اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۲۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - 03 October 2021
وزیر علوم در آئین تکریم و معارفه رؤسای سابق و جدید دانشگاه تهران؛
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید براینکه داشتن برنامه برای مدیریت بسیار مهم است، گفت: برای نقشه جامع علمی کشور، برای فناوری نرم، برای فناوری سخت، برای نقشه جامع تولید ثروت از علم، برای دیپلماسی علمی باید برنامه داشته باشیم.
برای دیپلماسی علمی کشور باید برنامه داشته باشیمبه گزارش عصرپرس از اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، آئین تکریم و معارفه رؤسای سابق و جدید دانشگاه تهران، صبح امروز با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مسئولان و دانشگاهیان برگزار شد.

زلفی‌گل در این آئین ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های صورت گرفته دکتر نیلی‌احمدآبادی رئیس سابق دانشگاه تهران و آرزوی موفقیت برای دکتر مقیمی سرپرست جدید این دانشگاه، گفت: از دکتر نیلی نهایت تقدیر و تشکر را داریم و معتقدم پای صحبت های این عزیزان نشستن، به منزله حضور در یک کلاس درس است. خداروشکر که دانشگاه های ما در پرورش سرمایه های نمادین بسیار موفق بودند. به تیم مدیریت دکتر نیلی هم خدا قوت می گویم.

وزیر علوم افزود: آرزوی هر خانواده ایرانی است که فرزندشان در دانشگاه های مطرح درس بخواند و این نشان دهنده این است که فارغ التحصیلان ما شایستگی لازم را نشان داده اند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که کشور ما داشته این است که زحمات مدیران گذشته را نادیده می گیریم؛ بنده دست مریزاد عرض می کنم خدمت همه وزرای علوم سابق. امیدواریم در این دوره چنین نباشد و ما قدردانی کنیم از مدیران سابق.

وی بیان کرد: هر رییس دانشگاهی که منصوب می‌کنم به او تاکید می‌کنم که حتماً هر دو ماهی یکبار روسای قبلی را جمع کند، صبح تا ظهر جلسه بگذارد و فرمایشات آنها را بشنود و استفاده کند؛ اینها سرمایه هستند.

زلفی‌گل اظهار داشت: وقتی موفقیت و یا دستاورد مهمی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی حاصل می‌شود، آن موفقیت برای همه است نه فقط برای شخص رئیس دانشگاه. همه باید دست به دست هم دهیم، از دانشجویان گرفته تا کارکنان عزیز که یاوران علمی هستند و اساتید و دانشمندان و اندیشمندان تا بتوانیم به موفقیت‌ها و پیشرفت‌های بزرگ برسیم.

وی افزود: برای رسیدن به موفقیت، داشتن همدلی و اتحاد و تلاش همه‌جانبه ضروری است. همچنین داشتن برنامه برای مدیریت بسیار مهم است. باید بدانیم با چه چالش‌هایی مواجه هستیم؟ برای نقشه جامع علمی کشور، برای فناوری نرم، برای فناوری سخت، برای نقشه جامع تولید ثروت از علم، برای دیپلماسی علمی باید برنامه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی، راهبرد، نقشه و اقدام موثر مسیر اصلی موفقیت در مدیریت است. نباید نسبت به برنامه‌های کشور بی تفاوت باشیم. دانشمندان و اندیشمندان کشور باید برنامه‌های قبلی توسعه کشور را آنالیز کنند و نقاط ضعف آنها را رفع کنند و برای برنامه هفتم توسعه کارهای تحقیقاتی و پژوهش محور انجام شود.

زلفی‌گل ادامه داد: باید نسبت به سرنوشت کشور بیشتر حساس باشیم و در تصمیم سازی‌ها سهیم باشیم. تصمیمات مسئولان بسیار مهم است که با تکیه بر علم و دانش باشد و این چیزی است که باید متفکران و اندیشمندان و دانشمندان کشور آن را ارائه دهند.

وی تاکید کرد: مدیران باید مجری اندیشمندان کشورها باشند. اجازه ندهیم این برنامه های مهم در جلسات تنظیم شوند بلکه تنظیم هر بند این سندها باید نتیجه ده ها پایان نامه و پژوهش باشد. خواهش من این است که اساتید دانشگاه نسبت به سرنوشت کشور و تصمیم سازی بیشتر فعال باشند.

زلفی گل خاطرنشان کرد: خواهش دارم استادان و دانشجویان در بخش علوم، تحقیقات فناوری برنامه توسعه هفتم به بنده بگویند چه کارهایی باید انجام دهیم. به طور مثال پذیرش دانشجو در حال حاضر براساس نیاز ما نیست و ما موظف هستیم در دانشگاه های دولتی براساس نیاز امروز و فردا دانشجو بپذیریم‌.

وی افزود: چرا نباید رصد کنیم که شغل فارغ التحصیلان ما چه هست و آیا مرتبط هست یا نه. آینده فرزندان را باید رصد کنیم. چرا بخش اعظم پایان نامه های ما نباید کاربردی شود؟ چرا نباید شفافیت را راس کارهایمان در راس قرار دهیم؟ استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت اعضای هیات علمی

وزیر علوم در پایان تصریح کرد: ما می توانیم از هوش مصنوعی برای مدیریت بهتر اعضای هیات علمی و یاوران علمی استفاده کنیم. چرا باید حقوق را برای همه اضافه کنیم؟ یکی تلاش کمتری می کند خب حقوقش باید کمتر باشد. آیا دریافتی کسی که تلاش کمتری می کند باید با کسی که بیشتر تلاش میکند، یکی باشد؟ در این زمینه ما در حال تدوین نظام سنجش و انگیزش پرسنل هستیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: