اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۳۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - 14 February 2023
رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد:
رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به بازار ۱۵۰هزار میلیارد تومانی فرآورده‌های آرایشی بهداشتی در کشور، گفت: مهم ترین چالش صنعت آرایشی و بهداشتی قاچاق آن است و در سال‌های گذشته واردات به صورت قانونی انجام می شود و امروز بالغ بر ۱۸۵۰ شرکت تولیدکننده با محصولات باکیفیت در این حوزه در حال فعالیت هستند اما هنوز این چالش به طور قطعی حل نشده است.
خبرنگار:وجیهه مرادی
قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی مهم ترین چالش این صنعت است

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، سیدحیدر محمدی در چهارمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فراورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته، نظارت را مهم ترین وظیفه حاکمیتی در حوزه سازمان غذا و دارو عنوان کردو گفت: عمدتا بحث نظارت بر کیفیت فراورده‌های آرایشی و بهداشتی و همچنین ایمنی و سلامت آن‌هاست که در این زمینه نظارت و پیگیری ها انجام می شود.

فعالیت ۱۸۵۰ کارخانه تولیدی آرایشی و بهداشتی درکشور

وی در ادامه به اشاره به فعالیت ۱۸۵۰ کارخانه تولیدی آرایشی و بهداشتی درکشور ، گفت: مجوز این کارخانه ها صادر شده است، همچنین صدور ۲۸ هزار و ۵۰۰ IRC در حوزه مواد اولیه صورت گرفته و در زمینه محصول نهایی نیز در یکسال اخیر که در سامانه تی‌تک پروانه‌ها صادر می‌شود،   ۲۱ هزار پروانه در همین مدت اخیر در دولت سیزدهم صادر شده است. 

بازار ۱۵۰ هزار میلیاردی در حوزه آرایشی و بهداشتی

محمدی در ادامه اطمینان از کیفیت فراورده‌های آرایشی و بهداشتی در کنار سایر فراورده‌ها را از جمله اقدامات وزارت بهداشت دانست و گفت:در حال حاضربازار ۱۵۰ هزار میلیاردی در حوزه آرایشی و بهداشتی  وجود دارد این در حالی که تا پایان سال بازار دارویی‌مان بالای ۱۳۰ هزار میلیارد می‌شودو این نشان از عملکرد موفق این حوزه است.

شناسه‌گذاری فراورده‌های آرایشی و بهداشتی در کشور

وی با بیان اینکه برای رسیدن به اطمینان در کیفیت و سلامت در این حوزه اقداماتی انجام داده‌ایم، گفت: یکی از اقدامات اساسی که در حال انجام بوده، بحث شناسه‌گذاری فراورده‌های آرایشی و بهداشتی است. اخیرا هم قرار شده برچسب UIV را روی فراورده‌ها انجام دهند که به سرعت در حوزه اقلام آرایشی و بهداشتی انجام می‌شود.

عدم انطباق در ۴۱ محصول ارزیابی شده در پست مارکت 

وی از دیگر اقدامات این سازمان را بحث پست مارکتینگ دانست و گفت: الصاق برچسب‌ها روی محصولات و بررسی عدم انطباق‌های این محصولات از جمله این اقدامات است که  عدم انطباق بین ۴۱ محصولی که در پست مارکت ارزیابی شدند، بیشترین عدم انطباق در رژ لب و مداد لب بوده است

رئیس سازمان غذا و داور در ادامه گفت:  عدم انطباق‌هایی که در نتایج آزمون پست مارکت در سال ۱۴۰۰ روی ۳۱ محصول بوده، بیشترین عدم انطباق در گندزداهای سطوح خانگی بوده است؛ بطوری که در زمینه عدم انطباق مربوط به قفل کودک روی اقلام گندزدا و پاک کننده و سفیدکننده انجام شده، باز هم بیشترین عدم انطباق در حوزه گندزدا بوده است.

محمدی با اشاره به بازار ۱۵۰هزار میلیارد تومانی فرآورده‌های آرایشی بهداشتی در کشور، گفت: مهم ترین چالش صنعت آرایشی و بهداشتی قاچاق آن است و در سال‌های گذشته واردات به صورت قانونی انجام می شود و امروز بالغ بر ۱۸۵۰ شرکت تولیدکننده با محصولات باکیفیت در این حوزه وجود دارد اما هنوز این چالش به طور قطعی حل نشده است.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: یکی از مشکلات ما تقلبات و قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی است. قبلا کشفیات‌مان فراورده‌های قاچاقی بود که ممکن بود برند اصلی باشد، اما اکنون کشفیات ما دارد به سمت محصولات قاچاق تقلبی می‌رود. یکی از راهکارهای پیشگیری استفاده از شناسه کالا بود که وزارت بهداشت پیشقدم شد.

کشف ۲۵۰۰فراورده غیرمجاز آرایشی و بهداشتی

محمدی درادامه با اشاره به کشف ۲۵۰۰فراورده غیرمجاز ، گفت: ۵۰۰ مورد آن مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده است و امیدوارم  در آینده بتوانیم هم صادراتمان را تقویت کرده و هم با رقابت در بازار و واردات برخی برندها به صورت بالک، به خوبی پیش رویم و معضل قاچاق را حل کنیم.

نمی‌توانیم رقابت را از بازار حذف کنیم

وی گفت: از سال ۱۳۹۷ قرار شد واردات در حوزه آرایشی و بهداشتی نداشته باشیم و تولید پیش رود. با این حال نمی‌توانیم رقابت را از بازار حذف کنیم. اگر امکان رقابت در بازار باشد، می‌توانیم تضمین کیفیت را به مردم بدهیم.

محمدی با بیان اینکه واقعا از بعد قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی نگرانیم، گفت: راهکارهایی ارائه کردیم و بحث واردات بالک این فراورده‌ها مطرح است که موضوع در حال پیگیری است و امیدوارم در این زمینه اقدام شود و مشکل حل شود تا به این ترتیب هم رقابت ایجاد شود و هم ما بتوانیم قاطعانه با تخلفات برخورد کنیم.

وی گفت: بپذیریم که بسیاری از تکنولوژی‌هایمان به‌روز شده و می‌توانیم این رقابت را وارد کشور کنیم و به سمت فراورده‌های نانو، نوترکیب  حرکت کنیم تا بتوانیم امنیت و سلامت این فراورده‌ها را تضمین کنیم.

به گزارش عصرپرس، چهارمین نمایشگاه محصولات آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته ۲۵تا ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ در هتل المپیک تهران در حال برگزاری است.



نام:
ایمیل:
* نظر: