اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۳۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - 09 December 2023
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران:
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت و غربالگری دیابت و پرفشاری خون از 20 آبان تا 15 دیماه در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران همزمان با سراسر کشور، یادآور شد: 83 درصد بار بیماری ها و مرگ و میر ناشی از آن براثر بیماری های غیرواگیر مانند پرفشاری خون و دیابت است.
83 درصد بار بیماری ها و مرگ و میر ناشی از پرفشاری خون و دیابت استبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از وبدا، حسین قناعتی در نشست خبری پویش ملی سلامت با بیان این مطلب، اظهار داشت: حدود 32 درصد از افراد بالای 18 سال فشار خون دارند و 60 درصد از افراد نیز از فشار خون خود بی خبرند. همچنین برآورد می شود حدود 14 درصد از افراد، مبتلا به دیابت باشند و 50 درصد از آنان از بیماری خود خبر ندارند.  به همین دلیل از این دو بیماری به عنوان قاتل خاموش یاد می شود.

وی با بیان اینکه سالانه 30 هزار مرگ به علت دیابت در کشور اتفاق می افتد؛ به آمار مبتلایان به دیابت و فشار خون در تهران  اشاره کرد و گفت: در تهران 27 درصد از افراد به فشار خون بالا و 16 درصد نیز به دیابت مبتلا هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت پویش ملی سلامت در پیشگیری و کاهش بیماری های غیرواگیر گفت: سالانه 300 هزار نفر به دلیل بیماری های قلبی و عروقی جان خود را از دست می دهند و  با اجرای این پویش و غربالگری پرفشاری خون و دیابت می توان از حداقل نیم میلیون مرگ در اثر بیماری های غیرواگیر و 30 هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کرد.

دکتر قناعتی شناسایی و درمان افراد مبتلا به پر فشاری خون و دیابت را از اهداف این پویش اعلام کرد و گفت: همه افراد بالای 18 سال با مراجعه به پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت، مراکز جامعه سلامت و ایستگاه های مجری طرح می توانند به صورت رایگان معاینه و قند و فشار خون شان اندازه گیری شود. درصورت ابتلا به پرفشاری خون و دیابت نیز برای پیگیری درمان به مراکز درمانی مربوطه ارجاع می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در این طرح انتظار داریم 70 درصد از سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه مشارکت کنند، گفت: 152 پزشک و 740 مراقب بهداشت و بهورز در این طرح مشارکت دارند.

قناعتی پویایی حوزه سلامت را در کنترل و پیشگیری از بیماری ها موثر دانست و گفت: حدود 30 درصد از عوامل موثر بر سلامت در اختیار حوزه سلامت است و 70 درصد مابقی آن  تحت تاثیر مولفه های اجتماعی است که در اختیار سازمان ها و نهادهای دیگر قرار دارد که در این زمینه همکاری بین بخشی می تواند در تامین سلامت جامعه نقش موثری داشته باشد.

مهمترین نقش پویش ملی سلامت آگاهی بخشی است

در ادامه نشست دکتر علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اهمیت اجرای این پویش در کشور گفت: مهمترین نقش این پویش آگاهی بخشی به افرادی است که از دو عامل مهم بیماری های غیرواگیر خود مانند دیابت و فشار خون بالا خبر ندارند و با شرکت در این غربالگری و پیشگیری و درمان این دو بیماری می توانند از عوارض ناشی از آن، مانند نارسایی کلیه، عوارض چشمی و سکته های قلبی و مغزی پیشگیری کنند.

وی از شهروندان خواست از فرصت خدمات مراکز بهداشت به نفع سلامت خود استفاده کنند و افزود: در سطح استان تهران 2 هزار خانه، مرکز و پایگاه سلامت و در شهر تهران یک هزار مرکز، خانه و پایگاه سلامت فعالیت دارند که نزدیک منازل شهروندان است و افراد با مراجعه به این مراکز می توانند از خدمات بهداشتی این مراکز بهره مند شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر: