اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۳۸۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 26 June 2024
وزیر نفت با بیان اینکه طی این چند روز درباره آمار تولید و صادرات نفت مطالبی دور از واقعیت مطرح شده است، گفت: روند تولید نفت‌ خام کشور با روی کار آمدن دولت سیزدهم ۶۰درصد افزایش داشته است.
اوجی: تولید نفت ۶۰ درصد افزایش داشته استبه گزارش عصرپرس، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ششم تیر) در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طی چند روز گذشته در حق دولت شهید رئیسی به‌ویژه در بخش پیشرفت‌های صنعت نفت و گاز جفا شده است، گفت: در این چند روز درباره آمار تولید و صادرات نفت مطالبی بیان شد که دور از واقعیت است.

وی ادامه داد: امروز در نشست هیئت دولت آمارهای مربوط به تولید و صادرات نفت را ارائه کردم. آمارها ماهانه و در قالب گزارش‌هایی به مقام‌های بلندپایه نظام و کشور، ازجمله مقام معظم رهبری، سران سه قوه و برخی رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شوند.

وزیر نفت با اشاره به میانگین تولید نفت در سال‌های مختلف افزود: در سال ۱۳۹۸ میانگین تولید نفت خام ایران روزانه ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه بود که در سال ۱۳۹۹ این عدد به روزانه ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار بشکه و در خرداد ۱۴۰۰ هم به روزانه ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه رسید.

اوجی تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی، تولید نفت به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و پس از آن در سال ۱۴۰۱ به میانگین ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و در سال ۱۴۰۲ به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسید و در سال ۱۴۰۳ تاکنون میانگین تولید نفت‌ خام کشور ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه بوده است.

اوجی تأکید کرد: این آمارها همان گزارش‌هایی است که ما ماهانه ارسال می‌کنیم و تهیه‌کنندگان آن مسئولیتی ۱۰ساله دارند. گزارش‌های ماهانه نشان می‌دهد که روند تولید نفت ۶۰درصد افزایش داشته است.

وی درباره آمارهای صادرات نفت گفت: مجموع صادرات نفت خام از ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۹۸ اکنون به سالانه ۵۶۵ میلیون بشکه رسیده است، همچنین ارزش صادرات نفت‌خام و میعانات گازی نیز از ۱۰ میلیارد و ۹ میلیارد به ترتیب در سال‌های ۸۹ و ۹۰ اکنون به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه در زمینه صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) کار بزرگی انجام شده است، تصریح کرد: در سال ۹۹ آمار صادرات سالانه گاز مایع از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار رسیده است. یعنی از ۳ میلیون تن به ۶ و نیم میلیون تن رسیده‌ایم و همین موارد باعث رشد اقتصادی گروه نفت و گاز شده است.

اوجی اظهار کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ رشد گروه نفت و گاز به ترتیب منفی ۱۴ و منفی ۳۵ بوده است، در حالی که در سال ۱۴۰۲ رشد گروه نفت و گاز به ۲۰ درصد رسید. افزایش تولید سبب رشد بخش گروه نفت و گاز شده است. اگر آقایان مدعی هستند که تولید و صادرات نفت بالایی داشته‌اند پس چرا رشد گروه نفت و گاز بر اساس گزارش بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه منفی ۱۴ و منفی ۳۵ بوده است؟

براساس گزارش شانا، وی گفت: ارائه گزارش و آمار در وزارت نفت اکنون و در گذشته هم انجام شده است و این آمار هر ماه برای سران سه قوه و دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: