اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۹ دی ۱۳۹۶ - 09 January 2018
جهانگیری
معاون اول رییس جمهوری، به لحاظ سیاسی سیاست ورزی را مبتنی بر جامعه می دانست و به اعتقاد خود باور داشت و همواره تاکید بر انتخاباتی آزاد که حقوق مردم در آن رعایت شود با مشارکت بالا صحبت می کرد.

آیت الله هاشمی سیاست ورزی را مبتنی بر جامعه می دانست

به گزارش عصرپرس، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که در سالن اجلاس سران برگزار شد ضمن تسلیت به خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهارداشت: این کنفرانس که در سالگرد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار می شود فرصتی برای بازخوانی وبازآفرینی اندیشه وتجربه ای است که در سخت ترین و پیچیده ترین مقاطع مبارزه سیاسی، استقلال جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت نظام حضوری موثر و برجسته ومنحصر به فرد داشته است.

وی ادامه داد: هر منصفی که به تاریخ معاصر ایران بنگرد از سال های دور پیش از انقلاب اسلامی تا آخرین لحظات حیات نام ایشان در میان فعال ترین وتاثیرگذارترین روحانیون، سیاستمدارن و مدیران ایران می بینند .

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: بدون تردید اگربخواهیم از میان روحانیون سرشناس که در انقلاب نقش داشتند پنج نفر را نام ببریم حتما هاشمی رفسنجانی در همه جا شاخص ترین است .

جهانگیری ادامه داد: وی هیچ صحنه ای از انقلاب، از تشکیل نظام جمهوری اسلامی، دفاع مقدس، سازندگی و اصلاحات و اعتدال نمی توان یافت که هاشمی رفسنجانی در میانه آن نباشد .

وی گفت : این وسعت میدان حضور و تجربه از سوئی قدرت شناخت و تجزیه و تحلیل مسایل و رویدادها از سوی دیگر به او تفکر چند بعدی و مدیریتی همه جانبه داده بود.

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: قرآن در کانون فهم دینی او راه داشت و هیچگاه از آموختن و تدبر در آموزه های دینی غافل نمی شد و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا آخرین روزهای حیات تئوری داشت که بطور منظم روی مسایل قرآن بررسی می کرد که بخشی منتشر شده و در اختیار مردم و محققین قرار گرفته است.

جهانگیری یادآور شد: به لحاظ فرهنگی ایران را عیقا می شناخت ودر اندیشه توسعه ایران بود وبرای توسعه ایران الگوی خود را امیرکبیر قرار داد و او سرمشق سازندگی بود.

وی افزود: آقای هاشمی در قبل از پیروزی انقلاب امیرکبیر را به عنوان کسی که به سازندگی ایران در دوران صدارتش پرداخت، سرمشقش قرارداد و کتاب امیرکبیر و مبارزه با استعمار را نوشت.

وی یادآور شد: ارتباطات ومطالعاتش به گونه ای بود که وجب به وجب ایران را می شناخت وجزء به جزء با فرهنگ ایران آشنایی داشت و به لحاظ سیاسی یک آرمان گرای واقعی بود.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: آقای هاشمی ار ابتدا و تا انتهای زندگی فردی آرمان گرا بود و آرمانی بزرگ برای ایران تصور کرده بود و در ذهن داشت ولی در عین حال واقع بین بود.

جهانگیری ادامه داد: وی آرمان گرایی نبود که به واقعیت توجه نکند، انقلابی جامع نگر بود، انقلابی گری بود که تا مرز شهادت پیش رفت ولحظه ای تردید در راه مبارزه نداشت ولی درعین حال تمام حرکتش از یک جامعیت کامل برخوردار بود.

وی اضافه کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی استراتژیست توسعه گرا بود، نقش وی در ساماندهی انقلاب و نهادهای پس از انقلاب از دولت و مجلس و مدیریت جنگ و پیشبرد صلح ونقش او در روابط بین الملل منطقه ای و اصلاحات و اعتدال بسیار کارساز بود. چه آن مقطعی که اوایل انقلاب نیاز بود که نهاد ها در آن شکل بگیرد ودر هر کجا حضور یافت، آن نهاد به نهاد اصلی نظام تبدیل شد.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: وقتی رییس مجلس شد، مجلس در راس امور قرار گرفت و وقتی نیاز بود در دولت حضور پیدا کند، سرعت سازندگی وشتاب کشور شکل گرفت و وقتی جنگ با مشکل روبرو شد به عنوان فرماندهی جنگ گره گشا شد و آن زمانی که نیاز بود صلح را پیش ببرد با شجاعت در حضور امام راحل عرض کرد که شما اجازه دهید من قطعنامه را قبول کنم، بعد شما می توانید من را به عنوان کسی که در وظیفه ام بد عمل کرده ام محاکمه کنید.

جهانگیری تصریح کرد: مسایل منطقه ای ایران را به بهترین نحو ممکن حل کرد، ما در دوران ریاست جمهوری هاشمی بهترین روابط را در منطقه و با کشورهای عربی داشتیم و با تدبیری که به خرج داد کشورهای اسلامی را در همین سالن اجلاس سران به عنوان نشست کنفرانس اسلامی برگزار کرد و همه را به اینجا آورد.

وی ادامه داد: به لحاظ سیاسی سیاست ورزی را مبتنی بر جامعه می دانست و به اعتقاد خود باور داشت و همواره تاکید بر انتخاباتی آزاد که حقوق مردم در آن رعایت شود با مشارکت بالا صحبت می کرد.

معاون اول رییس جمهوری از رویکردهای اصلی آیت الله هاشمی رفسنجانی را این موضوع دانست که به رغم این که در بالاترین و مهم ترین مسئولیت هایی که مورد انتقاد مردم قرار می گرفت، همواره خودش را در معرض رای مردم قرار می داد و فکر می کرد تا زمانی که مورد اعتماد مردم است و رای مردم را به عنوان پشتوانه خود دارد بهتر می تواند کار کند .

جهانگیری یادآور شد: برای انتخابات ارزش بالایی قایل بود، در انتخابات سال 92 به صحنه انتخابات آمد که ناباورانه رد صلاحیت شد شاید فکر می شد که با رد صلاحیت هاشمی ایشان صحنه را ترک کند ولی هاشمی قهر نکرد و عافیت نشینی را اتخاذ نکرد وبرای همان انتخابات برنامه ریزی کرد ورییس جمهوری درست کرد.

وی همچنین گفت: بعد از رد صلاحیت ایشان ، من رییس ستاد آیت الله هاشمی بودم خدمت ایشان رسیدم وگفتم تکلیف چیست، چه کار باید کرد؛ چون به هر چیزی فکر می کردیم جز رد صلاحیت شما، فرمودند فلانی من همان هاشمی دیروز هستم، بدون کمترین تغییری وهمان رابطه با نظام و موضع گیری های قبلی را دارم بروید ستادها را جمع کنید و اعتراضی هم نمی خواهد بکنید.

رییس ستاد انتخابات هاشمی رفسنجانی در سال 92 ادامه داد: یکی از دوستان ایشان جناب دکتر روحانی در انتخابات 92 نامزد و رییس جمهوری شد، با رای که دیدید.

جهانگیری خاطرنشان کرد: برای انتخابات بعدی هم همواره برنامه داشت، برای مجلس خبرگان رهبری سال 94 برنامه داشت وآن رای بسیار عظیمی که در انتخابات آخر داشت ودر خبرگان به ایشان دادند رادیدید، برای انتخابات 96 از اوایل 95 فکر می کرد وبرنامه ریزی داشت و حداقل سه بار خودم با ایشان در سال 95 تا 19 دی که این اتفاق افتاد، صحبت کردم که در خاطراتم یادداشت کرده ام و باچه اصراری که آقای روحانی حتما باید نامزد شود و در سیاست به جوان وجوانی توجه ویژه داشت.

وی همچنین گفت: آیت الله هاشمی دوراندیش و نواندیش بود، لحظه ای از تحولات جهانی عقب نمی ماند و به همین خاطر در مراسم بدرقه ایشان موج عظیمی از جوانانی که آن را تا بهشت زهرا بدرقه کردند.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: به لحاظ اقتصادی کسی بود که مفهوم توسعه وابعاد آن را به خوبی می فهمید، آقای هاشمی نظریه توسعه داشت و برای تکنوکرات های ایران یک الگو شده بود وخیلی ها در ایران از قبل از انقلاب زحمت کشیدند تا این زمان که بتوانند برای گروه تکنوکرات ها ایدئولوگ شوند که آقای هاشمی شد .

جهانگیری یادآور شد: فن سالارهای زیادی دور آقای هاشمی جمع شدند، ایشان اینگونه می دید که هم باید به مناطق محروم رسید وهم به روستاها و هم باید به معیشت مردم رسید وهم باید کارهای بزرگ در ایران انجام داد .

وی به دوران نمایندگی خود در مجلس دوم که عضو کمیسیون برنامه و بودجه بود، اشاره کرد و ادامه داد: ر مجلس دوم که در دوران جنگ تحمیلی بود ودرآمدهای کشور به شدت کاهش پیدا کرده بود و کل درآمدهای ارزی کشور هفت میلیارد دلار بود که 4 میلیارد دلار آن باید خرج جنگ می شد و2 میلیارد کالای اساسی وارد می شد ویک میلیارد دلار می ماند وباید برای اداره کشور هزینه می شد وبه همین دلیل در آن زمان بودجه ارزی اصلا نوشته نمی شد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: در این دوران سخت آقای هاشمی دنبال این بود که در تهران مترو بسازد عده ای از اعضای کمیسیون برنامه وبودجه خدمت ایشان رفتیم وگفتیم آقا مدرسه، نیازهای ضروری و خیلی چیزهای دیگر نداریم، مگر می شود مترو ساخت و پول به مترو داد.

جهانگیری ادامه داد: ایشان سعی کرد ما را قانع کند که این یک نیاز اساسی کشور است، باید فکری هم برای مترو، هم شرایط جنگ و مسایل آینده ایران و حفظ ملت شود.

وی ادامه داد: ما اصرار داشتیم که منابع نیست اما وی احساس می کرد ممکن است هجمه ای به این طرح بزرگ آغاز شود، در نماز جمعه آنچنان درباره ضرورت راه اندازی مترو سخن گفت که کسی دیگر یارای مخالفت نداشت.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که طرح های بزرگ از فولاد، افتتاح سد و برق در زمان ریاست جمهوری ایشان افتتاح شد ، گفت: در اقصی نقاط کشور وقتی یک سد افتتاخحمی کرد اشک در گوشه چشمش جاری می شد از شوق اینکه این کارهای بزرگ برای ایران دارد، انجام می شود .مدیران توانا دورش جمع می شدند،

جهانگیری یادآور شد: آقای هاشمی به لحاظ موقعیت وجایگاه مشاوری امین، صادق و ثابت قدم در کنار رهبر انقلاب و در زمان حیات امام راحل بود.

وی تصریح کرد: تا آخرین لحظات از ستون اصلی انقلاب دفاع کرد، هم در جلسات خصوصی که خدمت ایشان می رسیدیم و هم در سخنرانی ها که بخشی از جملاتش در این جا گفته شد، اصرار داشت که باید اگر نقطه نظر ودیدگاهی داریم باید از انقلاب حفاظت کنیم .

معاون اول رییس جمهوری افزود: هاشمی شناسنامه وهویت نظام جمهوری اسلامی است ونمی توان از او گذشت و اورا نادیده گرفت، هاشمی مرد عبور از بحران ها بود .

جهانگیری همچنین گفت: هاشمی مرد صبر و امید بود وهیچ وقت کسی او را ناامید ندید وهمیشه برای روزهای سخت برنامه داشت و هاشمی امروز را خوب می فهمید وبرای آینده برنامه داشت و مرد مدارا وتدبیر بود و حضور در میانه میدان داشت.

وی افزود: هاشمی کسی نبود که در کنار گود بنشیند وبگوید بقیه به صحنه بروند و در تمام لحظات خود در میان میدان بود وامروز ایران بیش از همیشه نیاز به اندیشه و مشی هاشمی دارد. مشی که برای اداره کشور به دور از هرگونه افراط و تفریط به اعتدال فکر کند و مشی که برای جلوگیری از فرسایش سرمایه وبرای توسعه مهم کشور برنامه داشته باشد، نباید بگذاریم سرمایه اجتماعی انسانی به فرسایش تبدیل شود.

معاون اول رییس جمهوری اظهارداشت: مشی که از حذف نیروهای توانمند ممانعت می کرد وشجاعانه به میدان می آمد واز هیچ تهمتی هراس نداشت، آقای هاشمی وقتی یک جریان سیاسی در کشور حاکم می شد و می خواست رقیب خود را از صحنه خارج کند در مقابل آن می ایستاد.

جهانگیری خاطر نشان کرد: به همین دلیل در یک مقطعی با برخی از دوستان اصلاح طلب که فکر می کردند آقای هاشمی مانع برای حذف رقیب است با او اختلاف نظر پیدا کردند ودر مقطع بعدی که عده ای ایستادند تا به هر قیمت شده جریان قدرتمند اصلاحات را از صحنه خارج کنند آقای هاشمی ایستاد وبسیاری از اتهامات در این دوره به هاشمی زده شد.

وی گفت: دردی ماه سال گذشته یک روز خدمت ایشان رسیدم ودرحیاط مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبت کردیم، بحثی درمورد سال 88 بود که گفت فلانی من دیدم که آنها می خواهند یک جریان قوی را از انقلاب حذف کنند ولی من ایستادم وگفتم اینها می آیند دور من جمع می شوند و من آنان را به نظام وصل می کنم ونمی گذارم جدا شوند.

معاون اول ریبیس جمهوری با بیان این که وی اینقدر دلسوز بود، افزود: هاشمی همانطور که در تعابیر بزرگان آمده یک فرد نیست یک تجربه واندیشه است، ببینیم او چه کرد وما هم با بهره گیری از میراث فکری وعملی هاشمی آنگونه عمل کنیم .

جهانگیری ادامه داد: امروز یک سال بعد از هاشمی عزیز کشور در موقعیت حساس قرار گرفته است ونگرانی ها وامیدهای او را در این شرایط بهتر می توان فهمید و از آنها بهره برد.

وی گفت:درشرایط فعلی کشور بسیاری از دلسوزان، مسئولان و شهروندان نگران امروز و فردای ایران هستند در حالی که همه می دانند به رغم تهدیدات فراوانی که پیش روی ما است فرصت های کم نظیری در اختیار ایران است که با اتکا به این فرصت ها می توان همه تهدیدها را پشت سر گذاشت.

معاون اول رییس جمهوری با طرح این سوال که چه کنیم نگرانی ها، دغدغه ها، انتقادها واعتراض ها رابرای آینده مطمئن و امیدوارکننده تبدیل کنیم ؟، گفت:واقعیت این است که مردم ما با مسایل و مصائب مختلفی از قبیل مشکلات اقتصادی، مسایل اجتماعی و تنگناهای سیاسی و معضلات فرهنگی روبرو هستند اما مسیر حرکت حل همه این مسایل و انتظارات وتوقعات بسته نیست و ما باید ریشه ها وعوامل ایجاد کننده اعتراضات ونارضایتی ها را بررسی کنیم.

وی افزود:اینطور نباشد که اگر زلزله ای آمد به مسئله زلزله بپردازیم وبعد از چند روز پیامدهای آن را بگوئیم وبعد فراموش شود ، در زمان بحران و قبل از بحران بعد از بحران باید به ریشه های بحران بطور دقیق رسید.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد:این مسئولیت مشترکی است هم بردوش نهادهای حاکمیتی و هم نهادهای اجرایی، علمی و مدنی کشور که این مسایل را پیگیری کنند.

جهانگیری گفت: وجود نارضایتی در یک جامعه در حال توسعه پدیده غیر عادی نیست و حتما توقعات وانتظارات مردم در مواردی برآورده نمی شود وگاهی اوقات به نارضایتی تبدیل می شود،اما راه حل بالابردن رضایت عمومی فراهم آوردن امکان ارتباط، نقد وگفت وگو است.

وی افزود: راه های شناخته شده وعقلانی است که در دنیا شناخته شده وگفت وگو تنها را ه حل ودرمان مشکلات یک کشور است.

معاون اول رییس جمهور یادآور شد: عده ای بی جهت از گفت وگو فرار می کنند ولی به عنوان مسئولان در قوای سه گانه باید سطح درک وتحمل خود را در مقابل انتقادات واعتراضات افزایش دهیم وباید ارتباط خود را با انتقادات ونارضایتی ها افزایش دهیم.


منبع:ایرنا

 

نام:
ایمیل:
* نظر: