اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۳۵۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - 08 October 2023
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۱۰۵ هزار دانش‌آموز در ۱۷۵۰ مدرسه استثنایی در ۶ گروه معلولیت شامل دانش‌آموزان با آسیب بینایی، با آسیب شنوایی، معلولان جسمی ـ حرکتی، دانش‌آموزان طیف اوتیسم، دانش‌آموزان چند معلولیتی و کم‌توان ذهنی مشغول به تحصیل هستند.
۱۰۵ هزار دانش‌آموز در ۱۷۵۰ مدرسه استثنایی مشغول تحصیل هستندبه گزارش سرویس فرهنگی عصرپرس از وزارت آموزش و پرورش، حمید طریفی حسینی روز یکشنبه در گفت‌وگویی اظهار کرد: بعضی از دانش‌آموزان را هم داریم که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند اما دارای اختلالاتی مانند اختلالات ویژه یادگیری، نقص توجه و بیش فعالی، آسیب زبان و گفتار، دیرآموز یا نیازمند توجه خاص آموزشی هستند.

وی از طراحی و استقرار نظام «سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام رشدی-تربیتی» با رویکرد تخصص گرایی و مأموریت گرایی خبر داد و گفت: در این راستا ساختار سازمان را بازمهندسی کردیم.

وی با بیان اینکه ۱۷۵۰ مدرسه استثنایی در کشور دایر است، اظهار کرد: ۲۵ هزار معلم استثنایی داریم. در آزمون آموزگاری ۲۳۳۲ سهمیه از ۲۸ هزار نفر داشتیم که ۷۰۰ نفر جذب کردیم و سالانه ۷۰۰ نفر نیز از دانشگاه فرهنگیان به این سازمان نیرو اضافه می‌شود.

طریفی حسینی از تخصیص یک هزار ردیف استخدامی برای جذب نیروی کاردرمان و گفتاردرمان خبر داد و گفت: بودجه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی ۳۰۰ میلیارد تومان است و به ازای هر ۴ دانش‌آموز، یک معلم داریم. همچنین خیرین به ما کمک می‌کنند و ۸۰ درصد مدارس ما را آن‌ها می‌سازند.

دانش‌آموزان استثنایی‌ از استعداد زیادی برخوردارند

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان استثنایی‌ از استعداد زیادی برخوردارند، افزود: امسال ۱۲ نفر از دانش‌آموزان استثنایی رتبه زیر ۱۰۰۰ را کسب کردند و یک دانش‌آموز معلول جسمی - حرکتی در کنکور انسانی رتبه ۲۵ را کسب کرد. همچنین دانش‌آموزان ناشنوا چندین مدال طلا کسب کردند.

وی بابیان اینکه از بدو تشخیص معلولیت، دوره‌هایی پیش‌بینی‌شده است، ادامه داد: دوره پیش‌دبستانی در آموزش‌وپرورش استثنایی اجباری است.

وی بابیان اینکه ۴۹۰ هنرستان داریم، خطاب به مدیران این هنرستان‌ها گفت: هر مدیری که متناسب با شرایط منطقه و دانش‌آموزان خود، رشته جدید ایجاد کند، ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان کمک‌هزینه کارگاه مستقیم به‌حساب مدرسه واریز می‌کنیم.

طریفی حسینی از تأمین سرویس ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استثنایی توسط برخی شهرداری‌ها خبر داد و اظهار کرد: در ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان و تبصره‌های ذیل آن، تکالیفی درباره ایاب‌وذهاب افراد دارای معلولیت برای شهرداری‌ها ذکرشده است. به صحن شورای شهر استان‌ها رفتم و این موضوع را پیگیری کردم که به‌جاهای خوبی هم رسیدیم.

وی اضافه کرد: همچنین در قانون بودجه ۱۴۰۲ برای اولین بار یک ردیف بودجه ۱۸ هزار میلیارد تومانی با استفاده از فروش اوراق مشارکت در اختیار شهرداری‌ها قرار داده‌شده که خیلی از شهرداری‌ها پای‌کار آمدند.
نام:
ایمیل:
* نظر: