اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۳ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 07 November 2016
وزیر نیرو :
چیت چیان گفت : در فضای پس از برجام بسترهای مناسب برای توسعه روابط همکاری بین ایران و تاجیکستان فراهم است .

به گزارش خبرنگار عصرپرس، حمید چیت چیان در آیین گشایش اجلاس یازدهم کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و تاجیکستان در محل وزارت نیرو در جمع خبرنگاران افزود: ایران و تاجیکستان با دارا بودن اشتراکات فرهنگی و تاریخی و زبان مشترک، از قابلیت های فراوانی برای گسترش همکاری های فی مابین برخوردارند.

وزیر نیرو گفت: ایران تمایل فراوانی برای توسعه همکاری ها با تاجیکستان دارد و در گذشته طرح ها و پروژه های بزرگی را در این کشور اجرا کرده است.

چیت چیان از جمله مهمترین این پروژه ها را سد و نیروگاه «سنگ توده 2» و تونل «انزاب» (استقلال) نام برد که با مشارکت شرکت های ایرانی به بهره برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که ارتباط شبکه برق این کشور با سایر جمهوری های شوروی سابق قطع شده، تاجیکستان برای صادرات برق خود با مشکلاتی مواجه است و بر این اساس برای انجام تعهدات خود و پرداخت بدهی ها به ایران با مشکلاتی مواجه است.

وزیر نیرو در ادامه گفت:امیدوارم با انجام مذاکره های لازم، در آینده ای نزدیک راهکاری برای این مشکل اندیشیده شود تا مطالبات ایران دریافت و زمینه برای مشارکت هرچه بیشتر شرکت های ایرانی در تاجیکستان فراهم شود.

چیت چیان گفت : در فضای پس از برجام بسترهای مناسب برای توسعه روابط همکاری بین ایران و تاجیکستان فراهم است ، و برگزاری منظم اجلاس کمیسیون مشترک و تبادل دیدارها باعث تحکیم روابط سیاسی و فرهنگی و رشد همکاری اقتصادی بین دو کشور می شود.

در ادامه عثمان علی عثمان زاده وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان با اشاره به توان بالای مهندسان ایرانی در ساخت و تجهیز نیروگاه ها، گفت: با تداوم همکاری بين دو کشور، شرکت های ایرانی در ساخت نیروگاه های جدیدبه ما كمك كنند .

لازم به ذكر است : ایران با دارا بودن حدود 76 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی دارای رتبه نخست منطقه و چهاردهم جهان است و میزان مبادلات تجاری دو کشور از ابتدای سال میلادی تا امروز برابر با ۷۴.۲ میلیون دلار است که از این میزان، صادرات و واردات ایران از کشور تاجیکستان به ترتیب برابر با ۵۵ و ۱۹.۲ میلیون دلار است.

نام:
ایمیل:
* نظر: