اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۹ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - 26 September 2016
سخنگوی وزارت امور خارجه:
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: ایران به توسعه همکاری‌های اقتصادی با دیگر کشورها در دوره پسابرجام امیدوار است، البته تاکنون نیز گام‌های رو به جلویی برداشته شده است.

عصرپرس، بهرام قاسمی امروز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره وتوی مصوبه کنگره آمریکا در خصوص پرداخت غرامت به بازماندگان حادثه یازده سپتامبر اظهار داشت: این اقدام آمریکا غیر منتظره نیست، سوابق آمریکا در منطقه و جهان و عملکرد آن از یک سری استانداردهای دوگانه پیروی می کند. این کشور بر اساس منافع آنی و زودگذر و میان مدت، مواضع خود را تغییر می دهد.

وی افزود: علیرغم گزارش 28 صفحه ای کنگره آمریکا و اینکه امروز بدیهی است عربستان تا چه حد در حادثه یازده سپتامبر نقش داشته و در حملات منطقه و جهان هم دخیل بوده است، با این حال به دلیل برخی ملاحظات این اتفاق افتاد.

قاسمی خاطر نشان کرد: عربستان هزینه هنگفتی می کند و به آب و آتش می زند تا رابطه حداقلی خود را با آمریکا حفظ کند و اقدام اخیر آمریکا هم قابل تصور بود؛ با این حال تصور می کنم وضعیتی که عربستان دچار آن است با توجه به آشنایی محافل جهانی با این کشور، اقداماتش راه به جایی نمی برد و باید پاسخگوی حمایت خود از تروریسم بین الملل باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره مصوبه ای در خصوص دارایی مقامات جمهوری اسلامی ایران در آمریکا اظهار داشت: ترجیح می دهیم به مسائل داخلی آمریکا نپردازیم. آمریکا برای انتخابات آماده می شود و مباحث زیادی ممکن است در کنگره و سنا مطرح باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: این موضوع از موضوعاتی است که توسط عناصری در کنگره مطرح می شود که راه به جایی نمی برد، تصور می کنم در چند ماه آینده زمانی که نتایج انتخابات این کشور روشن شود، این مسائل از وضعیت فعلی خارج شده و شکل دیگری خواهد داشت.

 

**دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره نتایج سفر اخیر رییس جمهوری و وزیر امور خارجه گفت: مجموعه سفر رییس جمهوری به ونزوئلا، کوبا و نیویورک سفر موفقی ارزیابی می شود. رییس جمهوری هشت ملاقات در ونزوئلا داشت و در ادامه سفر در کوبا با رائول کاسترو و فیدل کاسترو نیز دیدار کرد.

به گفته قاسمی، رئیس جمهوری در نیویورک با روسای سه کشور همسایه، دبیر کل سازمان ملل، نخست وزیر ژاپن نیز دیدار و و 9ملاقات هم با چهار کشور از اعضای گروه هفت و دو عضو شورای امنیت داشت.

وی ادامه داد: مجموعه دیدارهای رییس جمهوری و مذاکرات کیفی بود. در ادامه این دیدارها هم آقای ظریف در سطح وزیر خارجه با وزیر خارجه مصر و کانادا گفت و گو کرد. در حوزه برجام و مسایل هسته ای و اقتصادی با اروپا و 1+5هم رییس جمهوری دیدارهایی با نخست وزیران انگلستان، ایتالیا و فرانسه داشتند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد می توانیم در زمینه همکاری های اقتصادی پسابرجام امیدوار باشیم و گامهایی رو به جلو برداریم.

 

**روابط ایران و کانادا

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره دیدار وزیر امور خارجه با همتای کانادایی در حاشیه مجمع عمومی گفت: ما در ماه های گذشته در سطح کارشناسی مذاکراتی به خواست طرفین در کشور ثالث داشتیم. مذاکرات ادامه پیدا کرد و نهایتا در حاشیه مجمع عمومی وزرای خارجه دو کشور باهم دیدار کردند.

قاسمی با بیان اینکه هیات های کارشناسی مذاکرات را ادامه می دهند، افزود: اگر بتوانیم درباره برخی مشکلات سیاسی و حقوقی فیمابین به تفاهم برسیم این امر می تواند منجر به تحول در روابط دو کشور که به صورت یکجانبه در سالیان گذشته توسط دولت کانادا قطع شده، منجر شود.

وی یادآور شد: حضور چند صد هزار ایرانی فرهیخته و صاحب نظر در کانادا و وجود بخش کنسولی در کانادا برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به جایگاه ایران در منطقه، تهران هم برای دولت کانادا از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

**تحولات منطقه محور دیدار ظریف با همتای مصری/تداوم کارشکنی های عربستان علیه ایران

سخنگوی دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره دیدار ظریف با سامح شکری همتای مصری گفت: دیدار وزرای امور خارجه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در چارچوب تماس های ایران با کشورهای منطقه برای تبادل نظر درباره تحولات منطقه است و این دیدار باید اساس گفت و گوهای بیشتر تهران و قاهره باشد.

قاسمی در خصوص واکنش عربستان سعودی به این دیدار هم گفت: عربستان هنوز به کارشکنی های خود علیه ایران ادامه می دهد و ما شواهدی مبنی بر عقب نشینی سعودی ها از این مواضع غیر مسئولانه نمی بینیم. عربستان تلاش زیادی برای تخریب روابط ایران با کشورهای منطقه می کند و طبیعی است در این خصوص هم کارشکنی داشته باشد.

 

**حامیان تروریست ها در جنایات جنگی مشارکت دارند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل و موضع گیری برخی اعضای حاضر در این نشست گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره سوریه روشن و ثابت است؛ بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها راه حل بحران، سیاسی است.

قاسمی افزود: برای رسیدن به مرحله مذاکرات نیاز به آرامش و آتش بس است و برای رسیدن به آتش هم باید از ارسال سلاح به گروههای تروریستی جلوگیری شود. اجازه داده نشود این گروهها به فعالیت های تخریبی خود ادامه دهند.

وی ضمن تاکید بر اینکه نباید آتش بس فرصتی برای بازسازی گروههای تروریستی شود تا مجددا فعالیت های تروریستی خود را از سر بگیرند، خاطرنشان کرد: برخی از کشورها در آتش بس های قبلی دنبال خرید وقت و بازپروری نیروهای تروریستی شده و توانستند طی چند روز خود را بازسازی کنند و مجددا عملیات تروریستی را از سر بگیرند.

این مقام وزارت امور خارجه با اشاره به لزوم پیگیری راه حل سیاسی و برگزاری انتخابات برای عبور از بحران سوریه اظهار داشت :امروز سوریه تبدیل به نمایشگاهی از گروههای تروریستی و تضادها و تناقض ها شده و وضعیت وحشتناکی که ایجاد شده منجر به فشار به مردم سوریه شده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: برخی از کشورها که صحبت از جنایت جنگی می کنند باید به خود برگردند و ببینند خودشان بیش از دیگران شریک جنایات هستند. امروز در سوریه و در دهه های گذشته در حمایت از صدام، گروههای تروریستی را پناه دادند و تجهیزات و حمایت معنوی و سیاسی از تروریستها داشتند.

وی یادآور شد: لازم است به تاریخ جدید برگردند و عملکرد خود را در آیینه ببینند و توجه کنند اگر بحث مشارکت در جنایات جنگی است این کشورها هستند که باید مورد مواخذه جامعه جهانی قرار گیرند.

 

**روابط بانکی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره دیدارهای اخیر ریس جمهوری و وزیر امور خارجه در نیویورک و رایزنی هایی که برای رفع موانع بانکی انجام شده، گفت: رییس جمهوری و وزیر امور خارجه دراین خصوص گفتنی ها را گفته اند.

قاسمی افزود: در جلسات قبل هم در این خصوص گفتم که قرار بود بدعهدی و کارشکنی های طرف مقابل که عمدتا ایالات متحده آمریکاست را در کمیسیون مشترک برجام مطرح شود و تذکر دهیم که در چه مسیرهایی کار پیشرفت خوبی نداشته است.

وی ادامه داد: در نشست های نیویرک، با جدیت موضوعات مورد اختلاف و بدعهدی آمریکایی ها توسط دولتمردان ایرانی تذکر و هشدار داده شد؛ اگر قرار است برجام به عنوان یک سند که نتیجه مذاکرات طولانی است از حیز انتفاع برخوردار باشد؛ طرفین باید به تعهدات خود پایبند باشند و وظایف خود را انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: اروپایی ها هم با توجه به مشکلاتی که موسسات و بانکهای اروپایی دارند ایرادات را مطرح کردند و امیدواریم با تذکرات و هشدارهای که داده شد آمریکا بتواند این مسیر را تصحیح کند و توصیه های لازم برای برای موسسات اروپایی داشته باشد تا آنها بتوانند همکاری های دوجانبه با ایران را دنبال کنند و نگران جریمه ای مشابه قبلی از سوی آمریکا نباشند.

 

**اعتراض به رفتار عربستان در مذاکرات

قاسمی همچنین درباره پیپگیری هایی که مقامات کشورمان درباره فاجعه منا و حقوق قربانیان این فاجعه انجام می دهند، گفت: در حال حاضر ما با عربستان سعودی رابطه سیاسی نداریم؛ با این حال می توانیم از تریبون های بین المللی و رسانه ها برای بیان مواضع خودمان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در سخنرانی ها و دیدارهایی که در حاشیه مجمع عمومی برگزار شد، مواضع جمهوری اسلامی ایران بیان شد. تصور می کنم با توجه به وضعیت منطقه و نقش بحران زای عربستان، در بعضی از مذاکرات به این رفتارها اعتراض شده است.

 

**تجاوز عربستان به یمن بدیهی و واضح است/مردم یمن علیه عربستان مبارزه می کنند

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره شکایت عربستان و یمن از جمهوری اسلامی ایران گفت: تجاوز عربستان سعودی به یمن امری مشخص بدیهی و واضح است، عربستان کشور مستقل و دارای حق حاکمیت را مورد تجاوز قرار داده و با بمباران متعدد این کشور دست به کشتار مردم بی گناه زده است.

قاسمی ادامه داد:عربستان با توجه به گرفتاری هایی که پیدا کرده دست به فرافکنی می زند و سعی می کند نقش دیگران را در یمن مطرح کند، این اتهامات را مکرر تکذیب کرده ایم، ما نقشی در یمن نداشته ایم و نخواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: آنچه در یمن ساری و جاری است مبارزه مردم یمن علیه عربستان است و شکایت از ایران بحث بی مورد و قول غلط است، راه به جایی نخواهد برد و حرف غیر محکمه پسند و بی ربطی است.

 

**عربستان از سرنوشت صدام درس بگیرد

قاسمی با بیان اینکه نقش عربستان سعودی در منطقه تخریبی است، گفت: این کشور به هر عاملی که بتواند برای فشار بر ایران استفاده کند، دست می اندازد. ما نگرانی خاصی از این بابت نداریم و مطمئن هستم با هوشمندی و درایت مسئولین سیاست خارجی، نقش عربستان کاملا باطل است.

وی اضافه کرد: توصیه می کنیم عربستان از پیشینیان و دولت های منطقه همچون صدام درس بگیرد و پا جای پای آنها نگذارد، راهی که آنها رفتند به نتیجه نرسید.

 

**به صورت شفاف درباره بدعهدی های آمریکا تذکر داده شد/ ابزار خود را داریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرای تعهدات آمریکا و اظهارات رییس جمهوری مبنی بر وعده امریکایی ها برای اجرای درست برجام گفت: ایران از هیچ کشوری بخصوص از ایالات متحده امریکا خواهش نمی کند.

قاسمی خاطرنشان کرد: برجام را می توانم به قرارداد بین دو موسسه تشبیه کنم که ممکن است امضا شود و در عمل یکی از طرفین به دلایلی کارش را انجام ندهد، نهایتا طرف مقابل می تواند از طرق مختلف با ابزارهایی که در اختیار دارد، دنبال کند.

به گفته وی، برجام توافقی بین ایران، 1+5 و اروپا است و آمریکا هم یکی از اعضای این مجموعه است که بیشترین و بزرگترین کارشکنی ها و بدعهدی از ناحیه آمریکا اتفاق افتاده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در مذاکرات اخیر به جد و به صورت شفاف به آنها تذکر داده شد به تعهداتی که داشتند به طور همه جانبه عمل کنند و منتظر هستیم آنها در مورد کارشکنی و بدعهدی هایی که داشته اند، تجدید نظر کنند.

قاسمی ادامه داد: باید منتظر شد؛ ما راهکار خود را داریم و هر آن اراده کنیم از ابزارهای خاص خود برای فشار چه به ایالات متحده و چه به سایر اعضای طرف مقابل انجام خواهیم داد.

 

**آمریکایی ها متعهد شدند فشار را از بانک های اروپایی بردارند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهاراتی مبنی بر وعده آمریکایی ها برای عدم جریمه بانک ها اظهارداشت: صحبت از تضمین کتبی کردن در این مسائل تا حدی درست نیست؛ در مذاکراتی که صورت گرفته آنها متعهد شدند فشاری که در اروپا بخصوص بر بانکهای اروپایی داشتند را بردارند و به آنها توصیه کنند که می توانند با ایران کار کنند.

قاسمی با بیان اینکه بسیاری از بانکهای اروپای همکاری خود را در ماه های گذشته آغاز کرده اند،یادآور شد: مشکل عدم همکاری برخی بانک های بزرگ اروپایی بود که نیاز به تذکر مجدد از جانب ما داشت و هشدار به طرف های اروپایی و آمریکایی؛ آن ها اطمینان دهند می توانند با طرف های ایرانی خود همکاری مناسب داشته باشند.

وی همچنین گفت: اینکه چگونه در عمل این بانک ها می توانند به کار خود ادامه دهند، پیگیری های لازم را خواهیم داشت تا در جهت احقاق حقوق خود قدم های بیشتری برداریم و همه را موظف کنیم به تعهدات خود عمل کنند.

 

**نظارت بر اجرای تعهدات طرف مقابل ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره کمیسیون ویژه برجام اظهار داشت: کمیسیون ویژه برجام یک کمیسیون هست که مقامات ایران و 1+5 در آن صحبت می کنند، ابزار دیگری تصور می شود در چنین مذاکراتی وجود ندارد جز آنچه که بیان شده و شنیده می شود.

قاسمی تصریح کرد: نهایتا آنچه روشن است مجموعه ای از بدعهدی ها و نبایدهایی که شاید دیگران مطرح کردند از جانب ایران به جدیت مطرح شده و آنها شنیدند و متعهد شدند به وظایف خود توجه کنند تا اگر سهل انگاری داشتند با دقت بیشتری توجه کنند.

وی در عین حال گفت: این پایان ماجرا و همه داستان نیست؛ باید نظارت ادامه یابد و رایزنی ها و گفت و گوها همچنان در سطح مناسب پیگیری بشود تا نهایتا شما بتوانید حقوق از دست رفته خود را بازپس گیرید. حق را باید گرفت ،باید تلاش کنیم و با فشار و جدیت بسیار در جهت احقاق حقوق ملت ایران قدم برداریم.

 

**همکاری ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داشت

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش و جایگاه ایران در سوریه اظهار داشت: تا حد زیادی موضوع روشن است. ایران در خاورمیانه جایگاه منطقه ای مشخصی دارد و مواضع ایران هم نسبت به سوریه مشخص است. هیچ تفاهم و توافقی بین بدون حضور ایران در سوریه اتفاق نخواهد افتاد. جایگاه ایران در منطقه و سوریه به گونه است که هیچ تفاهم و اتفاقی بدون حضور و موافقت ایران شدنی نبوده و نخواهد بود.

قاسمی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه روابط خاص، نزدیک و راهبردی است گفت: همکاری های نظامی خوبی وجود دارد.

وی اضافه کرد: در بحث سوریه رایزنی های متعدد و مکرری در سطوح مختلف سیاسی و غیر سیاسی داشتیم و خواهیم داشت. در مواقعی در مبارزه با تروریسم هم نیاز بوده همکاری های جدی تر و بیشتری باهم داشتیم. این همکاری ها و رایزنی ها وجود دارد و ادامه خواهد داشت.

 

**شخصی با عنوان سناتور آمریکایی به ایران نیامده است

وی درپاسخ به سوالی درباره حضور سناتور آمریکایی در ایران هم گفت: سفر هر سناتور آمریکایی به ایران را تکذیب می کنم. ما سفری به عنوان یک سناتور امریکایی به ایران نداشتیم. فردی با نام یک سناتور آمریکایی با دوستان خود از طریق یک آژانس برای سفر توریستی به ایران درخواست ویزا می کند و برای دادن ویزا همه مراحل قانونی توسط ارگانهای ذیربط طی می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آنها سفری به تهران و چند شهر دیگر انجام می دهند و بعد از اینکه به کشور خود باز می گردند یکی از آنها که ظاهرا سناتور است اعلام می کند من سناتور بودم به ایران سفر کرده ام.

قاسمی در عین حال گفت: در سفر به ایران از ظرفیت سناتور بودن وی استفاده نشده، خودش را هم به عنوان سناتور در اخذ ویزا و درخواست سفر معرفی نکرده است.

وی افزود: می توانم بگویم شخص با آن نام به ایران سفر کرده است و از ایران بازدید داشته و بعدا اعلام کرده سناتور هستم ولی ما رسما فردی به نام سناتور را در یران از طرف امریکا نداشتیم و هیچ مذاکره سیاسی هم با کسی نداشته و طبیعی است برخی از شخصیت ها و مقامات اظهار کنند از آمدن وی بی اطلاع هستند.

**توضیحی درباره زمان سخنرانی رئیس جمهوری در مجمع عمومی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره زمانبندی سخنرانی رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: سفر رییس جمهوری پیچیدگی های خاصی داشت. رییس جمهور باید قبل از نیویورک به ونزوئلا سفر می کرد و ریاست عدم تعهد را به ونزوئلا تحویل می داد.

قاسمی اضافه کرد: با توجه به نوع روابط با کوبا باید سفری هم به کوبا انجام می شد؛ نوبتی که برای روسا در مجمع عمومی در نظر گرفته می شود با توجه به زمان درخواست سفر و سخنرانی درسازمان ملل داده می شود.

به گفته وی درخواست ایران با توجه به ابهامات در مورد اجلاس ونزوئلا دیر انجام شد و زمان سخنرانی رییس جمهوری نیز به روز سوم موکول شد؛ بنابراین سخنرانی رییس جمهوری در روز سوم امری طبیعی و روشن بود.

 

**روابط خوب با ترکیه/زمان سفر اردوغان به ایران مشخص نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و ترکیه اظهار داشت: روابط ایران با ترکیه روابط حسنه ای است. ما ارتباطات مستمر و دائم داریم و بخصوص بعد از کودتای نافرجام ارتباطات بسیار گسترده بوده است.

قاسمی در پاسخ به سوالی درخصوص رویکردهای منطقه ای ترکیه و اختلاف نظر ایران و ترکیه در برخی از مسائل اظهار داشت: ترکیه به عنوان کشور همسایه و با فرهنگ و تاریخ مشترک سوابق همکاری های بسیار از گذشته های دور دارد ولی اگر تصور شود وقتی کشوری با کشور دیگر روابط حسنه داشت باید تمام مواضع خود را با کشور دیگر تنظیم کند، تصور درستی از جهان امروز نیست و هیچ کشوری پیدا نخواهید کرد که مواضع یکسان و در همه جوانب داشته باشند.

وی ادامه داد: حتی برخی کشورهای اتحادیه اروپا که 50 سال است در کنار هم هستند درباره مسائل مختلف، مواضع مختلف دارند. چنین توقعی که ترکیه در همه مواضع خود با ما یکسان فکر کند انتظار درستی نیست.

قاسمی اضافه کرد: ما در عین داشتن روابط نزدیک در بخش های مختلفی از جمله مسائل منطقه ای ممکن است اختلاف نظر داشته باشیم و می توانیم آنها را مطرح کنیم؛ شاید گاهی هم از اختلاف نظرها به راه حل مشترک برسیم.

وی در خصوص زمان سفر اردوغان به تهران هم گفت: هنوز تاریخی برای این سفر مشخص نشده است. هر زمان تاریخ مشخصی اعلام شود اطلاع رسانی می شود .

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: