اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۳۸۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۰۷ تير ۱۴۰۳ - 27 June 2024
سخنگوی شورای‌ نگهبان در نشست بین‌المللی با اصحاب رسانه:
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه انجام فرآیند انتخابات در زمانی کمتر از ۴۰ روز در بین نظام‌های سیاسی کم‌نظیر است گفت: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حدود ۵۹ هزار شعبه در سراسر کشور و بیش از ۹۵ کشور جهان برگزار خواهد شد.
انتخابات ریاست جمهوری در ۵۹ هزار شعبه و ۹۵ کشور برگزار می‌شودبه گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در آستانه برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری صبح امروز (پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳) در نشست بین‌المللی با خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز میلاد امام موسی کاظم (ع) اظهار داشت: حدود ۴۰ روز پیش رئیس‌جمهور کشورمان آیت‌الله رئیسی در سانحه سقوط بالگرد به همراه وزیر امور خارجه، نماینده، ولی فقیه و امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، مسئول تیم حفاظت ریاست‌جمهوری و کادر پرواز به شهادت رسیدند؛ این اتفاق ضایعه‌ای دردناک و ناراحت‌کننده بود. یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان را گرامی می‌داریم.

وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک قانون مترقی است و در اصل ۱۳۱ آن برای شرایط فقدان رئیس جمهور، پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است که در چنین شرایطی اداره قوه مجریه چگونه باشد و ظرف مدت حداکثر ۵۰ روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود. در عمل هم همین مسیر با رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه نباید در امور کشور هیچ اختلالی ایجاد شود، طی شد. در همین مدت افتتاح دو مجلس مهم در کشور یعنی مجلس ششم خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داشتیم. این موضوع نشان‌دهنده این است که نظام جمهوری اسلامی ایران از اقتدار و استحکام قوی برخوردار و مراجعه به آرای ملت یعنی خواست و اراده مردم در آن مهم و اثرگذار است.

طحان‌نظیف ادامه داد: از همین رو از همان روزی که خبر شهادت رئیس‌جمهور اعلام شد، جلسات و هماهنگی‌ها برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار، زمان برگزاری انتخابات تعیین و جدول زمان‌بندی نیز تهیه شد. طبق قانون، هیات‌های اجرایی برای برگزاری انتخابات و هیات‌های نظارت برای نظارت بر آن شکل گرفت، از داوطلبان ثبت‌نام شد، بررسی صلاحیت‌ها صورت گرفت و اکنون در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین بر این نکته تاکید کرد که تمام این فرآیند‌ها طبق جدول زمان‌بندی انجام شد. مجموعه این اقدامات که در دوره‌های گذشته در مدت زمان بیشتری انجام می‌شد، در این دوره باتوجه به شرایطی که در آن قرار داریم بدون هیچگونه نقصی در یک بازه زمانی کمتر از چهل روز انجام شد که این امر در بین نظام‌های سیاسی کم‌نظیر است. در همین راستا از تلاش‌های شبانه‌روزی مدیران و کارکنان وزارت کشور و همکارانم در شورای نگهبان و سایر دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم.

وی همچنین بیان داشت: ۸۰ نفر داوطلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. پرونده‌های تمامی آن افراد طبق قانون و براساس اسناد و مدارک و استعلام‌هایی که از مراجع قانونی دریافت شده بود، بررسی شد. در نهایت ۶ نفر از آن‌ها برخوردار از ویژگی‌های مندرج در اصل ۱۱۵ قانون اساسی شناخته و معرفی شدند. جا دارد از تمام آن ۸۰ نفری که ثبت‌نام کردند، تشکر کنیم. از ۶ نفری هم که احراز صلاحیت شدند و از روز‌های گذشته تا ساعت ۸ صبح امروز با استفاده از ظرفیت‌های قانونی به تبلیغات پرداختند و شور و نشاط و رقابت انتخاباتی در کشور ایجاد کردند، تشکر می‌کنیم.

حضور 3 تا 4 ناظر در هر شعبه اخذ رای

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اعلام اینکه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری فردا در حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور و در بیش از ۹۵ کشور برگزار خواهد شد، گفت: وزارت کشور، شورای نگهبان و سایر دست‌اندرکاران انتخابات، آماده برگزاری و نظارت بر این رویداد مهم و بزرگ سیاسی هستند. در راستای وظایف نظارتی شورای نگهبان، ناظران، آموزش‌های لازم را در دوره‌های مختلف فراگرفته‌اند و در تمامی شعب اخذ رای حضور خواهند داشت و بر فرآیند اخذ رای نظارت و انتخابات خواهند کرد. در هر شعبه ۳ تا ۴ ناظر شورای نگهبان، بر فرآیند انتخابات نظارت خواهند داشت.

وی همچنین تصریح کرد: سازوکار‌های مردمی نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به‌گونه‌ای طراحی شده که نمونه‌ای کم‌نظیر از جمع‌سپاری امر حکمرانی به مردم است، به نحوی که می‌توان گفت بار اصلی اجرا و نظارت بر انتخابات بر عهده مجریان و ناظران مردمی است. ناظران انتخاباتی از اقشار مختلف مردم هستند. علاوه بر این، نمایندگان نامزد‌ها نیز برای نظارت بر فرآیند انتخابات در شعب اخذ رای حضور خواهند داشت. همچنین نمایندگان نامزد‌ها نیز در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات و ستاد مرکزی انتخابات خواهند بود. تمامی مردم نیز می‌توانند از طریق سامانه «مردم ناظر» در صورت مشاهده هرگونه تخلفی، گزارش خود را ارسال کنند. شورای نگهبان آرای مردم را حق‌الناس و خود را پاسدار آرای مردم می‌داند.

طحان نظیف این نکته را هم متذکر شد که در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری همچون سایر دوره‌ها و انتخابات‌های دیگر، جریان‌های سیاسی مختلف حضور دارند و افرادی که نامزد هستند طیف وسیعی از سلایق جامعه و جریان‌های سیاسی را نمایندگی می‌کنند که در روز‌های اخیر نیز شاهد رقابت جدی میان آن‌ها بودیم. امیدواریم فردا هم شاهد حضور پررنگ مردم پای صندوق‌های رای باشیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره فرایند نظارت بر شعب اخذ رای خارج از کشور تصریح کرد: ناظران انتخاباتی در تمام شعب اخذ رای چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور حضور دارند و بر فرایندها طبق قانون نظارت می کنند.

وی یادآورشد: اخذ رای چه در داخل و چه در خارج از کشور در یک روز انجام می‌شود و مدت زمان آن برابر قانون ۱۰ ساعت است که در صورت ضرورت طبق ضوابط قانونی قابل تمدید است.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: درباره سایر مسائل نیز باید بگویم که تفاوتی میان شعب داخل و خارج از کشور وجود ندارد و سازوکارهای قانونی اعمال خواهد شد همانطور که در داخل کشور هیات‌های اجرایی و نظارت داریم در خارج از کشور نیز این هیات‌ها فعالیت می‌کنند و از عموم مردم و معتمدین در آنها استفاده می‌شود. تعرفه‌ها ارسال شده و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد. 

طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگری درباره شیوه نظارت شورای نگهبان بر شعب سیار یادآورشد: در هر شعبه ۳ تا ۴ ناظر را داریم که بر فرآیند انتخابات در آن شعبه نظارت می‌کند. این فرایند در شعب ثابت و سیار به یک شکل است. در کنار نظارت ناظران شورای نگهبان و نمایندگان نامزدها، سامانه مردم ناظر نیز قابل استفاده و در دسترس عموم است. بنابراین هیچ نگرانی نسبت به نظارت بر شعب ثابت یا سیار اخذ رای وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت مخالفت شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی ریاست جمهوری گفت: فرایند برگزاری انتخابات دارای ۲۵ مرحله است که بخش عمده‌ای از آنها در حال حاضر به صورت الکترونیکی در حال انجام است اما درباره موضوع اخذ و شمارش آرا به صورت الکترونیک در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرحله اول در چهار حوزه و در مرحله دوم در ۸ حوزه این شیوه را استفاده کردیم که رضایت بخش بود اما با توجه به زمان اندکی که برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری داشتیم فرصت اندکی برای بررسی شرایط و طراحی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای متناسب با انتخابات فراهم نبود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ سوال دیگری که خواستار جلوگیری از فعالیت‌های نامزدهای پوششی در عرصه انتخابات شد، گفت: شورای نگهبان از انگیزه و نیات درونی نامزدها خبر ندارد؛ در قانون انتخابات هم چنین چیزی پیش بینی نشده که از حضور افراد جلوگیری شود بنابراین این مساله به نیات درونی افراد برمی‌گردد و شاهد بودیم که در ادوار مختلف که یک یا چند نامزد به دلایلی همچون عدم اقبال عمومی یا ائتلاف، کناره گیری کرده‌اند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره روند رای‌گیری در خارج کشور و امکان رای دادن حجاج ایرانی اظهار داشت: هیات نظارت در خارج کشور تشکیل و تعرفه‌ها ارسال شده و همه چیز آماده است تا ایرانیان خارج کشور از حق تعیین سرنوشت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در بیش از ۹۵ کشور هماهنگی برای انجام انتخابات داریم، تصریح کرد: در معدودی از کشورها موافقت لازم صورت نگرفته و مسئولان وزارت امور خارجه و اجرایی انتخابات پیگیر موضوع هستند.

سخنگوی شورای نگهبان با ابراز امیدواری از اینکه عربستان امکان اخذ رای را فراهم کند، گفت: کانادا مخالفتش را اعلام کرده و مانع حق تعیین سرنوشت هموطنانمان شده است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره احتمال پیش‌دستی نامزدها در اعلام نتایج افزود: مرجع اعلام نتایج وزارت کشور است. به نامزدها و هوادارانشان توصیه می‌کنم از گمانه‌زنی شتابزده پرهیز کنند تا کار بر مدار قانون پیش برود. زمانی که تجمیع صورت می گیرد نتیجه رسمی اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان روی کار آمدن دولت جدید و فرصت کناره‌گیری نامزدها گفت: قانون اساسی جزئیات را در اصل ۱۳۱ پیش بینی کرده و انتخابات باید طی ۵۰ روز انجام شود. بعد از اعلام صحت انتخابات، تنفید و تحلیف دولت جدید را خواهیم داشت.

سخنگوی شورای نگهبان یادآورشد: در انتخابات ریاست‌جمهوری درباره کناره‌گیری نامزدها، با تصریح خاصی رو به رو نیستیم و تا شب انتخابات این کار ممکن است صورت بگیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: