اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۲۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - 29 September 2020
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد:
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، با تاکید براینکه افرادی که دچار بیماری زمینه هستند بیماری کرونا شدیدتری را تجربه خواهند کرد، گفت: برخی عوارض قلبی در موارد شدید کرونا مشاهده شده که ممکن است دائمی شود، اما در حال حاضر در این زمینه نتیجه گیری زود است چرا که بسیاری از موارد در این زمینه در حال تغییر است.

افزایش خطر عوارض قلبی در بین مبتلایان به کرونابه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، علیرضا مهدوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی قلب به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه با توجه به بیماری کرونا و کاهش فعالیت و تحرک افراد جامعه آیا برنامه خاصی برای کنترل و پیشگیری بیماری قلبی دارید؟و اینکه بیماری کرونا می تواند عارضه قلبی در پی داشته باشد؟ گفت: همزمان با بیماری کرونا و در دوران قرنطینه برخی خدمات که حیاتی نبود متوقف شد اما بر اساس نیاز افراد و در صورت مراجعه، این خدمات ارائه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر دستورالعمل‌هایی برای کودکان و نوجوانان و بزرگسالان ارائه شده است. برای فعالیت بدنی نیز راهکارهایی پیشنهاد شده است. در این دوران، اصول تغذیه و فعالیت بدنی اهمیت دارد و باید جدی گرفته شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، گفت: برخی عوارض قلبی در موارد شدید کرونا مشاهده شده که ممکن است دائمی شود، اما در حال حاضر در این زمینه  نتیجه گیری زود است چرا که بسیاری از موارد در این زمینه در حال تغییر است..

ارزیابی میزان فعالیت بدنی و کنترل وزن در پیشگیری از بیماری های قلبی

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به دیگر سوال عصرپرس در خصوص چاقی و خطر افزایش ابتلاء به بیماری قلبی و عروقی،گفت: برنامه‌های متخلفی از سال‌ها در جهت پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر اجرا شده  و با توجه به اینکه چاقی نیز یک بیماری محسوب می‌شود. کنترل وزن در حوزه تغذیه و فعالیت فیزیکی تعریف می‌شود. در برنامه ایراپن، ارزیابی میزان فعالیت بدنی و آموزش در این زمینه و ارزیابی وضعیت تغذیه را داریم. در سال‌های گذشته نیز کارشناس تغذیه به مراکز سطح یک اضافه شده که وظیفه مشاوره تغذیه را بر عهده دارد.

مهدوی در ادامه با تاکید بر مراجعه و کنترل بیماری در افرادی که بیماری مزمن زمینه‌ای دارند، گفت: این افراد اگر مبتلا به کووید ۱۹ شوند، ممکن است بیماری شدیدتری را تجربه کنند. این موضوع یک تهدید محسوب می‌شود. از طرفی افراد برای مراقبت بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است کمتر مراقبت کرده و به پزشک مراجعه نکنند. این دو موضوع در کنار هم باعث می‌شود که کنترل بیماری تحت تاثیر قرار بگیرد.

شعار روز جهانی قلب( از سلامت قلب خود مراقبت کنید)

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به  شعار امسال روز جهانی قلب (از سلامت قلب خود مراقبت کنید)، گفت:  از روز جهانی قلب تا روز جهانی فشار خون تصمیم داریم روی این موارد متمرکز شویم و اطلاع رسانی کنیم. علاوه بر اصلاح شیوه زندگی، در مورد پایبندی به درمان و مراجعه به موقع برای دریافت خدمات نیز تاکید می‌کنیم.

حدود ۴۴ درصد مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است

مهدوی درباره ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی بیان کرد: سالانه ۳۶۰ هزار مرگ داریم. حدود ۴۴ درصد مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است. بسیاری از بیمارانی که به دلیل کووید ۱۹ وضعیت وخیمی پیدا کرده و جان خود را از دست می‌دهند، ممکن است سالمند بوده یا بیماری زمینه‌ای داشته باشند. تعدادی از این بیماران در زمینه بیماری قلبی یا دیابت یا فشار خون، دچار این بیماری هم شده‌اند.

ارائه خدمات سلامت در جهت غربالگری فشار خون

وی در ادامه با اشاره به غربالگری فشار خون در کشور، گفت: هدف ما از پویش فشار خون، شناسایی و ارائه خدمات به افرادی که از قبل مبتلا به فشار خون بالا بودند یا کسانی که فشار خون بالا داشتند بوده و با این اقدام بیش از ۹۰ درصد پوشش صورت گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه مراقبت و غربالگری فشار خون در سطح یک خدمات سلامت ارائه می‌شود، گفت: تمام افراد بالای ۳۰ سال و کسانی که می‌خواهند بدانند در ۱۰ سال آینده چقدر ممکن است دچار حادثه قلبی و عروقی شوند می تواند به خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت مراجعه کنند، این افراد در صورت داشتن فشار خون بالا یا دیابت یا پیش دیابت خدمات دریافت کرده و با توصیه‌های بهداشتی به آنها کمک می‌شود تا میزان خطر را کم کنند.

مهدوی ادامه داد: با شروع بیماری کرونا در کشور برخی خدمات کاهش یافت زیرا همه سیستم درگیر ارائه خدمت در زمینه ویروس کرونا بود و از طرفی بیماران هم رغبتی برای مراجعه به مراکز برای کنترل یا ارزیابی اولیه نداشتند. در نتیجه ۵۰ تا ۶۰ درصد خدمات نسبت به زمان مشابه در سال قبل کمتر شد اما از تیر ماه ارائه این خدمات افزایش یافته است.

تدوین سند فعالیت بندی در کشور

وی در ادامه با اشاره به برگزاری کمپین فعالیت بدنی در آذر ماه سال جاری، گفت: سندی برای فعالیت بندی تنظیم شده و بعد از آذر ماه این سند توسط وزیر بهداشت،وزیر ورزش و وزیر آموزش و پرورش شروع می شود و با اجرای این برنامه افراد بر دروان پاندمی فعالیت بدنی را انجام دهند تا به بهبود سیستم تنفسی و قلبی عروقی کمک شود و شیوه زندگی سالم را انجام دهیم .

افزایش سکته های قلبی در بین جوانان

مهدوی در ادامه با اشاره به اینکه هدف اصلی سند بیماری‌های غیرواگیر، کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر زودرس در سنین ۳۰ تا ۷۰ سالگی است ، گفت: سن سکته‌های قلبی در حال کاهش است. در حال حاضر به علت کم تحرکی دیابت نوع دو را در جوانان هم بیشتر می‌بینیم و از طرفی مصرف چربی مضر بیشتر شده و مصرف میوه و سبزی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور، دچار اضافه وزن یا چاقی هستند. این به علت نوع زندگی است. و مردم باید ترغیب به فعالیت بدنی کافی و تغذیه سالم شوند. مصرف نمک و چربی کمتر و جایگزین کردن مواد غذایی بی ضرر اهمیت دارد.

افزایش مصرف قلیان و عوارض قلبی عروقی در بین جوانان

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به عصرپرس در خصوص افزایش مصرف قلیان در بین جوانان و افزایش ابتلا بیماری های قلبی وعروقی در بین این افراد، گفت: حدود دو دهه است که مصرف قلیان در کشور رو به افزایش است که متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل تنباکوهای معطر  مصرف قلیان به شکلی شده که بیشترین مصرف کننده آن، جوانان هستند.

تغییر سبک زندگی در راستای پیشگیری از بیماری های قلبی

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: اصلاح شیوه زندگی برای افرادی که هنوز مبتلا به بیماری‌های قلبی نشده‌اند و برای خود بیماران اهمیت دارد. دوری از دخانیات و الکل نیز در زمینه پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های غیرواگیر اهمیت دارد.

خطر ابتلا بیماری قلبی در زنان کمتر است

مهدوی گفت: خانم‌ها کمتر از آقایان در معرض خطر بیماری قلبی و عروقی هستند و تا زمان دوران یائسگی، این بیماری به طرز چشمگیری کمتر است. ولی بعد از این دوران، در سنین بالا میزان مرگ و میر خانم‌ها و آقایان به علت بیماری‌های قلبی و عروقی برابر است.

وی ادامه داد: سکته‌های قلبی و مغزی در رأس این بیماری‌ها هستند. عمده مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی به علت سکته‌های مغزی و قلبی است.

 

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

 


نام:
ایمیل:
* نظر: