اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۲۸۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - 13 February 2022
رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد:
رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به صرفه‌جویی ارزی ۲ میلیارد دلاری از محل تولید داروهای زیست فناوری، گفت: درحوزه زیست فناوری و داروهای بایوتکنولوژی به پیشرفت‌های قابل قبولی رسیدیم و جزو چهار کشور اول آسیا در تولید این داروها هستیم، گفت: با تولید داروهای زیست فناوری در کشور نیاز بیماران را که عمدتا برای بیماران صعب العلاج و خاص است، تامین کرده ایم.
بصرفه‌جویی ارزی ۲ میلیارد دلاری از محل تولید داروهای زیست فناوریه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، بهرام دارایی در نشست خبری با اشاره به اینکه حوزه کالاهای سلامت‌محور، یکی از حوزه‌های بسیار مهم در جمهوری اسلامی است، گفت: سازمان غذا و دارو متولی حفظ و صیانت از سلامت کالاهای سلامت محور در کشور اعم از دارو، تجهیزات پزشکی، داروهای طبیعی، سنتی، طبی، مکمل‌ها، غذا است.

دارایی با تاکید برصرفه‌جویی ارزی ۲ میلیارد دلاری از محل تولید داروهای زیست فناوری، گفت: ما در چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی خرسندیم که می‌توانیم ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور را تامین کنیم. این در حالی است که ظرفیت کارخانه‌های داروسازی ما دو برابر این عدد است و آن‌ها می‌توانند با سیاست‌گذاری‌های مناسب، تولیدات‌شان را افزایش داده و با تامین پایدار نیاز داخلی بتوانند راهگشای بازارهای صادراتی باشند.

وی با بیان اینکه ما  درحوزه زیست فناوری و داروهای بایوتکنولوژی به پیشرفت‌های قابل قبولی رسیدیم و جزو چهار کشور اول آسیا در تولید این داروها هستیم، گفت: با تولید داروهای زیست فناوری در کشور نیاز بیماران را که عمدتا برای بیماران صعب العلاج و خاص است، تامین مطمئن و پایدار کردیم و حفظ این زیرساخت‌ها برای ارتقاء سلامت مردم برایمان بسیار مهم است.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه به علت بروز مشکلات برای تامین دارو در شش ماهه دوم سال را به اتمام رسیدن بودجه ۲ میلیارد دلاری در ابتدای سال دانست و گفت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۴ میلیارد دلار نیاز ارزی‌مان بوده که بتوانیم این منابع را تامین کنیم اما به دلیل سیاست‌هایی که اعمال شد، این رقم به صورت بسیار شدیدی کاهش یافت وحدود ۲ میلیارد دلار برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۰ در اختیار داشتیم که این مبلغ در شش ماه اول امسال به اتمام رسید و باعث شد که مشکلاتی در زمینه تامین پایدار دارو در شش ماه دوم امسال ایجاد شود که با دخالت رییس جمهور و اختصاص ۷۰۰ میلیون دلاری که در ماه گذشته اتفاق افتاد، بتوانیم به سرعت تامین‌های اساسی را انجام دهیم و مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال کمبودها را به حداقل برسانیم. این دوگانگی کمبود و قیمت یکی از نقاط ضعف این سیستم ارزی است که برای دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده؛ چراکه در چند سال گذشته شاهد بودیم که به دلیل مشکلات ارزی که وجود داشته این مبلغ نه به موقع، نه به اندازه و نه از نوع مناسب ارز در اختیار سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت قرار نگرفته که باعث شده مقداری در تامین دارو دچار مشکل شویم و کندی و تاخیر اتفاق افتد.

لزوم حمایت از دستاوردهای دارو و واکسن در کشور

دارایی گفت: در شرایط پاندمی و همه گیری کرونا در دو سال گذشته با تمام مشکلاتی که وجود داشت ،شرکت‌های دولتی و خصوصی ما با تمام قدرت وارد عرصه شدند و توانستند به خوبی و طی مدت قابل قبولی به تولید واکسن مورد نیاز کشور اقدام کنند. 

وی ادامه داد: این دستاوردی بسیار بزرگ است که نمی‌شود آن را با هیچ مبلغی جبران کرد و این داشته جمهوری اسلامی است که توانست این محصولات را به بار بنشاند و بتوانیم ادعا کنیم که می‌توانیم نیازهای داخلی‌مان را اعم از دارو و واکسن از طریق شرکت‌های داخلی تامین کنیم. اگر بتوانیم این حمایت را به خوبی ادامه دهیم، می‌توانیم یک تولید پایدار و قابل قبول برای سال‌های آتی هم داشته باشیم.

ایجاد سامانه هوشمند برای حذف امضای طلایی 

دارایی با اشاره به ایجاد سامانه هوشمند برای حذف امضای طلایی، گفت: سامانه‌های هوشمند ما می‌توانند اصالت دارو را پایش کرده و سیاست‌گذاری، قیمت گذاری را ردیابی کنند و وضعیت کمبود داروها را به صورت برخط رصد کنند. این سامانه اصالت‌سنجی تی‌تک است که دارد به بار می‌نشیند و به بلوغ خودش نزدیک می‌شود  و می‌تواند با اتصال با سامانه‌های دیگر وزارت بهداشت و نهادها و ارگان‌ها بتواند زنجیره تامین دارو را به صورت کامل رصد کند.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک می‌توانیم بر پایه این سامانه داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج را از تولید تا مصرف تامین کنیم و با پوشش قابل قبول بیمه به دست‌شان برسانیم ، بنابراین پایش و رصد هوشمند دارو، سیاست‌گذاری برای تامین پایدار دارو و قیمت‌گذاری مناسب دارو از مباحث مهم مورد نظر سازمان غذا و دارو است. 

محدودیت‌های ارزی؛ علت مشکلات صادرات دارویی کشور

وی ادامه داد: مشکلات ارزی دست و پای ما را می تواند ببندد. تراز تجارت دارویی‌مان به نحو نامطلوبی منفی است. درحالی که نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار مصرف ارزی برای دارو داریم، کمتر از ۷۰ میلیون دلار صادرات دارو داریم که علت اصلی آن محدودیت‌های ارزی است که ایجاد شده است. اگر بخواهیم به سمت تولید دارو با کیفیت قابل قبول رویم، یکی از شاخص‌های مهم داروی با کیفیت، توان صادراتی شرکت‌های ما خواهد بود. بنابراین باید بازارهای صادراتی را هم فعال کنیم.

واکسیناسیون و کاهش بستری در پیک امیکرون

وی گفت: آمارها نشان می‌دهد اکنون که هنوز به قله پیک نرسیدیم، حداقل ۱۰ برابر کاهش بستری و بدحالی بیماران‌ را داریم. بنابراین واکسیناسیون توانسته از ابتلای مردم به بیماری وخیم و بستری شدن‌شان در بخش‌های ویژه جلوگیری کند. در عین حال شرکت‌هایی را داریم که با پلتفرم‌های مختلف در حال تولید هستند.

واردات ۱۵۰ میلیون دُز واکسن کرونا به ایران

وی با اشاره به دریافت ۳۰ میلیون دز واکسن از شرکت‌های داخلی ، گفت: حدود ۱۵۰ میلیون دز از محل واردات واکسن دریافت کردیم. دو نوع واردات داشتیم؛ یکی از طریق هلال احمر اتفاق افتاد و دوم وارداتی که قبلا هزینه‌اش از طریق سبد کووکس پرداخت شده بود که نزدیک ۱۸۰ میلیون یورو به حساب سبد کووکس واریز کردیم و از محل آن چند میلیون دز واکسن به کشور وارد شد.

دارایی ادامه داد:  در زمینه واکسن‌هایی که به عنوان واکسن‌های اهدایی وارد می‌شود، این واکسن‌ها به این معنا نیست که به ما بخشیدند، بلکه از محل واکسن‌های سبد کووکس است که نوعی تخفیف است؛ بنابراین چیزی به عنوان اهدای صرف وجود ندارد و به دلیل سرمایه‌گذاری بوده که در آن صندوق انجام دادیم. ما ۱۸۰ میلیون یورو به حساب کووکس واریز کردیم که به ازای هر چند میلیون دز واکسنی که از آن‌ها خریداری می‌کنیم، مقداری به عنوان تخفیف یا اهدایی برای ما می‌فرستند. هر زمان هم که صلاح بدانند برای ما ارسال می‌کنند.

ذخیره مطمئن از انواع واکسن‌های کرونا در کشور

دارایی ادامه داد: خوشبختانه از نظر توان تولید واکسن، ذخیره و دپوی پایدار و مطمئن از واکسن از انواع مختلف در اختیار داریم و هم امسال را سپری می‌کنیم هم سال آینده را و هم برای نوبت سوم و احتمالا اگر برای نوبت چهارم در سال آینده برنامه‌ریزی شود، آمادگی داریم.





خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: