اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۱۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 30 April 2019
رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت:
رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، اعلام کرد: در گذشته بیماری های مزمن تنفسی در رده چهارم بیماری ها قرار داشت که متاسفانه با افزایش روبه رشد جمعیت بیماران تنفسی از سال گذشته طبق گزارش های اعلام شده این بیماری به جایگاه سوم مرگ ومیر در جهان رسیده است.

بیماری تنفسی به جایگاه سوم جهان در مرگ و میر رسیدبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، مهدی نجمی رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در نشست خبری روز جهانی آسم و آلرژی با اشاره به عوامل خطر بروز آسم در سراسر حهان، گفت: در حال حاضر 1/5 میلیارد نفر در جهان دچار بیماری‌های مزمن تنفسی هستند که از این تعداد حدود 340 میلیون نفر آسم و 800 میلیون نفر آلژی مزمن دارند.

نجمی ادامه داد: تا ۳ سال گذشته تخمین زده می‌شد که بیماری مزمن تنفسی تا سال 2025 به جایگاه سوم عامل مرگ و میر در جهان تبدیل شود که متاسفانه این پیش بینی بسیار زودتر از موعد اتفاق افتاد.

نوجوانان، بیشترین گروه در معرض خطر آسم هستند

وی افزود: آلودگی هوا مرتبا در حال افزایش است و بیشترین مبتلایان به آسم،‌ زمینه‌های خانوادگی را دارا هستند و با مطالعاتی که چهار سال گذشته در کشور صورت گرفت شیوع علائم آسم در کودکان حدود ۱۱ درصد و در بزرگسالان حدود ۹ درصد شناخته شد. همچنین بیشترین گروه در معرض خطر نوجوانان هستند.

رئیس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت افزود: طی چهارسال گذشته از طریق پرسشنامه و نظر سنجی متوجه شدیم که شیوع علایم آلرژی در بین کودکان و نوجوانان 11 درصد و بزرگسالان 9 درصد است و بیشتر در بین جوانان شایع تر است.

نجمی در ادامه  آلودگی هوا، آلودگی هوا وصرف سیگار و قلیان را موجب افزایش روند شیوع آلرژی دانست و گفت:مبتلایان به آلرژی زمینه ابتلا به آسم را دارند.

آموزش مهم ترین استراتژی مجامع بین المللی برای بیماری های آسم است

وی در ادامه به اقدامات وزارت بهداشت درباره پیشگیری و کنترل آسم و آلرژی بیان داشت: مهم ترین استراتژی مجامع بین المللی برای بیماری های آسم و مزمن غیرواگیر آموزش است. چون افزایش آگاهی از این بیماری پیشگیری و کنترل آن را به دنبال دارد. اگر سیاستگذاران بدانند که شیوع را چگونه کاهش و خانواده ها و مبتلایان بدانند که بیماری را چگونه کنترل کنند بیماری های تنفسی کاهش می یابد.

رئیس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با بیان اینکه آموزش و آگاهی از بیماری ها مهم ترین استراتژی کشورهای موفق معرفی شده است، گفت: در همین راستا پکیج های آموزشی برای جامعه و بیماران مبتلا به آسم و آلرژی از سال گذشته از سوی وزارت بهداشت فراهم شد و در دسترس همگان قرار گرفت. البته برنامه های آموزشی از این بیماری از طریق رسانه ها باید در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی درخواست وزارت بهداشت را از رسانه ها در راستای آموزش بیماری های تنفسی اعم از آسم و آلرژی به دانش آموزان، کارگران صنایع، پلیس راهنمایی و رانندگی، مدیران مدرسه و نانواها اعلام کرد.

رییس اداره بیماری های تنفسی وزارت بهداشت، گفت: نظام مراقبت بیماری به منظور آگاهی از شیوع آسم در کشور برای جمعیت بالغ و کودکان و همچنین شهری و روستایی در راستای استانداردسازی مراقبت از بیماران مبتلا به آسم در حال فعالیت است.

بیماری تنفسی به جایگاه سوم جهان در مرگ و میر رسید

به گزارش عصرپرس، بیست و دومین همایش روز جهانی آسم و آلرژی یک شنبه 15 اردیبهشت در تالار بیمارستان امام خمینی با پشتیبانی وزارت بهداشت و با هدف پیشگیری و کنترل بیماری و چگونگی آموزش به خانواده ها،بیماران و پزشکان با شعار "شیوع و رشد آسم را متوقف کنیم" برگزار می شود.

 




خبرنگار: پروین مرادی 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: