اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۱۹۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۲ تير ۱۳۹۹ - 12 July 2020
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت خبر داد:
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت در خصوص تخلف برخی آزمایشگاه های کشور ، گفت: در هفته گذشته 2 آزمایشگاه بدون مجوز به تعزیرات ارجاع داده شده و با توجه به افزایش تست تشخیصی در کشور از هفته آینده کنترل و نظارت بر آزمایشگاه های کشور بیشتر خواهد شد.
افزایش نظارت بر آزمایشگاه های کشور از هفته آیندهبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، سیامک سمیعی در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد،با اشاره به اینکه تست های کرونا مورد تایید است که طبق دستورالعمل‌ وزارت بهداشت انجام شود، گفت: بیش از 180آزمایشگاه داوطلب انجام تست کرونا هستند که 70 آزمایشگاه خصوصی و 90 آزمایشگاه تحت پوشش معاونت درمان وزارت بهداشت است.

سمیعی در ادامه با بیان اینکه170 آزمایشگاه در کشور مجوز انجام تست PCR دارند، گفت: متاسفانه برخی آزمایشگاه های کشور بدون مجوز وزارت بهداشت و صرفا برای تبلیغ و کسب درآمد اقدام به پذیرش بیمار سرپایی می کنند.

برخورد با دو آزمایشگاه متخلف در تهران

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه با چه تعداد آزمایشگاه متخلف برخورد قانونی صورت گرفته است؟ گفت: آمار دقیقی از تخلفات آزمایشگاه های کشور ندارم اما در هفته گذشته 2 آزمایشگاه بدون مجوز به تعزیرات ارجاع داده شده با توجه به افزایش تست تشخیصی در کشور از هفته آینده کنترل و نظارت بر آزمایشگاه های کشور بیشتر خواهد شد.

سمیعی افزود: بعضی از آزمایشگاه های دارای مجوز از وزارت بهداشت نیز استانداردهای تست کرونا را رعایت نمی‌کنند که با این قبیل آزمایشگاه ها نیز برخورد می شود.

افزایش روزانه 30 هزار تست در کشور 

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت در ادامه گفت: با توجه به برنامه صورت گرفته تعداد تست های تشخیصی به روزانه 30 هزار تست افزایش خواهد یافت و ماهانه 900 هزار تست در کشور انجام می شود که در تاریخ کشور بی سابقه است.

سمیعی در ادامه با تاکید بر اینکه اعتماد به نتیجه آزمایش و ایمنی پایدار از بیماری کرونا درست نیست، گفت: این بیماری بسیار پر هزینه است و هر آزمایش تنها 10 دقیقه مفید است و هر لحظه امکان ابتلاء وجود دارد و  مردم از ازمایشگاه های تحت پوشش وزارت بهداشت استفاده کنید.

استفاده نا به جا از تست‌های سرولوژی ممنوع است
سمیعی درباره تست‌های سرولوژی برای بیماری کووید ۱۹ ،گفت: تست‌های سرولوژی بی ارزش نیست، اما به اندازه تست‌هایی که در مورد هپاتیت و اچ آی وی قاطع هستند، کاربرد ندارند. استفاده نا به جا از تست‌های سرولوژی ممنوع است. وقتی تعرفه‌ها رعایت نمی‌شود، باید با آنها برخورد شود.

وی ادامه داد:  دو تست igM و igG داریم که سیستم ایمنی در اولین مقابله با ویروس، مولکولی می‌سازد که تا یک هفته قابل اندازه گیری است و این با عنوان igM است و اگر مثبت باشد، یعنی در مراحل حاد هستید. سپس این مولکول روی igG سوییچ می‌شود. در مورد کووید ۱۹ به این صراحت نمی‌توان تفسیر کرد. این بیماری ناشناخته است و باید صبر کنیم که بدانیم کدام آزمایش سرولوژی به درد ما می‌خورد.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: با جلساتی که با نظام پزشکی و انجمن‌ها داشته ایم توضیح دادیم که حتی اگر مشکل اقتصادی داریم، باید برخی کارها را انجام ندهیم. در حال حاضر گرفتار کاربرد غیرضروری یک آزمایش شدیم که یک نیاز دیگر را پاسخ می‌دهد. 

 برنده در زمان بیماری کشوری است که بتواند بهترین راه برای بازگشت به کار را پیدا کند
سمیعی درادامه با تاکید بر اینکه بدون پژوهش نمی توان اطلاعات را افزایش داد، تصریح کرد: هنوز امیدواریم تست‌هایی بیاید که بتوانیم از آن استفاده کرده و بیماری را مدیریت کنیم. برنده در این زمانه کسی است که بتواند بهترین راه برای بازگشت به کار را پیدا کند. هر کشوری فاصله خودش را با بازگشت ایمن به کار به هر روشی که به صلاح باشد، کوتاه کند، می‌تواند جزو برنده‌ها باشد. 

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره تعرفه مصوب تست‌های سرولوژی گفت: هیچ تعرفه ای تا زمانی که هیات دولت تصویب نکند تعرفه قانونی نیست.

وی افزود: در مورد آزمایش سرولوژی یک کد داریم که حدود 30 هزار تومان است. زمانی که هزینه تمام شده آزمایش سرولوژی کووید ۱۹ را برآورد می‌کردیم، تولیدکننده اعلام کرد که بین 17تا 17هزار و 500 تومان هزینه کیت مصرفی است. آن زمان فقط یک تولیدکننده داشتیم. در این فاصله چند تولیدکننده دیگر نیز وارد شدند.

وی ادامه داد: اکنون تعرفه آزمایش سرولوژی در مسیر تصویب نهایی و پیشنهاد به هیات وزیران است. اگر رقابت در جامعه اتفاق بیفتد و قیمت کیت تولیدکننده کاهش پیدا کند، با این تعرفه هم می‌تواند ارائه خدمت را انجام داد. آن چیزی که در حال حاضر وزارت بهداشت ابلاغ کرده کد 803720 کتاب ارزش نسبی است. بخش خصوصی باید حدود 29 هزار تومان برای آزمایش سرولوژی دریافت کند. اگر آزمایشگاه‌ها بخواهند این آزمایش را انجام بدهند باید همین هزینه 29 هزار تومانی را دریافت کنند.

استفاده از کیت‌های داخلی مولکولی

وی درباره تست‌های مولکولی یا PCR نیز اظهار کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که هزینه تست مولکولی می‌تواند از این هم کمتر باشد. مدتی است که فقط از کیت‌های تولید داخل مولکولی استفاده می‌کنیم. هیات امنای صرفه جویی ارزی نیز در حال برگزاری یک مناقصه است که به صورت زمان بندی شده، نیاز شبکه آزمایشگاهی تامین شود.

سمیعی ادامه داد: تلاش می‌کنیم نیاز به خارج کاهش پیدا کند. نگران شهریور و مهر هستیم که بتوانیم نیازهای کشور را تامین کنیم. به محض این‌که تلاش می‌کنیم مشکلی را حل کنیم، تحریم‌های بانکی باعث شده زنجیره تامین دچار مشکل شود.

هزینه تست‌های تشخیص مولکولی کرونا

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره هزینه تست‌های PCR گفت: هزینه تست تشخیص مولکولی کرونا، 586 هزار و 500 تومان است و تامین اجتماعی اعلام کرده این هزینه می‌تواند کمتر باشد. البته در بخش دولتی این هزینه رایگان است.

آماده سازی کیت تشخیص همزمان آنفلوآنزا و کرونا تا شهریور 

سمیعی، گفت: با اطمینان می‌توان گفت که اگر نتوانیم تکلیف آنفلوآنزا و کووید ۱۹ را همزمان مشخص کنیم، شهریور و مهر پرچالشی خواهیم داشت. اگر آزمایشگاهی 100یا 200تست کووید ۱۹ انجام می‌دهد، در آن زمان با نصف ظرفیت می‌تواند کار کند.

وی ادامه داد: یک روش چند آزمایشی وجود دارد که باید به شکل صنعتی تولید شود و از اعتبار کیت و نتایج آن اطمینان حاصل شود. در این روش آزمایشگاه‌ها یک بار استخراج انجام می‌دهند و دو عامل را جست‌وجو می‌کنند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت افزود: دو مرکز تولید و دانشگاه اراک مراحل اولیه این کار را انجام داده‌اند. خوش بین هستیم که این موضوع صنعتی شود و تا دو ماه آینده چالش کمتری در این زمینه داشته باشیم. از روز اولی که تولیدکنندگان و محققان را برای کیت کووید ۱۹ دعوت کردیم، به آنها گفتیم که شهریور و مهر ماه منتظر کیت‌های دوگانه آنفلوآنزا و کووید ۱۹ هستیم و خوش بین هستیم که این کیت‌ها را تا شهریور ماه داشته باشیم.

مخالف انجام تست کرونا در منزل توسط برخی آزمایشگاه‌ها هستیم

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت افزود:‌ برخی از طریق نرم افزارها از مردم می‌خواهند که بیایند و در منازل تست بگیرند. این باعث می‌شود که سیستم موازی و پنهان درست شود که از کنترل وزارت بهداشت خارج است و اطلاعات نیز همان‌جا می‌چرخد و مشخص نیست از این اطلاعات چطور استفاده می‌شود. همچنین مشخص نیست جواب این تست‌ها چقدر درست است. در نتیجه اصلا با انجام آزمایش از طریق نرم افزارها یا نمونه گیری در منزل موافق نیستیم.

وی ادامه داد: البته آزمایشگاه‌هایی که خودمان تایید کردیم، گاهی با افراد سالمندی طرف هستند که از آزمایشگاه درخواست می‌شود در منزل از آنها تست گرفته شود که این موارد جزو مواردی محسوب می‌شود که با ارائه خدمات آزمایشگاهی مخالف نیستیم، البته مشروط به این‌که استانداردهای وزارت بهداشت و تعرفه‌ها رعایت شود و نتایج در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد.

غربالگری سرطان دهانه رحم(HPV )
سمیعی در ادامه با اشاره به غربالگری سرطان دهانه رحم، گفت: وزارت بهداشت با همکاری بیمه‌ها برنامه خوبی برای غربالگری و تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم دارد که مبتنی بر آزمایش تشخیص مولکولی HPV است. با بروز ویروس کووید ۱۹، آن برنامه تحت الشعاع قرار گرفت. 

وی افزود: اصولا برنامه‌های پیشگیری متمرکز بر واکسن هستند. اگر واکسیناسیون خوب و وسیع در کشور انجام شود، نیاز به تست کمتر می‌شود. وقتی موفق نشدیم پوشش واکسیناسیون را انجام بدهیم، باید به دنبال غربالگری و تشخیص زودرس برویم. برای این منظور مراکز خاصی انتخاب شد تا برای مردم این آزمایش‌ها را انجام داده و بیمه هزینه را پرداخت کند.

زمان پاسخ‌دهی تست کرونا 
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره زمان پاسخ‌دهی تست کرونا گفت: با توجه به اینکه ظرفیت نمونه‌گیری بیشتر از ظرفیت انجام آزمایش است زمان پاسخ‌دهی طول می‌کشد . آزمایشگاه‌ها باید ظرف 48ساعت پاسخ را بدهند. البته این زمان می‌تواند تا 72ساعت نیز طول بکشد.

وی ادامه داد: در برخی دانشگاه‌ها گاهی جواب آزمایش تا 7 یا 10روز هم طول کشیده است. البته سامانه‌هایی داریم که از طریق این سامانه‌ها می‌توانیم تاخیرها را متوجه شویم. گاهی بررسی کرده و مشاهده کردیم که جواب آزمایش در دانشگاه مربوطه موجود است، اما به دلیل کمبود نیروی انسانی، در سامانه وارد نشده است. در حال اصلاح این موضوع هستیم.

اقدامات بازگشت به کار

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت اظهار کرد: دو استراتژی یا راهبرد برای بازگشت به کار افراد مبتلا به بیماری داریم. راهبرد اول، آزمایش است. یعنی کسی که علائم او بهبود پیدا می‌کند باید بعد از دو هفته آزمایش بدهد و آزمایش دوم در کمتر از 24ساعت از او گرفته می‌شود و اگر منفی باشد می‌تواند به محل کار خود برگردد. ممکن است افراد مدت زیادی ویروس یا جسد ویروس را در بدن خود حمل کنند. آزمایش PCR تحت تاثیر چند پارامتر است. این‌که نمونه از کدام قسمت حلق یا بینی و توسط چه کسی با چه مهارتی گرفته می‌شود.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: با افزایش ابتلا به کرونا، ظرفیت آزمایشگاه‌ها نیز تحت الشعاع قرار گرفت. وقتی نیاز و تقاضا زیاد می‌شود، زنجیره تولید و تامین کیت هم با مشکل مواجه می‌شود. دستورالعملی از طرف معاونت بهداشت به صورت موقت، با عنوان ظرفیت محدود آزمایشگاهی ابلاغ شد که افراد نیازمند آزمایش در فهرست قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت ملزم است که هر چند وقت یک بار برای استفاده از تمام امکانات خود و جلوگیری از هدر دادن منابع، تجربه سایر کشورها را مشاهده کرده و بر اساس آن عمل کند. مردم عادت کرده بودند به مراکز مراجعه کنند و مشاهده کردیم که مراجعه بیش از اندازه هم انجام شد و برخی که خیلی اولویت نداشتند هم مراجعه می‌کردند.







خبرنگار: پروین مرادی 
دبیر وجیهه مرادی دذر     




نام:
ایمیل:
* نظر: