اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - 12 August 2020
رئیس شورایعالی نظام پزشکی کشور:
رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی و آسم و آلرژی و ریاست شورایعالی نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه پاندمی کرونا پدیده ای است که به عنوان ابرچالش و بحران عمیقی که آینده جامعه بشری را تحت تاثیر قرار داده، گفت: این بیماری بزرگترین تغییر در جامعه بشری ایجاد کرده و ابهامات زیادی درباره این ویروس وجود دارد که باید آماده سناریوهای جدید دراین بیماری باشیم .
کرونا ابرچالش جامعه بشری استبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، مصطفی معین رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی و آسم و آلرژی و ریاست شورایعالی نظام پزشکی کشور در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار و اشاره به روز پزشک گفت: علم پزشکی یک پدیده اجتماعی و ارتباط تنگاتنگ با همه زمینه های سیاسی، علمی و اقتصادی دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیمارهای جدید بیشتر بیماری های غیر واگیردار و شیوه مدرن سبک زندگی است، گفت: طب و طبیب نقش درمانگر دارد و علاوه بر آن نیز مدافعان سلامت در این راستا نفش آرامش بخش را درجامعه ایفا می کنند.

معین با تاکید براینکه دانش و مهارت ایرانیان در سطح جهانی مطرح است، گفت: پزشکان نه تنها در درمان بلکه در سایر عرصه های اجتماعی  نیز باید تاثیرگذار باشند .
 
کرونا ابرچالش جامعه بشری است

رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی و آسم و آلرژی و ریاست شورایعالی نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه پاندمی کرونا پدیده ای است که به عنوان ابرچالش و بحران عمیقی که آینده جامعه بشری را تحت تاثیر قرار داده، گفت: این بیماری بزرگترین تغییر در جامعه بشری ایجاد کرده و ابهامات زیادی درباره این ویروس وجود دارد که باید آماده سناریوهای جدید دراین بیماری باشیم .

معین در ادامه با بیان اینکه پزشکان به خاطر اخلاق حرفه ای خود و اعتماد مردم به آنها همواره در خط مقدم این بیماری بوده اند، گفت: جامعه پزشکی  تاکنون بیش از 150 شهید، 6هزار مبتلا تقدیم کرده و در سطح ملی تلفات ما بیش از میانگین جهانی است. بالای 16 هزار تلفات کرونا در کل کشور داشتیم و بیش از 30 هزار مبتلا داشته ایم و ممکن است تلفات بیشتر از آمار باشد اما کادر درمان علی رغم همه تلفات باز هم محکم و استوار ایستاده اند و ما باید قدر این سربازان سلامت را بدانیم و امکانات لازم را در مبارزه با این بیماری برای آنها فراهم کنیم.

معین ادامه داد:  این افراد سرمایه های ملی و بی بدیل و غیر قابل جبران هستند و در نهایت خسارت آن برای کل جامعه است. اگر سیستم بهداشتی و درمانی فلج شود کل جامعه و مردم خسارت می بینند.

وی گفت: اگر نهادهای مختلف حکومت، دولت و نخبگان با آگاهی و عزم و غیرت برخورد کنند، تهدیدها از بین می رود، در غیر این صورت خسارت های سنگینی را متحمل می شویم. فرصت کرونا نیز این است که می توانیم عادت های غلط گذشته را اصلاح کنیم.

معین ادامه داد: دولت می تواند از این فرصت استفاده و سبک تر و چالاک تر شود. دولت متمرکز در هیچ جنبه ای نمی تواند پاسخگو باشد. بسیاری از اختیارات می تواند تفویض شود، جامعه مدنی و نهادهای غیر دولتی می توانند تقویت شوند. تهدیدهای زیادی هم وجود دارد مثل اینکه پنهانکاری و واقعیت ها را به خاطر ملاحظات سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیک کتمان کنیم. نباید زمان ورود بیماری را پنهان کنیم. باید از علم تبعیت کنیم، نباید خلاف علم در مورد کنکور، عزاداری و امور دیگر تصمیم بگیریم.

ایمنی جمعی یا ایمنی گله ای در شأن انسان نیست

رئیس شورای عالی نظام پزشکی، گفت: ایمنی جمعی یا ایمنی گله ای در شأن انسان نیست. از نظر قرآنی حیات یک انسان حیات همه بشریت است این ایده قرآنی و مکتب ما است. دو گانه های سلامت و اقتصاد، سلامت و عزاداری و مانند آن قابل قبول نیست همه باید در خدمت سلامت انسان باشیم.

وی افزود: در سطح رهبری سلامت انسان مورد تاکید قرار گرفته اما در سطح عملی هنوز انجام نشده و خسارت آن را اول کادر پزشکی و بعد مردم می دهند و قربانی می شوند. اگر سلامت مردم مورد توجه نباشد. ناخواسته در جشن ها و عزاداری ها و سفرهای مملو از جمعیت مردم دچار گمراهی و خسارت می شوند.

در خط مقدم بیماری کرونا بیش از ۱۰۰ درصد پتانسیل پزشکان و پرستاران استفاده شده است

معین در ادامه با تاکید براینکه مدیریت بحران از جمله کرونا یک مدیریت علمی، انقلابی، جدی و کارشناسانه می خواهد، گفت: باید از همه پتانسیل کشور در این مبارزه استفاده کنیم اما تاکنون از این پتانسیل کامل استفاده نکرده ایم. من که در مسئولیت های مختلف قانونگذاری و اجرایی بوده ام معتقدم در مدیریت بحران کرونا از ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت کشور استفاده شده است البته در خط مقدم بیش از ۱۰۰ درصد پتانسیل پزشکان و پرستاران استفاده شده است اما از همه منابع کشور برای این مدیریت و نیز منابع لازم برای حفاظت از سلامت مردم استفاده نشده است.

مخالف برگزاری کنکور و هرگونه اجتماعی هستم

وی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری کنکور گفت: باید جان و سلامت انسان در همه سیاست ها اولویت باشد. در دو ماه گذشته من در فضای مجازی و مصاحبه ها اعلام کرده ام که اگر من مسئولیت داشتم  اجازه نمی دادم نه کنکور و نه هیچ جشن و عزایی برگزار شود، این دیدگاه اخلاقی و انسانی است.

وی گفت: در ادامه روند اپیدمی کرونا در پاییز آلودگی هوا را هم داریم که مشکلات تنفسی بیشتر می شود. شیوع بیشتر سرماخوردگی و آنفلوآنزا را هم داریم، افزایش پیک پاندمی کرونا و همزمان آلودگی هوا را در پیش داریم و اگر خدای نکرده مدارس و دانشگاهها باز شود فجایع زیادی را در پی خواهد داشت.

باید برنامه ملی برای مقابله با کرونا در دولت و مجلس تصویب شود

معین افزود: کشور باید برای مدیریت کرونا برنامه راهبری ملی و سند ملی و عزم ملی و حداکثر منابع مالی و تجهیزات و پشتیبانی برای مهار کرونا و دوران پساکرونا داشته باشد، نباید زندگی خسارت بار و خونبار داشته باشیم باید برنامه ملی در دولت و مجلس تصویب شود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی در پاسخ به این پرسش که آیا از پتانسیل کشور برای مدیریت کرونا استفاده شده، گفت: اگر ما در جاهای دیگر توانسته باشیم از همه پتانسیل کشور در عرصه های مختلف استفاده کنیم در حوزه مدیریت کرونا هم استفاده می کردیم. حواب منفی است ما نتوانسته ایم از توان نخبگان کشور استفاده کنیم همان طور که نتوانسته ایم از پتانسیل عظیم تمدنی و انقلاب استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در یک زمان به ایمنی جمعی فکر می کنیم و عادی سازی و پنهان کاری می شود. بعد سیل سفرهای درون شهری و برون شهری و رفتن به سوپرمارکت ها انجام می شود. بعد هم عزاداری ها انجام می شود. این استفاده از پتانسیل کشور برای مهار کرونا نیست. آیا از توصیه های علمی وزارت بهداشت در تصمیم گیری ها استفاده شده یا ملاحظات سیاسی و اقتصادی در نظر گفته شده است.

معین گفت: بازگشایی ها زود انجام شد؛ ماسک به موقع استفاده نشد، از اردیبهشت و خرداد باید زمان آرامش می بود اما دچار پیک مجدد شدیم باید در برنامه ها تجدیدنظر شود. اگر یک برنامه با ثبات و ملی داشته باشیم و به آن پایبند باشیم می تواند در مدیریت بحران موثر باشد. سوال این است که آیا سلامت مردم و بیماران اولویت بوده یا مسائل دیگر اقتصادی و سیاسی در اولویت بوده است.

مراسم محرم باید در سطح منازل و فضای مجازی انحام شود
معین افزود: در فصل پاییز و شهریور باید منتظر مشکلات فوق العاده باشیم، مراسم عزاداری در محرم و صفر خواهیم داشت و به دنبال آن موج های جدید خواهیم داشت، به دنبال فتواهای مراجعی مانند آیت الله سیستانی که فتوای بسیار درستی دادند و با موضع گیری مسئولان عالی کشور و نخبگان علمی باید عزاداری ها در سطح منازل و با استفاده از فضای مجازی باشد در غیر این صورت با پیک خطرناک ابتلا و مرگ کرونا مبتلا می شویم.

 ۴۰ درصد جامعه دچار آسم یا آلرژی هستند

وی در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر اینکه با توجه به شباهت بیماری کرونا به بیماری آسم افراد چگونه از ابتلاء خود آگاه شوند، گفت: افراد زیادی هستند که بیماری زمینه ای دارند، دیابت، سکته ها، بیماران تنفسی، آسم و آلرژی ها شیوع بالایی دارد. ۴۰ درصد جامعه دچار آسم یا آلرژی هستند، خوشبختانه در مورد آسم و آلرژی، شیوع کرونا در افرادی که آسم و آلرژی کنترل شده دارند در معرض خطر زیادی از کرونا قرار نگرفتند مگر اینکه بیماری آنها از قبل کنترل نشده باشد.

معین افزود: مبتلایان به آسم و آلرژی می توانند داروهای قبلی خود از جمله کورتن را استفاده کنند. البته برای استفاده از دوز بالای این دارو باید با پزشک مشورت کنند چون در مواردی سیستم ایمنی زیادی عمل می کنند، مثل برخی سیاستمداران که زیادی احساس مسئولیت می کنند و این باعث افزایش خطر سایتوکین ها و ترشحات التهامی در بدن می شود و می تواند مرگ آور باشد.

رئیس شورایعالی نظام پزشکی کشور درباره بهترین روش مدیریت کرونا گفت: بهترین راه حل مشارکت عمومی است، سه ضلع کشور دولت، جامعه مدنی و مردم اگر هم راستا و در کنار هم باشند سریع بحران مدیریت می شود، بین این سه ضلع اصلی ترین نقش را شهروندان دارند اگر مردم آگاهی لازم را داشته باشند، مدیریت کرونا سخت نیست.

 جامعه بشری در خطر ابتلاء به ویروس های جدید

معین در ادامه با اشاره به کشف ویروس های جدید در دنیا ،گفت: همواره بشر با آسیب رسانی به محیط زیست رمینه ایجاد برخی ویروس ها را فراهم کرده و با قرار گرفتن در عصر صنعتی و  آلودگی هوا باعث بروز برخی بیماری ها مانند سرطان، ام اس، و ناراختی های قلبی و عروقی شده اند.

وی  در ادامه با اشاره به بیماری سارس در سال 2002و مرس در سال 2012، افزود: با تغییر رژیم غذایی مانند گوشت تمساح، سگ و خفاش باعث انتقال بیماری از حیوانات به انسان شده و این رویکرد جامعه بشری را به خطر می اندازد.






خبرنگار: پروین مرادی 
دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: