به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، طاهر موهبتی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در نشست خبری با اشاره به اینکه پیش بینی می شود تا ۶ ماه آینده حدود سه میلیون نفر برای پوشش بیمه سلامت مراجعه کنند، گفت: پس از ارزیابی وسع و توانایی مالی افراد دهک اقتصادی آنها از سوی وزارت رفاه به سازمان بیمه سلامت اعلام و براساس آن پوشش بیمه رایگان یا غیر رایگان آنان مشخص می شود.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: تاکنون حدود یک میلیون نفر برای پوشش بیمه رایگان
سلامت مراجعه کردهاند که از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر ارزیابی وسع شدند و ۵۰ درصد آنها
تحت پوشش بیمه رایگان قرار میگیرند
وی ادامه داد: یک میلیون نفری که مراجعه کرده اند شامل ۳۶۰ هزار خانوار است و تکلیف
۱۶۸ هزار خانوار مشخص شده و بزودی به آنان اعلام می شود.
موهبتی درباره بدهی سازمان بیمه سلامت، گفت: مطالبات مهر ۹۸ داروخانه ها روز گذشته(شنبه)
پرداخت شد گر چه از سال ۹۷ حدود ۲.۵ ماه به طور متوسط به داروخانه ها بدهی داریم.
وی افزود: اگر سازمان برنامه تخصیص جدیدی بدهد، مطالبات شهریور دانشگاههای علوم
پزشکی هم پرداخت می شود هرچندکه به طور متوسط ۳.۵ ماه از مطالبات سال ۹۷ دانشگاههای
علوم پزشکی و بخش خصوصی پرداخت نشده است.
وی گفت: بودجه امسال سازمان بیمه سلامت از ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به
۹۶۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته و با حساب حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داریم.
موهبتی با تاکید بر اینکه مردم حتما در فرصت باقیمانده برای ارزیابی وسع مراجعه
کنند، گفت: موارد زیادی بوده که مردم در روز بیماری برای بیمه شدن مراجعه کردند، اکنون
هم برای بیمه روز بیماری هم یک انتظار ۱۰ روزه داریم یعنی یارانه متقاطع. بر این اساس
برای اولین بار بیمه به یک بیمه کارآمد و مبتنی بر دانش روز بازمیگردد. بحث بیمه روی
تخت منطبق بر اصول بیمهای نیست.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت،گفت: باید توجه کرد که سازوکار بیمه این است که افراد
در دوران سلامت خود برای دوران بیماری پرداخت میکنند و امروز کسی روی تخت، بیمه نمیشود
بنابراین مردم قبل از اینکه دچار بیماری شوند، برای پوشش بیمهای خود اقدام کنند.
موهبتی در پاسخ به سوالی درباره مباحثی که درباره کاهش بار مراجعه بیمه سلامت مطرح
شده بود، گفت: اولا باید توجه کرد که بار مراجعه بیمه سلامت کاهش یافته بود، اما بار
مراجعه کل کشور به مراکز درمانی تغییرات خود را داشته است. در عین حال باید توجه کرد
که علت کاهش بار مراجعه بیمه سلامت، بحث رفع همپوشانیها است. ۸۵ درصد بیمه شدگان ما
رایگان هستند و رفع همپوشانی به نفع بیمه رایگان انجام میشود. بر این اساس ما
۴۸۰۰ همپوشانی با بیمه تامین اجتماعی داشتیم که تاکنون ۲۶۰۰ مورد آن حذف شده که ۸۵
درصد این حذفیات یعنی ۲۲۰۰ بیمه شده، به نفع ما بوده است. بنابراین اثر این موضوع بر
روی بار مراجعه است.
موهبتی در ادامه با اشاره به بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع، گفت: در حال حاضر
۲۸ میلیون نفر در روستاها، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و عشایر از پزشک خانواده و نظام
ارجاع استفاده میکنند که اتفاقی مبارک بوده است. ۱۲ خدمت در این بخش ارائه میشود
شامل خدمات بهداشت دهان و دندان، پزشکی، مامایی، دارویی که شامل ۴۳۶ قلم دارو است،
آزمایشگاه که ۵۳ قلم است، تصویربرداری، آموزش در ۴۰۰۰ مرکز خدمات سلامت که کار مشترکی
بین وزارت بهداشت و بیمه سلامت است. سالانه ۳۲۰۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه میشود
و به ازای هر ۴۰۰۰ روستایی یک پزشک داریم و به ازای هر ۷۰۰۰ نفر یک ماما و به ازای
هر ۱۵ هزار نفر هم یک دندانپزشک داریم که بسیار اتفاق خوبی است.
وی ادامه داد: این اقدامات موجب شده که از ۹۳ درصد ارجاعات ما بین ۱۰ تا ۱۵ درصد
به سطوح بالاتر ارجاع شود. در عین حال بحث الکترونیکی کردن را در این حوزه دنبال میکنیم.
این ۲۸ میلیون نفر شامل ۲۰ میلیون نفر روستایی، هفت میلیون نفر ساکن شهرهای زیر ۲۰
هزار نفر و ۵۷۰ هزار نفر هم عشایر هستند که از این خدمات بهره میبرند. مردم در بخش
روستاها برابر پروتکلهای وزارت بهداشت در کنترل فشار خون، دیابت و... و. همکاری کرده
و مراجعه کنند. البته ما هم برنامه هایی را پیشبینی کردیم که یکی از تعهدات بیمه شدگان
ما این باشد که بتوانند از بسته های خودمراقبتی وزارت بهداشت در طول سال استفاده کنند.
در حال بررسی این موضوع هستیم که بتوانیم مشوق هایی را برای خودمراقبتی ارائه دهیم
و مرکز ملی تحقیقات سلامت این ماموریت را دارد که هم تنوع در بسته ها ایجاد کند و هم
مشوق هایی را در بیمه افراد برای استفاده از این بسته ها تعبیه کنیم. به عنوان مثال
اگر بیمه شدهای از این بستهها استفاده کند، تخفیفهایی در حق بیمه او ارائه دهیم
که البته این موارد در حال بررسی است.
موهبتی گفت: هزینه دیالیز برای ما ۶۰۰ میلیارد تومان است. حال با خودمراقبتی هم
بیمه بهره میبرد هم کیفیت زندگی و امید به زندگی ارتقا مییابد. بنابراین باید مشوقهای
بیمهای قرار دهیم. اگر این موضوع امسال به نتیجه برسد، از سال آینده آن را گام به
گام پیش میبریم. بیمه باید حداقلی از خدمات را به همه ارائه دهد، حال اگر کسی خدمات
بیشتر خواست باید بتواند انتخاب کند. امید دارم با کمک رسانهها این اقدامات را انجام
دهیم.
خبرنگار: پروین مرادی