اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - 02 June 2018
فلاحت پیشه:
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است کشورهای اروپایی انتظار یکجانبه‌گرایی ترامپ در حوزه اقتصادی را نداشتند.

زمان رویکرد اقتصادی اروپا نسبت‌به شرق دنیا فرا رسیده استبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از خانه ملت، حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد ازسوی دولت آمریکا از کشورهای کانادا، فرانسه و مکزیک گفت: واقعیت این است که ترامپ نماینده نئومرکانتیلیسم ها در آمریکا بوده و معتقد است باید از ابزار قدرت استفاده کرد تا ثروت آمریکا افزایش پیدا کند.

آمریکا علاقه‌ای به پرداخت هزینه برای تأمین امنیت هم‌پیمانان خود ندارد

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: این مسأله همواره مطرح شده که آمریکا برای تبدیل خود به یک ابرقدرت هزینه های زیادی داده و بیشتر باعث کمک به هم پیمانان خود شده که آنها نیز در این مسیر رشد کردند و بدون تعارف باعث شدند شرایط اقتصادی آمریکا دچار پیچیدگی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه رفته رفته آمریکایی ها قدرت هژمونیک خود را در قبال رقبا از دست داد، عنوان کرد: در این بین ترامپ سعی کرد با شعارهای اقتصادی خود اعلام کند آمریکا نباید برای امنیت هم پیمانان خود هزینه بدهد و از سوی دیگر تعرفه ها را به نفع آمریکا تغییر داد.

آمریکا اعلام کرده دیگر هزینه‌ای برای ناتو نمی‌کند و اروپا باید به‌تنهایی تأمین مالی کند

فلاحت پیشه ادامه داد: آمریکا رویکرد تازه ای را با چین، ژاپن و کره جنوبی در حوزه اقتصاد آغاز و اعلام کرد که تعرفه های واردات باید کاهش یابد به گونه ای که مبادلات تجاری با چین به میزان 200 میلیارد دلار به نفع آمریکا تمام شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: گام بعدی ترامپ در مقابل متحدان خود بود که رسما آنها را هم به تغییر تعرفه ها کشاند و این نخستین بار بود جنگ تجاری خود را علیه اروپا و هم پیمانان خود سر مسأله تعرفه های وارداتی آغاز کرده است.

وی در ادامه با اشاره به فشارهایی که اخیرا آمریکا به اروپا وارد آورده است، اظهار داشت: آمریکا هزینه های نظامی و هزینه های ناتو را به گردن اروپایی ها انداخته و اعلام کرده که صرفا در بخش سخت افزاری حضور خواهد داشت و اروپا باید تأمین مالی کند.

تغییر تعرفه‌های وارداتی آمریکا، کشورهای اروپایی را با ضرر و زیان روبرو کرده است

فلاحت پیشه ادامه داد: بخش بعدی تعرفه های وارداتی است که شاهد بودیم واردات خودروهای آلمانی به آمریکا در حال ممنوع شدن است و این سیاست در قبال فرانسه برای واردات فولاد و آلومینیونم نیز در پیش گرفته شده است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس به شرایط اقتصاد داخلی آمریکا بعد از اعمال فشار علیه کشورهای دیگر اشاره و بیان کرد: این اقدامات منجر به خروج آمریکا از رکود، کاهش شاخص بیکاری و افزایش فعالیت بورس آمریکا شده و در کنار آن به همین میزان شاهد رکود در اروپا هستیم که باعث شده شرکت های این اتحادیه زیان ده شوند.

اروپا نگاه اقتصادی خود را از آمریکا به سمت شرق تغییر دهد

وی در ادامه با بیان اینکه راه اندازی جنگ جهانی تجاری فعلی تا جایی پیش خواهد رفت که حتی کنترل بحران آن از دست شخص ترامپ نیز خارج می شود، عنوان کرد: زمانی که کشورهای اروپایی یکجانبه گرایی ترامپ را در حوزه امنیتی و سیاسی می پذیرفتند باید این موضوع را می دانستند که این یکجانبه گرایی زمانی به حوزه تجاری هم می رسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اروپا بیش از این به آمریکا امتیاز بدهد فرصت های اقتصادی خود را از دست خواهد داد پس باید از فاز مقابله برآید و در این مسیر حتی نگاه خود به شرق را افزایش دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر: