اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - 22 October 2016
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی خبرداد:
محمدی اقدم گفت : با تخصیص اعتبار استانی و صندوق توسعه ملی تا کنون بیش از 82 درصد از روستاهای استان از نعمت آب برخوردارشده اند .

برخورداری 82 درصد روستاهای استان از نعمت آب

به گزارش خبرنگارعصرپرس،کاظم محمدی اقدم مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی در نشست مطبوعاتی اصحاب رسانه سراسرکشوردرنقطه صفرمرزی ماکو با بیان مطالب فوق گفت:بحران کم آبی درکشوربه ویژه درمناطق محروم وکمترتوسعه یافته باعث شده که درراستای ارتقاء سطح بهداشت،سلامت واشتغال جوامع روستایی وعشایری کشورجهت جلوگیری ازمهاجرت های بی رویه روستاییان به شهرها،توسعه کمی وکیفی شبکه های توزیع آبرسانی به روستاهای آذربایجان غربی دردستورکارمسئولین قرارگرفته وبا استفاده از تمام امکانات و پتانسیل های محلی برای ایجاد و توسعه شبکه های آبرسانی و ایجاد منابع مطمئن آبی و ارائه خدمت به مردم اقدام نماییم.

محمدی اقدم درادامه گفت : در حال حاضر 2180 روستای بالای 20 خانوار داریم که بیش از 82 درصد از آن تحت پوشش آبرسانی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان آذربایجان غربی قرار گرفته وبیش از 11 هزار کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب از طریق 740 چاه ، 723 دهنه چشمه و 32 رشته قنات با 140 هزار متر مکعب مخازن ذخیره آبرسانی می شود.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد این شرکت گفت :در سال 94 نسبت به سال 91 ازلحاظ اعتبار مصوب، 4 برابر رشد داشته و همچنین از نظرتخصیص 3 برابر و تعداد مشترکین نیز 16 درصد افزایش داشته ایم .

وی افزود :به 244 روستا با 31 هزارخانوار آبرسانی صورت گرفته و در این مدت نیز 124 حلقه چاه حفر ، 152 چشمه باز سازی و 1136 متر لوله گذاری با5هزار متر مکعب مخزن احداث گردیده است .

محمدی اقدم در ادامه گفت : در سال جاری 766 میلیارد ریال اعتبارات مصوب شده و از محل صندوق ملی توسعه نیز 346 میلیارد ریال  تخصیص داده شده که 274 روستا با 132 هزار جمعیت تحت پوشش قرار داده است .

وی خاطرنشان ساخت : با تخصیص این اعتباردر سال جاری با رویکرداقتصاد مقاومتی ، آبرسانی به 66 روستا با جمعیت 27 هزار نفر انجام شده  و تا پایان سال جاری نیز85 روستا در قالب 51 هزارنفر جمعیت به بهره برداری خواهد رسید و در صورت تخصیص اعتبار باقی مانده چهره روستا ها تغییر خواهد یافت .

محمدی اقدم در ادامه گفت :500 میلیون دلار بودجه اختصاص یافته کل کشور است که  462 میلیارد ريال آن به استان آذربایجان غربی تخصیص داده شده که 90 میلیارد ريال آن در سال گذشته هزینه شده و مابقی در سال جاری درجهت آبرسانی به 252 روستا هزینه خواهیم نمود.

وی افزود: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 25 مجتمع آبرسانی در سطح آذربایجان غربی و30 پروژه تک روستایی به اجرا درخواهد آمد که با تغییر منشأ یا با ایجاد سیستم تصفیه، کیفیت آب آن ها افزایش خواهد یافت .

وی گفت : باید نگه داری شبکه های توزیع آب در ردیف بودجه قرار گیرد ، چرا که در حال حاضر به دلیل فرسودگی شبکه های توزیع آب ، 28 درصد هدر رفت آب داریم .

برخورداری 82 درصد روستاهای استان از نعمت آب

بهره برداری از مجتمع آبرسانی شناتال سلماس و شوربلاغ در دهه فجر

علیرضا رضوی معاونت مهندسی و توسعه آب روستایی آذربایجان غربی در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه های آبرسانی به روستا های آذربایجان غربی گفت :مجتمع آبرسانی شناتال سلماس 10 روستا را تحت پوشش دارد که 4 روستا در هفته دولت به بهره برداری رسیده و 3 روستای دیگر در دهه فجر امسال به اتمام می رسد و مابقی روستا ها نیز در بهار سال 96 از نعمت آب بهره مند خواهند شد .

وی در ادامه گفت : مجتمع آبرسانی  آب روستایی آذربایجان غربی از سال 90 از محل اعتبارات استانی شروع و تعهدات این پروژه حدود 30 کیلومتر شبکه توزیع آب روستایی 25 کیلومتر خط انتقال آب می باشد که تاکنون 15 کیلومتر توزیع شبکه آب روستایی و 19 کیلومتر خطوط انتقال آب اجرا شده است.

وی گفت: 320متر مکعب مخزن ذخیره آب و 120 متر مکعب از 240 مترمکعب ایستگاه پمپاژدر قالب 4 ایستگاه پمپاژ آب بین راهی اجرا شده است .

رضوی در ادامه با اشاره به میزان پیشرفت فیزیکی مجتمع آبرسانی آب روستایی آذربایجان غربی اظهار داشت : در حال حاضر این پروژه 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کل اعتبارات آن 31میلیارد ریال می باشد که تا کنون 13میلیارد ریال آن هزینه شده و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز14میلیارد و 400 میلیون ریال به این پروژه تزریق شده و این اعتبارات باعث شتاب هر چه بیشتر این پروژه شده است .

لازم به ذکر است : منشأ تامین آب این 10 روستا از محل حفر چاه می باشد با دبی 9 لیتر در ثانیه که 690 خانوار با جمعیت 3300 نفری می باشد.

وی در ادامه با اشاره به مجتمع آبرسانی شوربلاغ شهرستان خوی اظهار داشت : به دلیل فرسودگی شبکه توزیع  و غیر قابل شرب بودن آب روستا های ملاجنود و شوربلاغ ، مجتمع آبرسانی شوربلاغ به اجرا در آمد، این مجتمع 4 روستایی با 547 خانوار و 2هزار و 299 نفر جمعیت به دلیل مشکل کیفی ،آب مورد نیاز خود را از چاه روستای خان دیزج تامین می کنند .

وی افزود: این پروژه مشتمل بر 16 کیلومتر خط انتقال آب ، 20 کیلومتر شبکه توزیع و 200 متر مکعب مخزن می باشد که تا کنون 5/3 کیلومتر از خط انتقال و 13 کیلومتر ازشبکه توزیع آن انجام شده که در مجموع 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد .

رضوی گفت :در حال حاضر این پروژه  55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبارآن نیز بالغ بر 22500میلیون ریال می باشد که تاکنون 7658میلیون  ریال هزینه شده و از محل صندوق توسعه ملی نیز6000 میلیون ریال تامین شده که در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.

بهره مندی 16روستای بورالان در منطقه صفرمرزی از نعمت آب

علی حسن زاده مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ماکودر حاشیه این بازدید گفت: آبرسانی به مناطق روستایی ماکو ازنقطه صفرمرزی درچشمه ثریا آغازوبعداز لوله گذاری درعمق رودخانه ارس از مناطق پوشیده از سنگهای آتشفشانی دامنه های آرارات و شنزارهای روان حوالی روستا ها صورت می گیرد با وجود مشکلات  ،اجرای پروژه آبرسانی 16 روستای بورالان  با سختی فراوان مواجه شد اما با همت و تلاش شبانه روزی نیروهای شرکت آب و فاضلاب روستایی توانستیم این موانع را از پیش رو برداشته و تا کنون 76درصد از کار را اجرای نماییم.

حسن زاده افزود:ماکو یکی از مناطق زیبا و نادر در شمالی ترین نقطه استان آذربایجان غربی قرار گرفته که با توجه به اهمیت ژئوپولتیکی این منطقه و هم مرز بودن با ترکیه ، جمهوری نخجوان و ارمنستان دارای ویژگی خاصی است .

وی گفت: نیاز آبی مجتمع آبرسانی بورالان 14 لیتر بر ثانیه است که منشأ آن از چشم ثریا تامین می گردد. ارتفاع پمپاژ آب از محل چشم ثریا تا بالاترین نقطه درحدود 750 متر می باشد که در 7 مرحله ( شامل 5 ایستگاه اصلی  و 2 ایستگاه فرعی ) پمپاژ می گردد .

 حسن زاده در ادامه افزود: کل طول خط انتقال این مجتمع 59 کیلومتر است که تا کنون 47 کیلومتر آن انجام شده و کل طول شبکه آبرسانی 42 کیلومتر است که 33 کیلومتر آن اجرا  و 570 متر مکعب حجم مخازن ذخیره آن می باشد .

حسن زاده در ادامه تصریح کرد: کل اعتبار مورد نیاز این پروژه 71 میلیارد ریال است که تا کنون 49 میلیارد ریال آن تخصیص و هزینه شده است وهمچنین 30 میلیارد ریال آن نیز از محل اعتبارات صندوق ملی توسعه در نظر گرفته شده است .

وی افزود: 6 میلیارد و 500 میلیون ریال توسط یک خیر تامین گردیده و همچنین 5 میلیارد ریال آن نیز از محل اعتبارات منطقه آزاد جذب شده است.

لازم به ذکر است: مدیر کل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به همراه خبرنگاران رسانه های سراسرکشورازپروژه های آبرسانی به روستاهای استان آذربایجان غربی  با رویکرد اقتصاد مقاومتی بازدید کردند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: