اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۹۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - 23 July 2018
سخنگوی وزارت بهداشت و درمان پزشکی گفت: در یکسال گذشته با 80 کلینک سیار دندانپزشکی 106 هزار خدمت به صورت رایگان انجام شده است.

ارائه 106 هزار خدمت دندانپزشکی در اردوهای جهادی

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان پزشکی در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر اینکه برخی از خیرین فعال که در قالب اردوهای جهادی در حال خدمت‌رسانی به مردم مناطق محروم هستند با معاینه دندان این افراد به آنها اعلام می‌کنند که باید دندان خود را بکشند، توضیح داد: اکثر گروه‌های جهادی در حوزه دندانپزشکی مجهز هستند و بیشتر آنها وسایل و ابزار مورد نیاز را خودشان تهیه می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر نیز یک گروه جهادی در زمینه جراحی پلاستیک به مردم این مناطق کمک‌رسانی می‌کند و شکاف لب و کام بیماران را درمان می‌کنند. در برخی مواقع ممکن است دندان بیمار نیز قابل نگهداری نباشد که پزشکان به وی توصیه می‌کند که آن را بکشند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ما گروه جهادی را سراغ نداریم که امکانات لازم را نداشته باشند با این وجود ممکن است برخی از آنها که به روستاهای دور افتاده رفته‌اند از وسایل پیشرفته مثل ایمپلنت و دستگاه‌های تصویربرداری برخوردار نباشند که می‌توانند نیاز خود را اعلام کنند.

حریرچی افزود: در حال حاضر 80 کلینیک سیار دندانپزشکی که دارای یونیت مناسب هستند در کشور توزیع شده و این کلینیک‌ها 106 هزار خدمت دندانپزشکی در مناطق محروم را ارائه کرده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه شاخص مرگ و میر کودکان زیر 5 سال به عنوان یکی از شاخص‌های مهم بهداشتی و درمانی کشورها محسوب می‌شود، توضیح داد: خوشبختانه در 20 سال منتهی به سال 95 این شاخص از 45.3 در هزار تولد زنده با کاهش 65 درصدی به 15.5 در هزار تولد رسیده است.

وی گفت: این موضوع یعنی اینکه به دلیل پیشرفت‌های بهداشتی و برنامه‌ریزی‌های مناسب در حوزه درمان از هر هزار نوزاد متولد شده 985 نفر به سن بالای 5 سال می‌رسند در حالی که این رقم در قبل از زمان انقلاب حدود 800 در هزار تولد بوده است.

حریرچی افزود: در سال‌های 1350 و قبل از آن از هر هزار تولد 185 تا 200 کودک زیر 5 سال فوت می‌کردند و مرگ‌ومیر کودکان زیر یک سال نیز با کاهش 63 درصدی از 36.2 در هزار تولد زنده به 13.4 در هزار تولد رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که میزان امید به زندگی در 20 سال منتهی به سال 95 از 68.3 درصد به 75.4 درصد رسیده است.

دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در جمع 500 دانشگاه برتر جهان

وی با اشاره به نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان توسط سیستم دانشگاه شانگهای که در سال 2018 منتشر شده است، توضیح داد: خوشبختانه در بین نتایج منتشر شده دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران از جایگاه مهمی برخوردار بودند و چندین دانشگاه نیز در بین 500 دانشگاه اول قرار داشته‌اند.

حریرچی ادامه داد: به عنوان مثال در گروه داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران جزو دانشگاه‌هایی بوده است که توانسته رتبه 51 تا 75 را به خود اختصاص دهد و همچنین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و آزاد اسلامی، شهید بهشتی و تبریز نیز به ترتیب در بین رتبه‌های 151 تا 500 قرار دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه دانشگاه‌های گروه پزشکی بالینی نیز موفق شدند رتبه‌های خوبی را در این رتبه‌بندی کسب کنند توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه 301 تا 400 را به خود اختصاص داده و همچنین در گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تربیت مدرس و تهران رتبه 201 تا 300 را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به جایگاه گروه بهداشت عمومی و سلامت در این رتبه‌بندی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه 151 تا 200 و دانشگاه اصفهان و آزاد اسلامی و شهید بهشتی نیز توانستند رتبه 401 تا 500 را به خود اختصاص دهند که امیدواریم با تلاش اساتید و دانشجویان فعال در این دانشگاه‌ها شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه باشیم.

منابع حوزه سلامت باید پایدار شوند

سخنگوی وزارت بهداشت با توضیح در خصوص نحوه تأمین منابع حوزه سلامت گفت: این منابع باید پایدار شوند و از گروه‌هایی که درآمد بالاتری دارند باید هزینه و مالیات بیشتری دریافت شود.

حریرچی افزود: در استراتژی تأمین منابع باید به منابع عمومی و اجباری مثل مالیات تأکید بیشتری شود.

وی گفت: از گروه‌هایی که درآمد بالاتری دارند باید هزینه و مالیات بیشتری دریافت شود؛ به سه صورت می‌توان از مردم مالیات دریافت کرد در روش اول کسب مساوی مالیات، روش دوم دریافت بیشتر از افراد با درآمد بالاتر و روش سوم دریافت بیشتر از فقرا است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در تجمیع منابع موضوع اصلی این است که توزیع مجدد منابع صورت گیرد و منابع دریافتی از ثروتمندان به نفع فقرا استفاده شود.

وی ادامه داد: نقش تکمیلی برای صندوق‌ها باید در نظرگرفته شود و بودجه‌های تکمیلی برای صندوق‌های روستایی تخصیص یابد.

کمک 1700 میلیارد تومان خیرین به بخش سلامت

وی با اعلام اینکه 890 موسسه خیریه سلامت در کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: 407 موسسه درمانی مستقل و 37 بیمارستان خیریه در کشور وجود دارد که در سال 95 خیرین 1500 میلیارد تومان و سال 96 _ 1700 میلیارد تومان در بخش سلامت کمک کرده اند.

وی افزود: درخواستی که از خیرین در کشور داریم مراقب افراد بیمارنما و ساختگی باشند و از طریق مراجعه قانونی نسبت به پرداخت کمک هزینه پزشکی اقدام کنند و از پرداخت نقدی خودداری نماییند

تمام اتاق عمل ها مجهز به برق اضطراری هستند

حریرچی درادامه در پاسخ به این سوال خاموشی ها در اتاق های عمل  تصریح کرد: 990 بیمارستان در کشور وجود دارد که از 4 تا 56 اتاق عمل دارند که متاسفانه در فضای مجازی مطرح شده که خاموشی در برخی از این اتاق عمل ها اتفاق افتاده که لازم به ذکر است که تمام اتاق عمل های ما مجهز به برق اضطراری هستند و تا کنون هیچ آسیبی به بیماران وارد نشده است.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان پزشکی در ادامه با اعلام حق ویزیت پزشکان کشور گفت: ویزیت پزشک عمومی 24هزار و 800 تومان ، پزشک خصوصی 38 هزار و 400 تومان و فوق تخصص 47 هزار و 900 تومان است و اضافه بر آن تخلف محسوب می شود و با پزشکان متخلف برخورد خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه در تهران تخلفات قابل توجهی دارد که در صورت مشاهده برخورد قانونی خواهد شد.

وی در خصوص آمار آسیب دیدگاه زلزله اخیر در کشور گفت: بیشتر آسیب دیدگاه گان در زلزله های کشور به خاطر خروج و ترس از زلزله اتفاق افتاده و به مردم توصیه می کنم که در هنگام زلزله خونسردی خود را حفظ کنند.

وی افزود:در زلزله کرمانشاه 260 مصدوم داشته که 21 نفر در بیمارستانهای اسلام آباد کرمانشاه بستری شده اند و مابقی به صورت سرپای مداوا شدند


خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: