اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۸۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - 05 March 2018
کرباسيان:
رئيس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني (ايميدرو) گفت: بايد بپذيريم که در شاخص بهره وري در تمام حوزه ها کم توجهي کرديم و از دلايل اصلي آن و ابستگي شديد به درآمدهاي نفتي است.

بپذيريم که در شاخص بهره وري کم توجهي کرديم

به گزارش عصرپرس، مهدي کرباسيان در پنجمين همايش جايزه بهره وري معادن و صنايع معدني ايران افزود: در سالهاي اخير گاهي نگاه سياسي هم بر درآمدهاي نفتي باعث شد که از اين درآمدها در جهت رشد و توسعه اقتصادي استفاده نشود ضمن اينکه باعث کاهش بهره وري هم شده است.

وي گفت: اکنون بخش معدن و صنايع معدني در صادرات غير نفتي سهم 23 درصدي دارد که نشان مي دهد اين بخش آينده روشني دارد، در بهره وري رقابت پذيري بسيار مهم است و قيمت تمام شده حرف اول را مي زند.

کرباسيان افزود: چين در دهه 90 در توليد و مصرف مواد معدني سهم 9 درصدي داشته در حاليکه امروز 50 درصد توليد فولاد و سنگ آهن و نيکل و مواد اوليه ديگر را در دنيا در اختيار دارد.

وي گفت: موقعيت راهبردي ، نفت و گاز ، معدن و نيروي انساني فرصت بزرگي است که در ما در اختيار داريم ، در صورت هماهنگي و توجه به بهره وري مي توانيم از رشد بالايي در اقتصاد برخوردار باشيم.

کرباسيان افزود: ما بايد به سمت شايسته سالاري برويم هر چند همه ما شعار آن را مي دهيم اما متاسفانه اتفاق نمي افتد.

وي گفت: رشد 8.8 درصدي براي ساخت و 9.3 درصدي براي معدن در برنامه ششم توسعه پيش بيني شده است که لازمه آن آموزش ، تعامل با دنيا و استفاده از فناوري هاي روز است.

کرباسيان افزود: ما نمي توانيم به اين رشد برسيم چرا که در طول برنامه ششم بايد 250 ميليارد دلار سرمايه جذب کنيم، جذب سرمايه خارجي نيازمند بستر سازي و فراهم کردن شرايط لازم ازجانب سياسيون است.

وي گفت: ما بايد تعاملات سياسي را تقويت کنيم بايد رفتارهاي خود را اصلاح کنيم، تنها دولت نمي تواند اين اهداف را محقق کند و بايد همه فعالان در حوزه هاي مختلف دست به دست هم بدهند.

کرباسيان افزود: يکي از اصلي ترين شاخص هاي بهره وري رفع کاغذ بازي و شفاف کردن فضاي کسب و کار است، صداوسيما بايد در اين حوزه ورود کند هماهنگونه که اکنون از توليد کنندگان داخلي با فضا دادن در عرصه سيما حمايت مي کند.

وي گفت: توليدات ما بايد صادراتي و جهاني شود که در اين صورت مصرف کننده داخلي منتفع خواهد شد.

کرباسيان افزود: بهره وري با جايزه درست نمي شود و ما بايد بهره وري را تا لايه هاي پائين حوزه معدن و صنايع معدني تسري بدهيم، در اين ميان صرفه جويي و مصرف بهينه از انرژي مي تواند نقش بزرگي داشته باشد.

وي گفت: ما طرح هايي داشتيم که در سالهاي اخير بعلت نداشتن فناوري متوقف بود و با ورود شرکت هاي خارجي چرخ آنها به حرکت درآمده است.

کرباسيان افزود: امسال صنعت فولاد رکورد توليد 21 ميليون تن و صادرات 8 ميليون تن را تا پايان سال مي زند.

وي گفت: دانشگاه ها و انجمن ها در رشد بهره وري بايد پيشتاز باشند و دولت هم از آنها حمايت کند.

کرباسيان افزود: ايميدرو در کنار بخش خصوصي در اقتصاد و رشد نقش تعيين کننده دارد اما نبايد هر بار مسئوليت را بر دوش دولت گذاشت ، دانشگاه ها براي حرکت و استقلال بايد بند ناف خود را از دولت جدا کنند هماهنگونه که دانشگاهها در دنيا با همکاري با بخش هاي مختلف اقتصادي براي خود درآمد ايجاد مي کنند، در اين صورت است که شاهد رشد فناوري خواهيم بود.

 

منبع: صداوسیما


نام:
ایمیل:
* نظر: