اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - 10 April 2017
21 فروردین 1396 خورشیدی برابر با 12 رجب 1438 هجری و 10 آوریل 2017 میلادی
با پيروزي انقلاب اسلامي، امام خميني (ره)، در جهت احقاق حقوق محرومان، طي حكمي، اولين نهاد سازندگي براي رفع مشكل مسكن را تأسيس كردند. امام در اين فرمان، حساب 100را در تمامي شعب بانك ملي افتتاح فرمودند و پايه و اساس بنياد مسكن انقلاب اسلامي را بنا نهادند.
سرویس فرهنگی عصرپرس:رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی (21 فروردین 1396) به شرح زیر می باشد.

• افتتاح طرح بزرگ آبرساني كشور در زاهدان (1382 ش)

بزرگ‏ترين طرح آبرساني كشور و خاورميانه از نظر فناوري نوين صنعت آب، با هدف تأمين حدود چهل درصد آب شرب شهروندان زاهدان، از چاه نيمه‏ هاي زابل در خطوط لوله ‏اي با 193 كيلومتر طول و 900 ميليمتر عرض افتتاح شد. از ويژگي‏هاي بارز اين طرح، نصب تأسيسات ايستگاه‏هاي پمپاژ در نقاطي به ارتفاع 1510  متر است كه در نوع خود بي‏ نظير مي‏باشد. ميزان برداشت آب از اين خط در ابتدا نه ميليون متر مكعب است كه تا سه برابر قابل افزايش مي‏باشد.

• ترور نافرجام "محمدرضا پهلوي" در كاخ مرمر(1344 ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 21 فروردین

در ساعت 9 صبح 21 فروردين 1344، هنگامي كه محمدرضا پهلوي عازم دفتر كار خود در كاخ مرمر بود، سرباز وظيفه رضا شمس ‏آبادي او را به مسلسل بست، ولي گلوله ‏ها به شاه اصابت نكرد و دو نفر از محافظين محمدرضا كشته و دو نفر نيز زخمي شدند. پس از اين تيراندازي بلافاصله شمس ‏آبادي توسط گارد محافظ به  شهادت رسيد. شاه براي نشان دادن سلامتي خود، در اتومبيلي رو باز به گردش پرداخت و روزنامه ‏ها نوشتند: بين چند نفر سرباز در كاخ مرمر نزاع در گرفت كه به تيراندازي و كشته و مجروح شدن چند سرباز منجر گرديد. علي‏رغم سركوب انقلاب مردم در 15 خرداد 42 و تبعيد رهبر اين نهضت، اين ترور نشان داد كه مخالفان شاه حتي در كاخ وي نيز رسوخ كرده‏اند و حركت انقلابي همچنان ادامه دارد. 

• تأسيس "بنياد مسكن انقلاب اسلامي "به فرمان" امام خميني(ره) (1358ش)

قبل از پيروزي انقلاب، با تبعيض‏هاي فراواني كه در جامعه وجود داشت قشر عظيمي از مستضعفان از داشتن خانه محروم بودند. با پيروزي انقلاب اسلامي، امام خميني (ره)، در جهت احقاق حقوق محرومان، طي حكمي، اولين نهاد سازندگي براي رفع مشكل مسكن را تأسيس كردند. امام در اين فرمان، حساب 100را در تمامي شعب بانك ملي افتتاح فرمودند و پايه و اساس بنياد مسكن انقلاب اسلامي را بنا نهادند. حضرت امام در پيام خود فرمودند: "هيچ كس در هيچ گوشه مملكت نبايد از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامي است كه براي اين مسأله مهم چاره‏اي بيانديشد و بر همه مردم است كه در اين مورد همكاري كنند". بنياد مسكن انقلاب اسلامي، بنا به اقتضاي زمان، در اول انقلاب شروع به توزيع زمين در بين محرومان كرد. بعد از شهريور سال 1372 و تشكيل شوراي عالي اداري، كار اصلي بنياد كه در آغاز در شهرها تمركز يافته بود به روستاها منتقل شد و كار بازسازي مناطق آسيب ديده از حوادث به اين بنياد محول گرديد.

• بمباران شيميايي "مريوان" توسط قواي بعثي عراق در جريان جنگ تحميلي (1367 ش)

در ادامه جنايت‏هاي وحشيانه رژيم بعث، در چنين روزي در اثر بمباران شيميايي مريوان در غرب ايران و نيز منطقه فاو توسط رژيم عراق، تعداد زيادي از مردم غيرنظامي و نظامي، شهيد و مجروح شدند. رژيم عراق در آخرين سال تجاوز خود به خاك ايران، استفاده از سلاح‏هاي شيميايي را به شدت افزايش داد .

• رحلت حكيم، عارف و عالم  "ميرزا ابوالحسن جلوه" (1276 ش)

حكيم ميرزا ابوالحسن بن محمد جلوه، عارف، فيلسوف و متكلم شيعي ايراني معروف به ميرزاي جلوه در حدود سال 1202ش (1238ق) در احمدآباد گُجُراتِ هند متولد گرديد. در 7 سالگي به اتفاق خانواده به زَواره اصفهان، زادگاه اجدادش بازگشت و در 14 سالگي پدرش را از دست داد. چون پدران و نياكان ميرزا ابوالحسن، اهل علم و فضل بودند، او نيز تحت تاثير فضاي موروثي خانواده واقع شد و تصميم گرفت كسب دانش را تا پاي جان دنبال كند. پس در زمره طالبان علم درآمد و با وجود سختي‏هاي زندگي، مقدمات دانش‏هاي گوناگون ديني آن زمان مانند: زبان و ادبيات عرب، منطق، كلام، تفسير، حديث و فلسفه را فرا گرفت و به ويژه در حكمت الهي و طبيعي به مقامي در خور توجه رسيد. 

• موضع‏ گيري "امام خميني"(ره) در مورد روحانيت و سياست پس از آزادي از زندان (1343 ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 21 فروردین

• شهادت امير سپهبد "علي صيادشيرازي" جانشين ستاد كل نيروهاي مسلح (1378 ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 21 فروردین

• تمدید آتش بس میان امپراطوری ایران و روم از طرف کنستانتین، امپراطور روم

کنستانتین امپراتور روم دهم آوریل سال336 میلادی به بهانه شرکت در مراسم سی‌امین سال حکومت خود، آتش بس 2هفته‌ای با ارتش ایران را که 22‌روز طول کشیده بود به‌صورت نامحدود تمدید کرد و بعدا از ادامه جنگ چشم پوشید. جنگ دو امپراتوری سال بعد از سر گرفته شد، 26‌سال متناوبا طول کشید و بدون اخذ نتیجه پایان یافت. آتش بس 19‌مارس به مناسبت فرارسیدن نوروز ایرانیان آغاز شده بود. فرماندهی ارتش ایران یک روز مانده به نوروز به احترام ایام عید ملی، 2هفته آتش بس داده بود و کنستانتین که واحدهایش به‌دلیل تلفات سنگین نیاز به تجدید سازمان داشتند با این آتش بس موافقت کرده بود که پس از آن، تا کنستانتین زنده بود محاربه تجدید نشد.

• قتل مرموز دو افسر ژاندارم و افزایش بدگمانی ‌ نسبت به انگلیسی‌ها ‌

21‌فروردین 1295 (10‌آوریل‌1916) دو افسر ژاندارم- یک سرگرد و یک ستوان- در شیراز به طرز مرموزی کشته شدند. چون ژاندارمری تنها نیروی مسلح ایران در برابر «اس.پی.آر.» انگلستان بود، در قتل این دو افسر، انگلیسی‌ها مورد سوء ظن قرار گرفتند و شیرازی‌ها تا زمان لغو موافقتنامه اوت‌1907 سن‌پترزبورگ مبنی بر تقسیم ایران، کینه انگلیسی‌ها را از دل بیرون نکردند و بارها با آنان مسلحانه برخورد داشتند و تلفات وارد ساختند. انگلیسی‌ها هیچگاه در فارس آرامش نداشتند. لنین بود که موافقتنامه سن پترزبورگ را لغو کرد. 

• سالروز زمین لرزه پرتلفات فارس(1351 ش)

بامداد21فروردین 1351 (دهم آوریل 1972) زمین لرزه‌ای به‌شدت 7 و یک دهم در مقیاس ریشتر در استان فارس روی داد که ضمن آن بیش از 5هزار و 300 نفر از هموطنان کشته شدند. کانون زلزله منطقه «قیر» و «کازرین» بود که تا شیراز همه جا را تکان داده بود. 

• شهادت شهید سیدعلی‌اکبر علوی (1362ش)

• زلزله شدیدی در فارس روی داد (1351ش)

زلزله شدیدی در فارس روی داد و به بخش قیر و کازرین به شدت آسیب رساند. 45 دهکده با خاک یکسان شد و بیش از 5 هزار نفر کشته داد

• ساختمان پالایشگاه دوم نفت تهران در جاده قم آغاز شد(1352ش)

• برابر آماری که انتشار یافت در سال 1353 در ایران 420 هزار ازدواج و 18 هزار طلاق به وقوع پیوسته است(1354ش)

• دولت ایران 178 میلیون مارک از سهام یک شرکت آلمانی را خریداری کرد(1354ش)

• کنفرانس تکنولوژی هسته ای با شرکت 500 تن از نمایندگان و مسئولان اتمی کشورها در تخت جمشید برگزار شد. (1356ش)

در این مراسم، هویدا کنفرانس را افتتاح کرد و اکبر اعتماد معاون نخست وزیر و رئیس سازمان انرژی اتمی به ریاست انتخاب گردید. مدت کنفرانس 4 روز خواهد بود

• در هفته نامه اشپیگل، مقاله ای تحت عنوان «شورش علیه شاه» منتشر شد.(1357ش)

• از طرف سردار سپه فرمانده ديويزيون قزاق در بيرون دروازه دولت در حضور احمدشاه و هيئت وزيران مانور نظامي داده شد. در اين مانور مأمورين خارجي نيز حضور داشتند (1300ش)

• مجلس شوراي ملي در يك جلسه فوق العاده با 92 رأي موافق مجدداً سردار سپه را به رئيس الوزرائي برگزيد (1303ش)

• هيئتي از نمايندگان مجلس مشتمل بر مشيرالدوله، مستوفي الممالك،...(1303ش)

مصدق السلطنه، سردار فاخر حكمت، سليمان ميرزا و سيد محمد تدين به رودهن رفته سردار سپه را به تهران آوردند.

• مجلس شوراي ملي انتخاب سردار سپه را به رئيس الوزرائي طي تلگرافي به احمدشاه اطلاع داد (1303ش)

• دوره نهم مجلس شوراي ملي پايان يافت. ( 1314 ش)

• ابوالقاسم فروهر معاون وزير ماليه وزير مختار ايران در فرانسه شد. (1315ش)

• مجلس سنا در نشست خود حقوق سناتورها را هزار و پانصد تومان و حقوق رئيس سنا را سه هزار تومان تعيين نمود.(1329 ش)

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 12 رجب 1438 )

• وفات "عباس بن عبدالمطلب"، عموي پيامبر(ص) اسلام(32 ق)

عباس ابن عبدالمطلب، عموي پيامبر(ص) و يكي از بزرگان قريش بود. مورخان معتقدند كه وي قبل از هجرت پيامبر به مدينه، پنهاني مسلمان شد. عباس پس از هجرت نيز در مكه ماند و اخبار فعاليت‏هاي مشركان بر ضد مسلمانان را به پيامبر اطلاع مي‏داد. وي در جنگ حنين در سال هشتم هجري به مسلمانان پيوست ...

• انتخاب كوفه به عنوان مقر حكومت امام علي(ع)(36 ق)

• درگذشت "ابوحُذيفه" راوي حديث و اخبار تاريخي و داستان‏هاي پيامبران(206 ق)

• قتل "لطفعلي خان زند" آخرين فرمانرواي زنديه به فرمان "آقامحمد خان قاجار"(1209 ق)

لطفعلي خان زند، پسر جعفرخان بن صادق خان، يعني نواده‏ي برادري كريم خان زند و هشتمين و آخرين خانِ سلسله‏ ي زنديه از سال 1203 تا 1209 ق، فرمان رانده است. با وجود سنِّ كم، به فتوحات مهمي نايل آمد و تا زنده بود، آقامحمدخان قاجار از او بر جان و دولت خويش، بيم داشت. با به قدرت رسيدن خانِ قاجار، جنگ بين آن دو درگرفت و لطفعلي خان زند شكست خورد. لطفعلي خان زند پس از شكست از سپاه آقامحمدخان قاجار در كرمان، به بم گريخت. در آن‏جا به دست يكي از يارانش كه به او خيانت كرد، گرفتار شد و به دست دشمن خونخوار خود آقامحمدخان افتاد. پادشاه قاجار با انگشتان خود دو چشم لطفعلي‏ خان را از حدقه بيرون آورد و پس از شكنجه‏ هاي فراوان و اعمال وحشيانه، او را در تهران به قتل رساند. قبر او در امامزاده زيد تهران واقع است.
 
• تولد عالم فاضل آيت ‏اللَّه "سيدمصطفي خميني" فرزند ارشد "امام خميني" (1349ق)

تقویم تاریخ دوشنبه 21 فروردین

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 10 آوریل 2017 )

• وقوع قحطي مخوف پاريس در جريان انقلاب كبير فرانسه (1793م)

در جريان انقلاب كبير فرانسه، به دليل تعطيلي بيش از يكهزار مغازه خوار و بار و سبزي و نانوايى در دهم آوريل 1793م قحطي وحشتناكي در فرانسه آغاز شد. يكي از دلايل كمبود و سپس ناياب شدن مواد خوراكي، رو آوردن كشاورزان و مزرعه‏داران به امور سياسي و رها كردن كشت و كار بود. 

• آغاز خروج سربازان فرانسوی از لبنان (1946م)

• آغاز جنگ دريايي امپراتوري عثماني و جمهوري ونيز (1645م)

• مرگ "كنت لويي دو لاگْرانْژْ" رياضي‏دان معروف اروپايي (1813م)

تقویم تاریخ دوشنبه 21 فروردین

• درگذشت "جَبران خليل جَبران" نويسنده، شاعر و نقاش معروف عرب (1931م)

تقویم تاریخ دوشنبه 21 فروردین

جَبران خليل جَبران، نويسنده، شاعر، نقاش و يكي از اركان صنعت ادبي عربي در سال 1883م در لبنان به دنيا آمد. او پس از طي تحصيلات خود، مسافرت‏هايى به اروپا كرد و انگليسي را به خوبي فرا گرفت. جَبران خليل در سال‏هاي اقامت در پاريس، نزد يكي از نقاشان معروف عصر به فراگيري اين هنر پرداخت. 

• ترور "عصام سرطاوي" نظريه‏ پرداز فلسطيني توسط رژيم صهيونيستي (1983م)

• آغاز تهاجم نظامي ارتش رژيم صهيونيستي به ضد لبنان (1996م)

در عمليات شانزده روزه ارتش رژيم صهيونيستي عليه لبنان موسوم به خوشه خشم، بيش از يك‏صد و هشتاد نفر شهيد و صدها مجروح برجاي ماند. در اين تهاجم وحشيانه كه از دهم آوريل 1996م آغاز شد، لبنان از زمين، هوا و دريا مورد حمله قرار گرفت و حتي بيروت پايتخت اين كشور نيز آسيب ديد. سرانجام با پايداري لبنان بر لزوم خروج بي‏قيد و شرط صهيونيست‏ها از جنوب اين كشور و فشار افكار عمومي موجب شد كه حملات وحشيانه رژيم اسرائيل، در 26 آوريل آن سال خاتمه يابد
نام:
ایمیل:
* نظر: