اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۳۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - 02 November 2023
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی ما نیازمند استنباطاتی است که در مقام اجرا کارایی داشته باشد. این نرم افزارها به توسعه علم کمک می‌کند و نیازهای پژوهشگران را در راستای تحقیق و پاسخگویی به سوالات جوانان برآورده می‌کند.
تحقیقات علوم اسلامی باید به حوزه‌های نوین ورود کندبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین رونمایی از نرم افزار جامع اصول فقه نسخه ۳  که امروز ۱۱ آبان‌ماه با حضور جمعی از نخگبان حوزوی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، برگزار شد، عنوان کرد: امروز نسل جوان پرسش‌های زیادی دارند که حوزه‌های علمیه باید پاسخگو باشند و این پاسخگویی به ابزار نیاز دارد؛ بنابراین نرم افزارهایی که در مرکز نور تولید شده است امکانات مهمی را در اختیار حوزویان و پژوهشگران قرار می‌دهد.

 وی ادامه داد: جستجوی منابع امروز معنای دیگری پیدا کرده است؛ با این این نرم افزارها و امکانات وسیع و تسهیل در جستجو منابع و فراهم شدن امکان تدبر و تحقیق نمی‌توان به استفاده از چند کتاب محدود اکتفا کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه علم فقه نیاز به فحص و تدبر دارد، گفت: امروز هزاران کتاب فقهی با امکان جستجو در خدمت پژوهشگران قرار دارد که در این راستا باید از افرادی که از ابتدای تاسیس مرکز نور برای توسعه و بالندگی این مرکز و تولید نرم افزارهای شاخص تلاش کردند تشکر کنیم.  

آیت الله لاریجانی با بیان اینکه بر خوان عظیمی از آثار و امکانات جستجویی قرار گرفتیم، اظهار کرد: در فلسفه علم اصول به دنبال این بودیم که موضوعاتی که مبدأ مباحث دیگر است را جدا و مستقل کنیم؛ این کار در نرم افزار نسخه ۳ عرضه شده و برای پژوهشگران بسیار کمک کننده است و در وقت محقیقن صرفه جویی می‌کند.

وی تصریح کرد: بسیاری از اشکالات به علم اصول وارد نیست بلکه نتیجه نحوه کار در حوزه‌های علمیه است بنابراین باید تقسیم کار معقولی در حوزه انجام شود و به این معنا که افراد با توجه به عرصه‌های مختلف به بخش‌هایی از علم اصول بپردازند.

آیت الله لاریجانی عنوان کرد: امروز ادعا می‌کنیم که باید علوم انسانی اسلامی تولید کنیم اما ابزار اصولی فعلی ما کفایت می‌کند یا نه نیاز به تکمیل دارد و باید مقدمات دیگری ضمیمه کنیم؛ لذا در این راستا نباید از توسعه علم اصول بهراسیم.

وی اظهار کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی ما نیازمند استنباطاتی است که در مقام اجرا کارایی داشته باشد. این نرم افزارها به توسعه علم کمک می‌کند و نیازهای پژوهشگران را در راستای تحقیق و پاسخگویی به سوالات جوانان برآورده می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اینکه علم اصول مقدمه فقه است، تصریح کرد: علمای ما در طول زمان با همه مشکلات و کاستی‌هایی که در مقام عمل داشتند آثار فاخری تولید کردند و امروز علم اصول ما قابل عرضه به بیرون حوزه علمیه و حتی خارج از کشور است؛ نباید از این خوان نعمت گسترده غفلت کنیم.

آیت الله لاریجانی بر لزوم تسهیل دسترسی حوزویان به نرم افزارهای مرکز نور تاکید کرد و گفت: با توجه به مسائل مالی حوزویان باید سعی شود که این نرم افزارها با قیمت مناسب در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

تحقیقات علوم اسلامی باید به حوزه‌های نوین ورود کند

وی بیان کرد: تا به حال مرکز نور کارهای فاخری تولید کرده است و همواره در حال توسعه فعالیت‌ها است؛ در این راستا تقاضا داریم که به راه‌های جدید بیندیشند. در مغرب زمین برخی معتقدند کامپیوتر می‌تواند فکر کند، اگر چه ما مبانی این رویکرد را نمی‌پذیریم اما این مسئله منافاتی با این امر ندارد که کامپیوتر مقدمات فکر کردن را فراهم کند؛ مباحثی همچون هوش مصنوعی می‌تواند کار پژوهشی را تسهیل و تسریع کند، لذا نیاز است که این آزمون و خطاها انجام شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اینکه باید راه‌های جدیدی همانند هوش مصنوعی را هم دنبال کرد و از این ظرفیت‌های جدید نیز بهره برد. اظهار کرد: باید از رهبر معظم انقلاب تشکر کرد، زمانی که به این ظرفیت‌ها توجه نمی شد ایشان نسبت به این موضوعات تاکید و حمایت‌های لازم را داشتند.

ادعای صلح طلبی آمریکا بی شرمانه است

وی با بیان اینکه قلوب همه مسلمانان جریحه دار است و نگران وضع برادران و خواهران خود در غزه هستند، افزود: آمریکایی‌ها که حامی صد در درصدی جنایات و شریک جرم هستند و از آن طرف دنیا هزاران کیلومتر را پیموده و آمده‌اند تا حملات رژیم صهیونیستی را رهبری کنند، حماس را متهم به تروریست بودن می‌کنند درحالی‌که فلسطینی‌ها از زندگی و زمین خود دفاع می‌کنند.

آمریکایی‌ها با وجود حمایت از کشتار جمعی در غزه، مدعی برقراری صلح در فلسطین هستند و این نشان از نهایت بی‌شرمی آن‌ها است؛ امروز در کل دنیا جریانی راه افتاده است و هیچ انسانی نمی‌تواند مقابل این جنایات سکوت کند اما در این میان کشورهای اسلامی باید از فاجعه‌های عظیم‌تر جلوگیری کنند چراکه امروز در غزه شاهد یک نسل‌کشی هستیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: