اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - 04 November 2015
عربستان سعودی، بزرگترین صادر کننده نفت جهان در حال انبار کردن میزان بی‌سابقه‌ای نفت خام در جهت تلاش برای حفظ سهم در بازار همزمان با کاهش محموله‌های ارسالی است.
عربستان سعودی، بزرگترین صادر کننده نفت جهان در حال انبار کردن میزان بی‌سابقه‌ای نفت خام در جهت تلاش برای حفظ سهم در بازار همزمان با کاهش محموله های ارسالی است.
بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت طرح مشترک اطلاعات سازمانی ریاض، ذخایر تجاری نفت خام این کشور در ماه آگوست از سطح ۳۲۰.۲ میلیون بشکه در ماه جولای به ۳۲۶.۶ میلیون بشکه رسیده است که دست کم از سال ۲۰۰۲ تا کنون بی سابقه بوده است. این در حالی است که صادرات از ۷.۲۸ میلیون بشکه به ۷ میلیون کاهش یافته است. محمد رمادی، یک تحلیلگر مستقل مقیم لندن اظهار کرده است که سقوط صادرات نفت خام از سوی عربستان سعودی بیانگر واقعیت های بازار است.
با وجود افزایش شدید رقابت در بازار صادرات نفت خام، کاهش صادرات عربستان کاملا طبیعی است چرا که بسیاری از اعضای اوپک با ارائه تخفیف های چشمگیر، نفت خود را زیر قیمت عربستان به فروش می رسانند. انبارهای نفتی از ماه می یعنی یک ماه قبل از رکورد شکنی تولید در عربستان به میزان ۱۰.۵۶ میلیون بشکه در روز، در بیشترین سقف خود بوده اند.
عربستان رهبر اوپک در جهت سیاست افزایش تولید برای حفظ سهم در بازار به معنی کنار گذاشتن سیاست کاهش تولید برای بالا نگه داشتن قیمت نفت بوده است. بهای نفت خام برنت در سال جاری متعاقب وفور عرضه جهانی ۱۳ درصد کاهش یافته است.
عربستان سعودی تولید خود را در ماه آگوست از ۱۰.۳۶ میلیون بشکه در روز به ۱۰.۲۷ میلیون بشکه کاهش داد. همچنین این پادشاهی میزان تولید روزانه خود در ماه سپتامبر را به اوپک ۱۰.۲۳ میلیون بشکه گزارش داده است، در حالی که در ماه ژوئن رکورد تاریخی تولید ۱۰.۵۶ میلیون بشکه در روز را ثبت کرده بود. به گفته محمد رمادی، استاد سابق اقتصاد در دانشگاه نفت و معدن ملک فهد ظهران، افزایش ذخیره سازی نفت خام توسط عربستان بخشی از استراتژی حفظ سهم بازاری این کشور است. وی معتقد است عربستان تولید روزانه خود را به کمتر از ۱۰.۲ میلیون بشکه نخواهد رساند و در نتیجه هر میزان نفت مازاد به انبار ها خواهد رفت و انتظار می رود این روند در آینده ادامه پیدا کند.
صادرات فرآورده های پالایشی از عربستان سعودی در ماه آگوست به ۱.۳۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. بیشترین افزایش مربوط به گازوئیل بوده است که از ۴۴۱۰۰۰ بشکه به ۵۳۳۰۰۰ افزایش یافته است. همچنین رشد صادرات بنزین از ۱۳۹۰۰۰ بشکه به ۲۰۰۰۰۰ عامل دیگر این افزایش بوده است.
تحلیلگر کویتی بازار نفت، اسام المزروق معتقد است دو عامل موجب افزایش تقاضا برای محصولات پالایشی عربستان شده است. نخست اینکه برخی پالایشگاههای جهان وارد فاز تعمیرات و آمادگی برای فصل سرما شده اند و دوم اینکه کاهش قیمت نفت خام موجب کاهش قیمت فرآورده ها و در نتیجه تحریک تقاضا شده است.
افزایش تولید فرآورده های نفتی عربستان نشانه دیگری از موفقیت سیاست این کشور برای حفظ سهم در بازار است. در حالی که همه به سهم عربستان در بازار نفت خام توجه دارند سعودی ها در حال افزایش حضور در بازار فرآورده ها هستند تا ضرر حاصل از صادرات نفت خام را جبران کنند.

ترجمه: نعیم نوربخش - نکونیوز
منبع: بلومبرگ
نام:
ایمیل:
* نظر: