.)

-صدور كد رهگيري براي معاملات املاك و مستغلات.

- مديريت اطلاعات سند رسمي ملك(سند رسمي مربوط به هر قرارداد).

- قابليت ثبت و استعلام شناسنامه كليه مشاورين املاك.

- امكان ثبت و استعلام مشخصات املاك و مستغلات براساس كدپستي.

- امكان ثبت و استعلام مشخصات طرفين قرارداد براساس كدملي.