اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
کد خبر: ۲۹۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - 11 June 2022
در رویداد صنایع‌دستی، کسب‌وکار و فناوری مطرح شد:

توجه به بازار در حوزه صنایع‌دستی مغفول مانده است

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در رویداد «صنایع‌دستی؛ کسب‌وکار و فناوری» که در روز جمعه بیستم خردادماه برگزار شد، گفت: به علت مزیت‌های نسبی این حوزه، صنایع‌دستی می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد ایران به‌ویژه در حوزه صادرات داشته باشد، اما موضوع مهمی که در این حوزه از آن غفلت شده، توجه به بازار است و امروز آسیب‌های بی‌توجهی به بازار و الزامات آن در کسب‌وکار صنایع‌دستی را به‌وضوح مشاهده می‌کنیم.
توجه به بازار در حوزه صنایع‌دستی مغفول مانده استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شاتا، علیرضا شاه­‌میرزایی تصریح کرد: برخی از حوزه‌های کسب‌وکار مانند صنایع‌دستی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متولی آن است، یا دارو و اقلام پزشکی که جزو وظایف ذاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و محصولات کشاورزی و باغی که در حوزه کاری وزارت جهاد کشاورزی تعریف‌شده است.، مأموریت مستقیم و موضوع فعالیت ما در مجموعه وزارت صمت نیستند؛ اما زیرساخت تمام این کسب‌وکارها و بازار محصولات و خدمات آن‌ها در معاونت تجارت و خدمات تعریف، حمایت و هدایت می‌شود، بنابراین وظیفه خود می‌دانیم که امکان استفاده از ظرفیت‌های موجود در این معاونت ازجمله مرکز توسعه تجارت الکترونیک و سامانه جامع تجارت را برای همه کسب‌وکارها ازجمله صنایع‌دستی فراهم کنیم و اکنون این امکان وجود دارد.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با اشاره به شرایطی که کشور در دوران کرونا پشت سر گذاشت، توضیح داد: در دوران کرونا شاهد کاهش تولید و فروش صنایع‌دستی بودیم، زیرا این صنعت وابسته به صنعت دیگری به نام گردشگری بود و با کاهش و حتی در مقاطعی توقف کامل حضور گردشگر، فروش و به دنبال آن تولید صنایع‌دستی با چالش روبه‌رو شد. درحالی‌که اگر صنایع‌دستی از سازوکارهای نوین و فناورانه کسب‌وکار و تجارت الکترونیک بهره می‌برد، دچار این آسیب‌ها نمی‌شد.

امیرحسین اسدی سرپرست دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت در این رویداد با آسیب‌شناسی کسب‌وکار حوزه صنایع‌دستی تصریح کرد: کسانی که هنر صنایع‌دستی را فرامی‌گیرند، مهارت‌های کسب‌وکار و کارآفرینی این حوزه را نمی‌آموزند، بنابراین ما در دفتر خدمات کسب‌وکار آمادگی داریم تا با مشارکت معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سرفصل‌های دروس این رشته در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را بازنویسی و اصلاح کنیم و به‌طور حتم این اتفاق به رونق کسب‌وکار و تقویت بازار صنایع‌دستی در آینده کمک خواهد کرد.

در ادامه این رویداد، تعدادی از مدیران، پژوهشگران، پیشکسوتان و فعالان صنایع‌دستی، تجربیات و دیدگاه‌های خود را درباره نقش نوآوری و فناوری در کسب‌وکار این حوزه بیان کردند.

گفتنی است رویداد «صنایع‌دستی؛ کسب‌وکار و فناوری» با حضور مدیران ارشد وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در روز جمعه بیستم خردادماه، نخستین روز از هفته صنایع‌دستی در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.