اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۹۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - 26 August 2018
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما می‌توانیم خروج از انزوا را با حمایت از فرهنگ و هنر ممکن سازیم می‌توانیم سد‌های تحریم را با تکیه بر فرهنگ و هنر بشکنیم.

با تکیه بر فرهنگ و هنر می‌توانیم سد‌های تحریم را بشکنیم

به گزارش عصرپرس، سید عباس صالحی در استودیو نگاه یک شبکه یک به مناسب هفته دولت با اشاره به خصائص و برجستگی‌های رفتاری شهیدان رجایی و باهنر به موضوع صداقت و همدلی در ارتباط با مرد پرداخت و افزود: این دو بعنوان یک دولتمرد مردمی تلقی می‌شدند.

او غلبه وجه فرهنگی بر وجه سیاسی این دو شهید را بعنوان ویژگی بارز و بزرگ آن‌ها معرفی کرد و ادامه داد: آن‌ها سیاست مدار بودند اما نگاهشان فرهنگی بود و رویکردشان هم فرهنگی بود ساده زیستی و پاک زیستی از دیگر ویژگی‌های شهیدان رجایی و باهنر معرفی می‌شوند. اما این روز‌ها ما با این رفتار‌ها و رویکرد‌ها مقداری فاصله گرفته ایم و جامعه هم چهره‌ای نقادانه به خود گرفته است.

صالحی گفت: مردم احساس می‌کنند مسئولین امروز کشور به اندازه دهه اول انقلاب صادق نیستند و پاک زیستی آن‌ها هم با دهه اول انقلاب فرق دارد و این یک واقعیت است. ما نمی‌خواهیم بگوییم در این شرایط مسئولین پاکدست و صادق هستند یا نیستند، اما در معدل گیری اولیه چنین برداشتی از سمت جامعه درست است. میان تفکرات شهیدان رجایی و باهنر با تفکرات مسئولان امروز مملکت فاصله‌ای وجود دارد، اما نه به آن شدت که مردم می‌پندارند.

وي افزود: از آنجا که جوهره جمهوری اسلامی مردم سالارانه است و اگر اعتماد مردم سست شود کار هم سخت می‌شود مردم باید احساس کنند مسئولان از جنس خودشان هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزیابی یکساله خود را از وزارتخانه مطبوع اینگونه بیان کرد که؛ با توجه به رویکرد دولت و تاکید آن بر شفافیت دستگاه‌های دولتی، ما بدنبال ایجاد شفافیت بیش از پیش بوده ایم.

صالحی با اشاره به حوزه جغرافیایی کشور گفت: ما در این حوزه دستخوش بی عدالتی ویژه‌ای هستیم البته اقداماتی برای رسیدن به عدالت نسبی تلاش‌هایی انجام داده ایم. برای بهبود فضای اقتصاد فرهنگی هم تلاش‌هایی شده این حوزه نیازمند پیگیری‌های قابل توجهی است. زیرا استعداد‌های تاریخی و هنری بسیاری داریم که باید برای پاسدار‌ی از هویت فرهنگی و هنری ایران زمین تلاش شود. حوزه دیپلماسی فرهنگی و هنری از دیگر حیطه‌هایی است که به آن امید‌ها بسته شده. ما می‌توانیم خروج از انزوا را با حمایت از فرهنگ و هنر ممکن سازیم می‌توانیم سد‌های تحریم را با تکیه بر فرهنگ و هنر بشکنیم در این قسمت هم فعالیت‌هایی انجام شده و خواهد شد.

وي در خصوص کمبود و گرانی کاغذ در بازار کتاب و نشریات گفت: تغییرات و نوسانات ارزی حاصله در ماه‌های پایانی سال قبل و ماه‌های اخیر عمده دلایل گرانی و کمبود کاغذ است و اقدامات مستقیم­ ما برای این معضل دفاع و حمایت از کاغذ و مطرح کردن آن بعنوان یک کالای اساسی است و این نهادینه سازی کار بزرگی بود که انجام گرفت.

صالحی با اشاره به موضوع فرهنگ کتاب خوانی ادامه داد: آمار کتاب خوانی در کشور به روزی ۱۳ دقیقه حکایت دارد البته این آمار در غیر از روزنامه است و البته این آمار با دیگر کشور‌ها فاصله زیادی دارد که علت‌های این موضوع هم قابل ملاحظه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای ترمیم این معضل در کشور حدود ۸ هزار باشگاه کتابخوانی در ۵۰۰ شهر و ۱۳۰۰ روستا دایر شده و تصمیم داریم کتابخوانی را از کودکی نهادینه سازی کنیم به این جهت در مهد کودک‌ها دوره‌های کتاب خوانی شروع کرده ایم به این منظور حدود ۷۶ درصد کتابخانه‌های ما کتاب‌های کودکان و نوجوانان اختصاص یافته است.

صالحی تصریح کرد: حوزه فرهنگ مانند درخت گردوست و باید پای رشد و تناور شدن آن بسیار وقت گذاشت، ولی ما دولتمردان حافظان خوبی برای این درخت گردو نیستیم، چون سلیقه‌ها با تغییر دولت تغییر می‌کنند.

وی با پرداختن به حوزه مطبوعات گفت: با راه اندازی سامانه یارانه بصورت شفاف و مشخص دریافت و پرداخت‌های یارانه به بخش مطبوعات قابل پیگیری است در بسته‌های حمایتی که آغاز هر سال اعلام می‌شود شرح داده شده که طبق چه معیار‌هایی یارانه‌ها پرداخت شده و می‌شود .

106 و نیم میلیارد تومان فروش سینماها در چهار نخست امسال

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : سینماهای کشور در چهار ماه نخست امسال 106 ونیم میلیارد تومان فروش داشته اند .

سید عباس صالحی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما افزود : این رقم در مدت مشابه سال گذشته 75 میلیارد تومان بود .

وی گفت : در سال 92 سینماهای کشور 30 میلیارد تومان فروش داشتند و در سال 96 این رقم به 184 میلیارد تومان رسید .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه افزایش فروش سینماها به دلیل ایجاد زیرساخت هاست افزود: سال گذشته 100 سالن سینما که بیشتر در شهرهای درجه دو و سه بودند ساخته شد و امسال نیز 19 سینما تاکنون ساخته و 10 سینما بازسازی شده است.

صالحی گفت: در سال 96 حدود 100 هزار اجرای تئاتر ، 8 هزار تولید تئاتر و 5 میلیون تماشاگر در این حوزه داشتیم .

وی افزود: باید بخش خصوصی و مردمی در حوزه فرهنگ و هنر پای کار باشد و اگر این حوزه را دولتی اداره کنیم ناکام خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که بخش خصوصی گرانی‌گاه بخش اقتصاد حوزه فرهنگ و هنر است و این حوزه بدون بخش خصوصی به پیش نمی رود.

صالحی افزود: انحصار بخش خصوصی را نابود می کند و اگر می خواهیم اقتصاد سالم در بخش فرهنگ و هنر داشته باشیم باید فضا رقابتی و از انحصار جلوگیری شود .

وی گفت : اینکه در بخش آیین نامه های اکران تماشا خانه ها و بخش هایی از این قبیل تلاش هایی انجام شده برای حفظ امنیت سرمایه گذاری بخش خصوصی است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : باید مراقب باشیم اقتصاد بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر اقتصادی پر رقابت ، شفاف و مطابق با اقتصاد آزاد متداول باشد .

صالحی گفت : حوزه اقتصادی فرهنگ و هنر در بازار باید شفاف باشد و بر این اساس شفافیت را از خودمان آغاز کرده ایم .

وی با بیان اینکه بین رسانه هویت مند و آنچه که در آن قرار داریم فاصله زیادی است افزود : البته باید بخش پر لیوان را برای امیدوارانه طی کردن بقیه مسیر ببینیم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه هنر در 40 سال گذشته در بخش رسانه و حوزه های دیگر فرهنگ اتفاقات خوبی افتاده است اما در حوزه کیفیت نیمه خالی لیوان بیشتر است .

صالحی افزود: زمانی که وارد فضای انقلاب اسلامی شدیم سینمای کشور بسیار محدود و فیلم هایی که ریشه در تاریخ و هویت ما داشت کم بود اما پس از انقلاب اتفاقاتی افتاد که با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست .

وی گفت: اگر 100 فیلم داشته باشیم دست کم 10 تا 20 تای آنها فیلم های خوب و قابل دفاعی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فیلم تنگه ابوغریب فیلم قابل توجهی است که اگر در دهه نخست انقلاب می خواستیم چنین فیلمی بسازیم غیر قابل تصور بود.

صالحی گفت: این فیلم جنگ را از پرده سینما به نسل های پس از جنگ بسیار نزدیک کرده است.

وی گفت: در بخش تولید آثار فرهنگی و هنری مولدان ارتباط فعال تری با ریشه های هویتی جامعه ما از جمله تمدن ، انسانیت ، فطرت و ارزش های اخلاقی و اسلامی و ایرانی داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جامعه باید درگیر سواد رسانه ای و هنری شود و رسانه ها ، مطبوعات و صدا و سیما باید در جهت بهبود فرهنگ مصرف هنری تلاش کنند .

صالحی گفت : جامعه باید درگیر این شود که فیلم خوب را ببیند و تشخیص دهد فیلم خوب چیست .

وی افزود: در بخش تولید و مصرف فرهنگ کار را قدم به قدم پیش می بریم اما سخت است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : شورای پروانه ساخت و نمایش مراقبت ها را در قیود انجام می دهند اما در فضای تولید مولدان با هویت ایرانی، اسلامی و انسانی نزدیک تر شوند.

صالحی با بیان اینکه ادبیات ایران پر دامنه و شاخه و موسیقی ما پر هویت است افزود: بسیاری از بخش های هویتی ما در معرض نابودی قرار دارد و جایگزینی برای آنها نیست.

وی گفت : ریشه های عمیق فرهنگی و هنری در این مرز و بوم و تمدن وجود دارد که بسیاری از آنها رو به نابودی می رود .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : هنرمندان برای جلوگیری از نابودی بخش های فرهنگی و هنری کشور نسبت قوی تری با جامعه معاصر و گذشته خود برقرار کنند .

صالحی گفت: در حوزه بهبود فضای کسب و کار مشاغل فرهنگی و هنری را تعریف و سند اجرایی فرصت های شغلی را آماده کردیم .

وی افزود: مشاغل خانگی لایحه نظام جامع صنفی حوزه فرهنگ و هنر ، بیمه بیکاری هنرمندان ، کاهش مجوز ها و لایحه مالکیت معنوی در جهت بهبود حوزه کسب و کار و تضمین دهنده حرکت اقتصادی این حوزه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون یک و نیم میلیون نفر در حوزه هنر فارغ التحصیل دانشگاه ها شده اند و اکنون نیز 340 هزار دانشجوی هنر مشغول به تحصیل هستند .

صالحی افزود:​ بودجه فرهنگی ، تربیت بدنی و امور گردشگری حدود دو و نیم درصد بودجه کل کشور را شامل می شود و سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همه حوزه از بودجه کل کشور 65 دهم درصد و بسیار کم است .

وی گفت : با این حال امسال 10 هزار نفر در مقایسه با سال گذشته به بیمه شدگان بخش فرهنگ و هنر اضافه و تعداد آنها به 30 هزار نفر رسیده است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هشت هزار نفر در این بخش بیمه تکمیلی هستند افزود : امسال سه هزار بیمه تکمیلی و سه هزار بیمه پایه اضافه شده است .

صالحی گفت: 15 هزار اهل قلم در خانه کتاب نام نویسی کرده اند و دفترهای مشاوره حقوقی در این خانه برای هنرمندان فعال است.

وی با بیان اینکه مسئله لباس و پوشش مسئله جهانی است افزود: در کشور ما طراحان باید هم کمیت و هم کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انجمن طراحان مد و لباس باید فعال باشد و برای ذائقه عموم مردم پوشش های متنوعی که ریشه در هویت جامعه ما دارد ارائه دهند.

صالحی افزود: حوزه فرهنگ و هنر باید با تولید و مصرف گره بخورد و محصولات با قیمت های مناسب و رقابتی به متقاضیان ارائه شود.

وی گفت: حمایت های مالی می تواند به انجمن طراحان مد و لباس برای تنوع محصولات و کاهش قیمت ها کمک کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در یکسال اخیر هفت سفر استانی و 20 سفر مناسبتی داشته ام که در هفت سفر استانی با استانداران نقشه فرهنگی سه ساله با سرمایه گذاری 422 میلیارد تومان امضا شده است.

صالحی گفت: در بودجه همه معاونت ها بخش های قابل توجهی از حدود 30 تا حدود 60 درصد برای استان ها اختصاص یافته است.


نام:
ایمیل:
* نظر: