اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۳۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۷ - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - 12 December 2023
وزیر علوم خبر داد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه هفتم توسعه سازمان برنامه و بودجه مکلف شده تا معادل ۱۵ درصد بودجه هر دانشگاه را به امور پژوهشی و ۵ درصد را به امور فرهنگی اختصاص دهد.
اختصاص ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به امور پژوهشی در برنامه هفتم توسعهبه گزارش سرویس فرهنگی عصرپرس، محمدعلی زلفی‌گل در جشنواره پژوهش و فناوری و آیین تجلیل از نام‌آوران، پژوهشگران و فناوران نمونه دانشگاه علم و صنعت که امروز، ۲۰ آذرماه برگزار شد، با اشاره به اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران مسیر رو به رشدی را در سالیان گذشته طی کرده است، گفت: باید از رؤسا و مدیران ادوار مختلف دانشگاه تقدیر کنیم؛ چرا که توفیقات امروز حاصل تمام زحمات این افراد است و بی‌انصافی است که زحمات دیگران را نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب دانشگاه‌های ما تنها کارشناس تربیت می‌کردند. از سال ۶۵ به بعد دوره‌های دکتری ایجاد شدند و الان نه تنها دوره دکتری، بلکه پسا دکتری، پارک‌های علم و فناوری و .. و نیز ایجاد شده که زیست‌بوم علم و فناوری را تشکیل داده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن قدردانی ویژه از هیئت رییسه جدید دانشگاه علم و صنعت، اظهار کرد: سه دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر و علم و صنعت رقابت جدی دارند. این دستاوردها نتیجه تلاش‌های جهادی اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران است. روندی که دانشگاه علم و صنعت در پیش گرفته روندی بسیار امیدوار کننده و جدی است. در رقابت همواره با رفاقت، رشد اتفاق می‌افتد.

زلفی‌گل تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم بسترهای لازم برای پیشرفت دانشگاه‌ها را فراهم کنیم.

وی با اشاره به استفاده از طرفیت برنامه هفتم توسعه گفت: ما از ظرفیت برنامه هفتم توسعه استفاده کردیم و با پیگیری‌ها ما چند موضوع به قانون برنامه هفتم توسعه افزوده شده است.

وزیر علوم با تاکید بر اهمیت راهبری علم نافع خاطرنشان کرد: برای راهبری علم نافع و تلاش برای نیازمحور کردن پژوهش‌ها دستورالعمل پژوهانه جامع تدوین شده است.

زلفی گل ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه سازمان برنامه و بودجه مکلف شده تا معادل ۱۵ درصد بودجه هر دانشگاه را به امور پژوهشی و ۵ درصد را به امور فرهنگی اختصاص دهد. این اقدام سبب می‌شود پژوهشگران ما برای حداقل‌های مورد نیاز خود دچار مشکل نشوند و ما از شرمندگی اعضای هیئت علمی در بیاییم.

وی افزود: همچنین کارت پژوهانه برای اعضای هیات علمی در نظر گرفته شده تا اساتید درگیر بروکراسی‌های اداری نشوند. در پژوهانه جامع همه فعالیت‌های اعضای هیئت علمی دیده شده است. در حال تلاشیم که با این اقدامات خیز جدید علمی شکل بگیرد.

وزیر علوم با بیان اینکه جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم اعتقاد داد که بهترین محل برای سرمایه‌گذاری کشور، دانشگاهیان و دانشگاه است، گفت: اگر بخواهیم پرچم ایران عزیز سرافراز باشد در دنیا امکانات لازم را در اختیار قرار دهیم تا اندیشه پویا را به عمل تبدیل کنند. اگر می‌خواهیم آینده‌ای سرافراز داشته باشیم، بهترین مسیر از دانشگاه می‌گذرد به همین دلیل دانشگاهیان باید بر صدر بنشیند.
نام:
ایمیل:
* نظر: