اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۷۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - 30 January 2018
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفيت فولاد کشور در مقطع انقلاب تنها 500 هزار تن در فولاد مبارکه بود و امروز به جايگاه رفيع و رتبه چهاردهم توليد فولاد در جهان رسيده ايم.

ایران به جايگاه چهاردهم توليد فولاد در جهان رسيد

به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس: محمد شريعتمداري در هشتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران با نگاهي به بازار با حضور کارشناسان و مديران فولاد افزود: در 1404 به توليد 55 ميليون تن فولاد خام خواهيم رسيد و براي اين مهم بايد 160 ميليون تن سنگ آهن توليد شود که بايد گام هاي بلندي برداشته شود.

وي گفت: در گندله و کنسانتره کمبودهايي داريم که بايد جبران کنيم، ايران براي فعاليت هاي توسعه اي مکان بکري است و بايد از سرمايه گذاران جهان براي ورود براي سرمايه گذاري دعوت کرد و همکاري گسترده به ويژه در صنعت فولاد را شروع کرد.

شريعتمداري گفت: همايش، محل يافتن راهکار است و جايي است که توصيه هاي سياستي براي رسيدن به اهداف کمي و کيفي در افق 1404 بايد ارائه شود.

وي افزود: طرح جامع فولاد بايد تا يک ماه آينده براي تصويب آماده شود و انجمن ها لازم است فعالانه در همه زنجيره هاي توليد فولاد مشارکت داشته باشند.

شريعتمداري گفت: از مشکلات امروز صنعت فولاد عدم توازن اکتشافات عمقي متناسب با ظرفيتهاي موجود است هر چند در مدت اخير اقدامات خوبي در حوزه اکتشاف انجام شده است.

وي تصريح کرد: ما در ايران اطلاعات اکتشافي فقط از سطح و به صورت محدود داريم که تنها در چند استان معين خلاصه مي شود، لازم است در اين حوزه با دنيا در بخش سرمايه گذاري و انتقال فناوري همکاري داشته باشيم.

شريعتمداري افزود: توسعه اکتشاف، تکليف جدي بر گردن سازمان هاي مرتبط به ويژه ايميدرو است که با استفاده از دانش جهان اين بخش را به جلو حرکت دهيم.

وي گفت: جديدترين نقشه يک صدهزارم از ظرفيت هاي معدني براي 21 تيپ کانساري تهيه شده است که در آينده نزديک رونمايي مي شود و سند خوبي براي مشارکت بخش خصوصي و شرکت هاي خارجي براي سرمايه گذاري در اين حوزه است.

شريعتمداري افزود: عدم توازن در صنعت فولاد يکي از مشکلات اين صنعت است و ما امروز در تمام زنجيره هاي اين صنعت با يک عدم توازن مواجه ايم.

وي گفت: روش و مشي ما مداخله در قيمت گذاري محصول نيست اما اگر در حوزه اي دخالت شده خواسته ما و روش ما نيست، تمام اقدامات ما در اين حوزه مبتني بر نظرات و ديدگاه هاي انجمن ها و فعالان بخش فولاد است.

شريعتمداري افزود: بي تدبيري در صدور مجوز براي فعالان صنعت فولاد باعث شد تا با 110 ميليون تن مجوز راکد و بيش از 60 ميليون تن مجوزي که داراي توجيه نيست باشيم.

وي گفت: نبود سرمايه گذاري مستقيم واحدهاي فولادي در حوزه معادن سنگ آهن هم از مشکلات ديگري است که امروز با آن مواجه ايم.

شريعتمداري افزود: از مشکلات ديگر صنعت فولاد مغفول ماندن فعاليت تحقيق و توسعه در اين بخش است که بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي گفت: ما بايد روش هاي بهينه مصرف آب در صنعت فولاد را در دستور کار قرار دهيم و از فناوري هاي موجود در اين بخش با هدف کاهش مصرف آب در اين حوزه برسيم.

شريعتمداري افزود: همچنين امروز استفاده از آلياژهاي خاص مرسوم شده و هشداري است که در آينده به اين سمت حرکت نکنيم بخشي از بازار را از دست خواهيم داد.

وي گفت: ما بايد به سمت ايجاد واحدهاي فولادي با ظرفيت بالا و استقرار آنها در کنار آب هاي جنوب کشور با هدف کاهش هزينه هاي توليد حرکت کنيم.

شريعتمداري افزود: فولاد محصولي با مزيت صادراتي است و رشد 20 درصدي صادرات فولاد بسيار اميدبخش است.

وي گفت: گريزي نداريم حمل و نقل فولاد را به راه آهن منتقل کنيم چرا که جاده ها ظرفيت لازم ندارد و اگر به سرعت ريل را توسعه ندهيم واحدهاي فولادي با مشکل تأمين مواد اوليه مواجه خواهند شد.

شريعتمداري افزود: اگر 4.5 ميليارد دلار سرمايه گذاري در بخش ريل انجام شود امکان حمل و نقل 420 ميليون تن محصولات فولادي و مواد معدني امکان پذير نخواهد بود.

وي گفت: در منطقه مکران بايد راه آهن را به آب وصل کنيم که همه اينها نيازمند جلب و جذب سرمايه گذاري خارجي است.

شريعتمداري افزود: من با ورود صفر تا صد صنعت فولاد و معدن به بورس موافق هستم اما قوانين حاکم بر بورس که در دنيا اعمال مي شود در بورس ما اجرا نمي شود و شفاف سازي در اين حوزه بسيار مهم است که با تلاش و همکاري مديران و مسئولان بايد رفع شود.

وي گفت: بورس بايد فعال مايشاء باشد و همه فعاليت هاي خريد و فروش از طريق بورس انجام شود.

شريعتمداري افزود: صنعت فولاد يکي از نشانگرهاي توسعه يافتگي کشور ما است و لازم است مورد توجه دقيق قرار گيرد.

 

منبع:صداوسیما

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: