اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۳۵۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۳ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - 22 August 2023
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح:
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر تولید انواع موشک‌ متناسب با نیاز نیروهای مسلح، گفت: براساس برنامه‌ ان‌شاء الله امسال ۲ تا ۳ پرتاب ماهواره خواهیم داشت که امیدواریم موفقیت‌آمیز باشد.
پرتاب۲ تا ۳ ماهواره در سال جاریبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی عصر سه شنبه در تشریح و توضیح دستاوردها و پیشرفت‌های جدید وزارت دفاع گفت: وزارت دفاع علاوه بر مسئولیت پشتیبانی نیروهای مسلح، ماموریت‌های جانبی دیگری را هم دارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قدرت واقعی و متکی به خداوند است و این مولفه است که برای ما اقتدارآفرین است.

سرتیپ آشتیانی تصریح کرد: هر کشوری اگر صاحب تجهیزات و ادوات هم باشد ممکن است دارای قدرت باشد یا نباشد، اگر یک کشوری تجهیزات را داشته باشد اما شجاعت به کارگیری از آن یا آموزش لازم یا تجربه جنگ را نداشته باشد، بر میزان قدرتش تاثیر می‌گذارد.

وی بیان کرد: اگر کشوری تجهیزات زیاد و به روزی را داشته باشد اما مولفه‌های قبلی را نداشته باشد نمی‌توان آن را کشوری صاحب اقتدار نامید و کسی روی آن حساب نمی‌کند.

وزیر دفاع عنوان کرد: به معنای دیگر، جنبه سخت افزاری قدرت است و جنبه نرم افزاری اقتدار، بنابراین دیگران روی کسی که صاحب اقتدار است حساب باز می‌کنند. شما ببیند که در موضوع شاهچراغ فرد داعشی مسلح بود، اما یک فرد غیرمسلح و بدون داشتن تجهیزات دفاعی آن داعشی را خلع سلاح کرد.

سرتیپ آشتیانی گفت: نیروی دریایی قهرمان سپاه در خلیج فارس به گونه ای عمل می‌کند که دارای اقتدار است و در مواجهه با ملوانان دستگیر شده هم دیدید که چه ترس و وحشتی در دل آنها از نظام اسلامی و رزمندگان ما وجود دارد.

وزیر دفاع ادامه داد: از طرف دیگر می‌بینیم که دشمنان ما با وجود اینکه تجهیزات زیادی دارند اما در اوج استیصال هستند. در افغانستان، عراق و سوریه و در بخش‌های دیگر که با ما مواجه شدند نقشه‌های آنها به شکست انجامید.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح ما دارای اقتدار هستند و شهامت و شجاعت لازم را برای استفاده از تجهیزات را دارد، گفت: تجربه جنگ و از آن مهمتر متکی بودن به خدا از دیگر ویژگی‌های رزمندگان نیروهای مسلح ما است.

وزیر دفاع تصریح کرد: ما در اوج قدرت و اقتدار قرار داریم و به همین دلیل است که دشمن فکر اینکه بخواهد حرکت بیخردانه ای داشته باشد را از سرش بیرون می‌کند و در مولفه‌های دیگر ما را تهدید می‌کند.

سرتیپ آشتیانی افزود: ما انواع موشک‌های مختلف را تولید می‌کنیم، موشک‌های بالستیک و راهبردی که توان خیلی بالا و بُرد بلندی دارند، موشک های کروز و پدافند هوایی، زمین پایه، دریا پایه و دیگر موارد را داریم که اینها متناسب با نوع نیاز نیروهای مسلح ما تولید می‌شوند.

وزیر دفاع بیان کرد: پهپاد نقش مهمی در رزم دارد و در جنگ‌های اخیر می‌بینید که نقش بسیار موثری دارند و خیلی از کشورها دنبال این هستند که از این قدرت برخوردار باشند و شکر خدا این قدرت را داریم و آمریکا هم به این توان ایران اذعان دارد.  

سرتیپ آشتیانی تصریح کرد: ما پهپادهای مختلفی داریم؛ به طور مثال مهاجر ۶ ما توانمندی بالایی دارد، در پهپادها مداومت پروازی، حمل تجهیزات و مهمات و مدت زمان بالا ماندن آن، شعاع عملیاتی پهپادها و مانور پذیری بسیار مهم است.  

وی ادامه داد: مهاجر ۶ ما می‌تواند ۱۲ ساعت مداومت پروازی داشته باشد و مهمات نقطه زن را حمل کند و ماموریت آن چندمنظوره است، شناسایی، رهگیری و مورد اصابت قرار دادن اهداف از جمله ماموریت‌های آن است.

وزیر دفاع گفت: همچنین، ما پهپاد ابابیل را داریم که آن هم توانمندی‌های خوبی دارد و انوع پهپادهای دیگر که هر یک از آنها ویژگی‌های خود را دارند و در کل می‌توانیم بگوییم که در حوزه پهپادی شرایط بسیاری خوبی داریم و کشورهای مختلف به دنبال این خواهند آمد که بتوانند از این توان ما برخودار باشند.

سرتیپ آَشتیانی بیان کرد: در حوزه فضایی به جهت کوتاهی‌هایی که قبلا صورت گرفته بود این بحث کمی متوقف بود، اما با همت و علاقمندی شخص رئیس جمهور و پیگیری‌های مستمر او و اختصاص بودجه‌های خاص و برگزاری شورای عالی مجازی که ۱۰ سالی تعطیل شده بود و دوباره شروع به کار کرد، ما تلاش کردیم که این موضوع را جبران کنیم.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر در این حوزه اقدامات خوبی را در انجام می‌دهیم، ساخت ماهواره و ماهواره‌برهایی که بتوانیم آنها را در مدار قرار داریم که از جمله آنها می‌توان به ماهواره‌بر سیمرغ اشاره کرد.

وزیر دفاع بیان کرد: خیلی از کشورها امکاناتی دارند که می‌توانند روی زمین ماهواره‌برها را آزمایش کنند، ولی ما مجبور هستیم که آنها را در عملیات‌های پروازی آزمایش کنیم که محدویت‌هایی را ایجاد می‌کند، اما با کارهایی که اخیرا صورت گرفته و ارتباطاتی که با مجموعه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته و هم افزایی با سیار دستگاه‌ها، در ساخت و پرتاب ماهواره مشارکت داریم و براساس برنامه‌ای که داریم ان شاء الله امسال ۲ تا ۳ پرتاب ماهواره خواهیم داشت که امیدواریم موفقیت‌آمیز باشد.  

سرتیپ آشتیانی تأکید کرد: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که می‌توانیم ماهواره‌ها را در مدار قرار دهیم.

وی درباره پیشرفت‌های حاصل شده در برنامه وزارت دفاع هم گفت: در برنامه‌هایی که تدوین کردیم به ۱۲۶ درصد پیشرفت رسیدیم. یک بخش از برنامه‌های وزارت دفاع برنامه مصوب است و یک بخشی از آن هم جهشی است و در کل به پیشرفت‌های خوبی را در بخش‌های مختلف رسیدیم.

وزیر دفاع بیان کرد: پهپاد مهاجر ۱۰ بسیار پیشرفته است و ۲۴ ساعت می‌تواند مداومت پروازی داشته باشد، انواع مهمات و بمب‌ها را می‌تواند حمل کرده و قابلیت شناسایی دارد. یک پهپاد همه جانبه و چند وجهی است که قابلیت‌های زیادی را دارد و شعاع عملیاتی آن ۲۰۰ کیلومتر است.

سرتیپ آشتیانی گفت: دستیابی به این محصول کار خیلی بزرگی است و تلاش زیادی می‌خواهد، در واقع عزیزان ما در وزارت دفاع شبانه روز تلاش می‌کنند تا این نوآوری‌ها تولید می‌شود. دنیا متعجب است که چگونه ایران می‌تواند با این سرعت به این پیشرفت‌ها دست پیدا کند.

وی ادامه داد: همین الان موارد دیگری داریم که قابلیت‌هایی فراتر از پهپاد مهاجر ۱۰ دارند و به مرور این دستاوردها هم ارائه می‌شود.

وزیر دفاع گفت: مهمترین ویژگی ساختار نیروهای مسلح بُعد اعتقادی است. ما حمایت‌ها و تاکیدات رهبری به مجموعه نیروهای مسلح و صنعت دفاعی و انتظارات ایشان را داریم که همگی و از منظر اعتقادی به دنبال آن هستیم که این انتظارات برآورده شود، بنابراین این موارد اعتقادی نسبت به رهبری در نیروهای مسلح وجود دارد.  

سرتیپ آشتیانی بیان کرد: به همین دلیل ساختار، انضباط، جذب نخبگان و بار اعتقادی بالای نیروهای مسلح باعث پیشرفت بیشتر آنها می‌شود.  

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور هم گفته است که باید بررسی کنیم چطور نیروهای مسلح با این سرعت حرکت می‌کند و در حالی که در جاهای دیگر با مشکلاتی مواجه هستیم. تلاش می‌کنیم که از حوزه صنعت دفاعی به دیگر بخش‌ها و صنایع سرریز کنیم.

سرتیپ آشتیانی بیان کرد: ما در حوزه‌های پزشکی کارهای بسیار بزرگی انجام دادیم، در ساخت پروتز که با مشکل مواجه بودیم وارد شدیم، الکترو شوک را تولید کردیم، در ساخت واکسن کرونا اقدامات بسیار خوبی را انجام دادیم.

وزیر دفاع ادامه داد: در حوزه اقتصادی مجموعه سازمان تامین اجتماعی، پتروشیمی‌ها، نفت و گاز، فعالیت‌های بسیار عظیمی را دنبال می‌کنیم، در بحث خدمات هم اقدامات بسیار خوبی را انجام می‌دهیم.  

وی افزود: ما با برنامه در حال حرکت هستیم و جلسات متعددی با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دیگری داریم و خودم در این جلسات حضور دارم و امیدواریم که بتوانیم این انگیزه و فناوری را در بخش‌های دیگر کشور منتقل کنیم.  

سرتیپ آشتیانی گفت: این خیلی مهم است که بدون رقابت با بخش خصوصی وارد میدان شویم و این را رعایت می‌کنیم.  

وی افزود: ما با حدود ۶۵۰۰ شرکت کار می‌کنیم که ۱۰۰۰ شرکت آن دانش بنیان است، با غالب دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در حال کار هستیم. وزیر علوم به دلیل همکاری با دانشگاه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی در جلسه قبلی هیات دولت از وزارت دفاع قدردانی کرد.

وزیر دفاع بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم که بحث‌های مدیریتی و فرهنگ سازمانی نیروهای مسلح را به دیگر بخش‌ها منتقل کنیم.

سرتیپ آشتیانی بیان کرد: در حوزه الکترونیک، ما بُردهای الکترونیکی برای همه بخش‌های کشوری تولید می‌کنیم، درباره کارت‌های هوشمند باید گفت که غالب این‌ کارت‌ها در سراسر کشور را ما تولید می‌کنیم.  

وی ادامه داد: در حوزه انرژی، نفت و گاز و شبیه سازها و حفاری اقدامات خوبی را انجام می‌دهیم و قراردادهای میلیون و حتی میلیارد دلاری با وزارت نفت داریم.

وزیر دفاع تصریح کرد: در حوزه کشاورزی بحث بذرها و امنیت غذایی را داریم، در بحث تجهیزات کشاورزی و بهره گیری از پهپادها در این زمینه کارهای خوبی انجام داده‌ایم.

سرتیپ آشتیانی گفت: همچنین، در بحث حمل و نقل کارهای خوبی انجام شده، در بحث معدن و بخش‌های مختلف دیگر هم به این ترتیب، در واقع شما ببیند وقتی وزارت دفاع این توانمندی را دارد که در پیچیده‌ترین بحث‌ها مثل پهپادها می‌تواند اینگونه پیشرفت کند، بخش‌ها و بحث‌های دیگر را راحت‌تر می‌تواند پیش ببرد، اما این موضوع را به نحوی انجام می‌دهیم که با بخش خصوصی تداخلی نداشته‌ باشد.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه توانمندی دفاعی به گونه‌ای طراحی شده که همه بخش‌ها بتوانند از آن بازدید کنند، گفت: یکی از نکات مورد توجه آقای رئیس جمهور در این نمایشگاه موضوع خودرو بود، به هرحال اگر از ما خواسته شود می‌توانیم در این حوزه هم وارد شویم.

وزیر دفاع بیان کرد: اما ملاحظات و دستورالعمل‌هایی هست که باید نوشته شود که چگونه در این خصوص باید کار کرد تا این موضوع انجام شود، اما به هرحال وزارت دفاع این آمادگی را دارد که در صنعت خودرو هم وارد شود.

سرتیپ آشتیانی بیان کرد: از سال‌های گذشته بحث به کارگیری نخبگان را شروع کردیم، همه نسل‌های کنونی را می‌توانید نخبه فرض کنید و امروز خیلی از دستاوردهای ما به دست جوانانی در شرکت‌های دانش بنیان خلق شده که سن‌های کمی هم دارند.  

وی ادامه داد: برای طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی تلاش کردیم که سازماندهی خوبی برای نخبگان داشته باشیم و باید در نگاهداشت آنها هم تلاش کنیم که این مرحله سخت‌تری است.

سرتیپ آشتیانی گفت: اگر یک نخبه ببیند که ابزارهای مورد نیازش فراهم نیست، مایوس می‌شود چرا که او می‌خواهد دیدگاه‌های خود را ارائه و آنها را به محصول تبدیل کند و وزارت دفاع تلاش کرده که این فضا را فراهم کند.

وزیر دفاع درباره پاکسازی اراضی آلوده به مین هم گفت: در مسئولیت گذشته‌ای که داشتم با این موضوع مواجه بودم، از سال‌های گذشته وزارت کشور و استانداران به دنبال این بودند که بخش‌های مرزی پاکسازی شوند تا کشاورزهای ما هم به کارهای خود برسند و کسب و کارها رونق داشته باشد در واقع از گذشته این موضوع دنبال شده و به مرور هم دنبال می‌شود.  

سرتیپ آشتیانی تصریح کرد: ما هر سال ۳۵۰۰ هکتار از اراضی را پاکسازی می‌کنیم، قبلا بودجه پایینی به این موضوع اختصاص می‌گرفت و الان ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه داریم که می‌توانیم اهداف خود را در این زمینه با سرعت دنبال کنیم. در واقع اعتباراتی که تخصیص می‌یابد بر سرعت تحقق اهداف تاثیرگذار است.

وی افزود: اگر با این روند پیش برویم در دو برنامه ۵ ساله می‌توانیم کارمان را در این خصوص کامل کنیم، اما اگر سرعت بدهیم در یک برنامه ۵ ساله می‌توانیم به نتایج نهایی برسیم.

وزیر دفاع درباره مناسبات با کشورهای دیگر هم گفت: ما با حدود ۲۰ مقام از کشورهای مختلف در سطح وزرا و معاونین وزرای دفاع آنها ملاقات داشتیم و چند اقدام اساسی را با آنها دنبال می‌کنیم، یکی بازدید از دستاوردهای دفاعی ما در نمایشگاه‌های ثابت است که غالبا متعجب می‌شوند که با اینهمه تحریم چگونه این میزان توفیقات راهبردی و بزرگ را بدست آوردیم و این موضوع را همگی آنها مطرح می کنند.  

سرتیپ آشتیانی افزود: ما بحث‌های دیگری را هم با آنها مطرح می‌کنیم، تغییر روند در روابط بین‌الملل، جلوگیری از یکجانبه گرایی و مباحث مرتبط با نظام سلطه و فشارهایی که به کشورها وارد می‌شود و لزوم مقاومت و ایستادگی در برابر تجاوزگری‌ها را مطرح می‌کنیم.  

وزیر دفاع افزود: کشورها را به سمت صلح و امنیت پایدار در منطقه‌ای که حضور دارند دعوت می‌کنیم و هر کمکی که بخواهند را به آنها می‌دهیم، اینکه بتوانند از خود دفاع کرده و امنیت مردم خود را فراهم کنند.  

وی ادامه داد: در این ملاقات‌ها زمینه سازی صادرات محصولات خود را که یکسال گذشته ۵ برابر رشد داشتیم را انجام می‌دهیم.  

سرتیپ آشتیانی گفت: شرکت در اجلاس‌ها، حضور در نمایشگاههای بین المللی و مواردی دیگر. در حوزه بین الملل و دیپلماسی دفاعی کارهای زیادی را انجام دادیم اما به دلیل حساسیت موجود در این حوزه نمیتوان خیلی از موارد را مطرح کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: لازم است از تدابیر و هدایت‌های رهبری، حمایت‌های رئیس جمهور، کمک‌های ستادکل و قرارگاه خاتم الانبیا و مجموعه نیروهای مسلح که با ما هم افزایی دارند و از همه عزیزان و همکاران خودم در دوره قبل و فعلی در وزارت دفاع که شبانه روز در حال تلاش هستند تشکر می‌کنم و همه این توفیقات مدیون لطف خداوند است و ما قول می‌دهیم که در این مسیر حرکت های رو به پیشرفت بیشتری را داشته باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: