اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۷۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - 04 February 2018
وزیرنفت:
زنگنه گفت: تولید از میدان‌های مشترک در اولویت وزارت نفت است در حال حاضر برداشت از میدان‌های مشترک یاران جنوبی آذر لایه نفتی پارس جنوبی به 63 هزار بشکه رسید.
تولید از میدان‌های مشترک از اولویت وزارت نفت استبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست خبری به مناسبت دهه فجر، گفت: تولیدنفت در 10 ماه نخست امسال نسبت به پارسال 165 هزار بشکه افزایش تولید نشان می‌دهد.

وزیر نفت در ادامه گفت: صادرات نفت نسبت به 10 ماه نخست پارسال 60 هزار بشکه افزایش داشته ایم که بعد از برجام تولید و صادرات نفت بیش از یک میلیون بشکه افزایش یافته است.

وی در ادامه گفت: تولید نفت از میدان‌های غرب کارون از 165 هزار بشکه به 305 هزار بشکه در دی‌ماه رسیده است.

زنگنه در ادامه گفت: تولید از میدان‌های مشترک در اولویت وزارت نفت است .
وی افزود: برداشت از میدان‌های مشترک یاران جنوبی آذر  لایه نفتی پارس جنوبی به 63 هزار بشکه رسید.

 وزیر نفت در ادامه با اشاره به تولیدات گاز در کشور گفت: در بخش گاز در پایان سال91، 285 میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی تولید می‌شد که این رقم در دی‌ماه پارسال به 470 میلیون مترمکعب رسید و در دی ماه امسال روزانه 553 میلیون متر مکعب برداشت کردیم.

زنگنه گفت: اگر توانستیم این روزهای سرد را بگذرانیم به واسطه این افزایش تولید بود. برای نخستین بار است که در برداشت گاز از پارس جنوبی اندکی از قطر بیشتر تولید می کنیم. 

وزیر نفت در ادامه گفت: سال آینده پنج فاز شامل 13,22 تا 24 و نیمی از فاز 14 افتتاح می‌شود. 

وی در ادامه با اشاره به پوشش جمعیت روستایی از نظر تامین گاز گفت: تا پایان دی‌ماه 96، 92درصد کل جمعیت و 76 درصد جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته اند.

وزیر نفت در ادامه افزود: با تحویل گاز بیشتر به نیروگاه ها، امسال به رغم افزایش مصرف سوخت سالانه نیروگاه‌ها، میزان سوخت مایع مصرفی نیروگاه ها به زیر 10 درصد می‌رسد.

زنگنه در ادامه با بیان این مطلب که خط صادراتی ما به عراق از بصره و نفت شهر آماده شده است گفت: در بصره هنوز طرف عراقی آماده نیست و با وجود سرمای هوا، ما نزدیک 13 میلیون مترمکعب صادرات گاز به عراق داریم.

وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: برای ساخت خط لوله صادرات گاز به پاکستان هزینه زیادی شده است، اما این کشور به تعهدهای قراردادی خود عمل نکرده است ، از این رو باید وارد فاز پیگیری حقوقی شویم، منتهی همه مسائل آن باید در نظر گرفته شود.

قطع صادرات گاز از ترکمنستان به ایران

 وی گفت: ترکمنستان صادرات گاز به ایران را پارسال زمستان قطع کرد، البته مشکل خاصی در این زمینه ایجاد نشده و ترکمنستان هم‌اکنون پرونده را  به داوری برده و از ما شکایت کرده است البته ما اعتقاد داریم آنها هم به ما خسارت‌هایی وارد کرده‌اند که پیگیر آن هستیم.

 وزیرنفت با اشاره به قیمت نفت در بودجه 97،گفت: برای بودجه سال 97، قیمت نفت 55 دلاری مدنظر است که اکنون قیمت این کالای راهبردی بالای 60 دلار برای هر بشکه معامله می‌شود و این رقم محافظه کارانه است.

 به گفته وی، قراردادهای نفتی باید با تقاضای طرف‌ها پیش رود تا به نتیجه برسد، بخشی دست ماست و بخشی دست طرف مقابل، البته ما نمی‌توانیم قراردادی که نزدیک نهایی شدن است نام ببریم زیرا مشکلاتی پدید می‌آورند‌‌ .

زنگنه گفت: عملکرد اوپک برای افزایش تولید نفت کوتاه مدت است و مسئله مربوط به افزایش ظرفیت تولید یک موضوع بلندمدت است. هر کشوری که برای تولید نفت ظرفیت سازی کند، برنده خواهد بود.

به گفته وی، نفت، گاز و زغال سنگ تا سال 2020 همچنان سوخت نخست دنیا هستند.

 وزیر نفت گفت: درباره تمدید توافق اوپک باید تا نشست ژوین این سازمان صبر کرد و اگر توافق کاهش عرضه نفت اوپک تمدید نشود ایران ظرف مدت کوتاهی می‌تواند صادرات نفت را از میدان غرب کارون افزایش دهد.

 وی افزود: ایران تاکنون به احترام توافق اوپک خویشتنداری کرده و میزان صادرات خود را افزایش نداده است.

زنگنه گفت: هزینه توسعه میدان گازی فرزاد با درنظر گرفتن بحث شیرین سازی در قالب ای پی سی، حدود 13 سنت افزایش می‌یابد.

 وزیر نفت گفت: بازپرداخت باید از محل ارزش گاز تولیدی باشد. در حال بررسی روش های مختلف برای توسعه میدان گازی فرزاد هستیم تا در این زمینه به نتیجه برسیم.

وی گفت: بازپرداخت باید از محل بخشی از تولیدات گاز میدان باشد و هند باید یا گاز را در ایران مصرف کند یا صادر کند تا ما بتوانیم بازپرداخت داشته باشیم، بحث کنونی ما با هند در این باره است.

زنگنه گفت: کاهش هزینه‌های تولید منوط به فناوری و بهره وری است. در حالی‌که همه سیاست‌های کاری ما ضد بهره وری است.

اشتغال تنها کارمند وزارتخانه شدن نیست

وزیر گفت: اشتغال را نباید در این جست‌وجو کرد که کارمند ‌وزارتخانه‌ها شد، با اجرایی شدن طرح 5 میلیارد دلاری نگهداشت تولید که هم‌اکنون در مرحله تصویب شورای اقتصاد قرار دارد، حجم عظیمی اشتغال برای پیمانکاران داخلی در کشور ایجاد می شود.

 به گفته وزیر نفت، هم اکنون در فازهای در حال تکمیل پارس جنوبی بیش از 7 هزار نفر فعالیت می‌کنند و  برای ایجاد اشتغال باید پروژه تعریف کرد تا حجم عظیمی شغل ایجاد شود.

 وی گفت: مقدار مصرف خودرو و کیفیت سوخت، دو مقوله متفاوت است. خودروهایی که هم‌اکنون تولید می شود باید مصرف استانداردی داشته باشند.

با واردات هم نمی‌توان پاسخگوی تامین سوخت بود

 وزیر نفت با بیان این مطلب که با خودروسازان هماهنگ شده است که از تیرماه بعضی خودروها تولید نشود گفت: واقعیت این است که با این میزان افزایش تولید خودرو و افزایش مصرف سوخت، حتی  با واردات هم نمی‌توان پاسخگوی تامین سوخت بود.

تولید بنزین یورو چهار در سال 96 به 25 میلیون لیتر در روز رسید

زنگنه افزود: تولید بنزین یورو چهار در سال 92، روزانه 2.1 میلیون لیتر بود که کنون به 25 میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی درادامه تصریح کرد: چند تفاهم‌نامه برای توسعه میدان‌های واقع در حوزه خزر با شرکت‌هایی مانند لوک اویل و شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) امضا شده است که امیدوارم نتیجه بخش باشد.

وزیر نفت گفت: سرمایه قرارداد حدود 5 میلیارد دلاری توسعه فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیوم فرانسوی، چینی، ایرانی به تدریج وارد کشور می‌شود.

 بدهی 2 میلیارد یوروی بابک زنجانی طبق نظر دادگاه  

 وی گفت: بدهی بابک زنجانی طبق نظر دادگاه نزدیک 2 میلیارد یورو است اما ما برای اخذ یک و نیم میلیارد دیگر نیز درخواست دادیم.

 وزیر نفت گفت: توتال در اجرای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی بسیار جدی است و به‌زودی اسامی بخشی از پیمانکاران فرعی این پروژه که عمدتا ایرانی هستند اعلام می‌شود.

هدف ترامپ بی‌ثبات کردن شرایط حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران  است

 زنگنه اعلام کرد: ترامپ هدفش این است که شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران بی‌ثبات کند، اما ما تلاش می‌کنیم کار خود را ادامه دهیم.

وی افزود: قرارداد صادرات نفت به روسیه اجرایی شده که قرار است ماهانه سه میلیون بشکه  نفت ایران به روسیه صادر شود و پول آن را نیز به یورو دریافت می‌کنیم.

زنگنه در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس در خصوص جذب نخبگان در وزارت نفت، برگزاری آزمون استخدامی وزارت نفت را منتفی دانست و گفت: برنامهما این بود که با برگزاری آزمون استخدامی تعدادی از نخبگان را جذب صنعت نفت کنیم که به دلیل عنوان کردن برخی از مباحث از جمله جذب بومی و غیربومی عملی نشد.

به گفته وی، با طرح مباحثی مانند بومی و غیر بومی نخبه جذب نمی‌شود.

وزیر نفت درباره تربیت مدیران جوان هم با تاکید بر این که تربیت مدیر برای ما یک اصل است، تصریح کرد: یک مدیر نفتی علاوه بر جوان بودن باید به دانش روز نیز مجهز باشد و بداند در فضای بین‌المللی صنعت چه میگذرد تا متناسب با آن شرایط راهبرد تعیین کند.

خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: