به گزارش عصرپرس، ایرج حریرچی در نشست خبری در وزارت بهداشت افزود: مهمترین هدف نظام سلامت، افزایش امید به زندگی و امید به زندگی سالم است.
وی گفت: امید به زندگی در بدو تولد یعنی میانگین سالهایی که انتظار میرود یک
نوزاد زنده بماند.
حریرچی افزود: امید به زندگی در سالهای قبل از انقلاب ۵۴ سال بوده و حتی در دهه
۴۰ شمسی بین ۴۵ تا ۵۰ سال بوده است.
وی گفت: با کمال افتخار اعلام میکنم که هم اکنون امید به زندگی در زنان ایرانی
۷۸.۴ سال و در مردان ایرانی به ۷۳.۸ سال افزایش یافته است.
حریرچی افزود: افزایش ۲۵ سال امید به زندگی در طی بیش از چهار دهه، پیشرفت بسیار
چشمگیر و شاخص خیره کنندهای است که ناشی از بهبود زیر ساختهای اقتصادی و اجتماعی
و نیز اقدامات حوزه سلامت در چند دهه گذشته بوده است.
وی گفت: قابل توجه این است که شاخص امید به زندگی سالم ایرانیان یعنی امید به زندگی
با سلامت خوب حدود ۶۵ سال است و این بدین معنی است که ما انسان سالم که محور توسعه
و پیشرفت کشور است در بازه زمانی طولانی تری به صورت مولد و کارا در دسترس داریم.
حریرچی افزود: البته این سن امید به زندگی سالم در تصمیمات کشوری بر سن بازنشستگی
و فراغت از کار هم تاثیر قابل ملاحظه ایی دارد.
وی گفت: رتبه ما در امید به زندگی در طی سالهای دهههای گذشته بین ۱۰۰ تا ۱۱۰
در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بوده است که هم اکنون به رتبه ۶۳ صعود کرده است.
حریرچی افزود: یک هدف بسیار مهم دیگر حوزه سلامت، کاهش مرگ و میر زودرس است تا
همین اواخر مرگ قبل از ۵۰ سالگی مرگ زودرس تعریف میشد.
وی گفت: تا دهه هفتاد شمسی و قبل از آن بیش از ۸۰ درصد موارد مرگ ایرانیان در زیر
۷۰ سالگی بود و حدود ده درصد و حداکثر ۲۰ درصد ایرانیان تا بالای ۷۰ سال عمر میکردند.
حریرچی افزود: با پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی درمانی اخیر در کشور،
هم اکنون نزدیک به ۵۰ درصد ایرانیان (یعنی ۴۷ درصد کل) یا ۵۱ درصد زنان و ۴۳ درصد مردان
ایرانی بیش از ۷۰ سال عمر میکنند.
وی با بیان اینکه می توانیم متوسط عمر را به ۸۰ سال برسانیم، گفت: البته این شاخص
از طرف دیگر هم قابل بررسی است، در سال ۱۳۹۵ از ۳۶۰ هزار مرگ و میر اتفاق افتاده در
کشور، ۲۱۹ هزار در مردان و ۱۴۱ هزار در زنان ایرانی رخ داده است که ۱۹۳ هزار یا ۵۳
درصد کل مرگها قبل از ۷۰ سالگی رخ داده است که ۱۲۴ هزار مرگ مربوط به مردان و ۶۹ هزار
مرگ مربوط به زنان در زیر ۷۰ سالگی بوده است و این بدین معنی است که همه باید تلاش
کنیم تا موارد مرگ و میر زودرس قبل از ۷۰ سالگی را کاهش دهیم.
حریرچی افزود: بیش از ۵۰ درصد از خانوارهای ایرانی، بیشتر از میزان مورد نیاز،
غذا مصرف و کالری دریافت میکنند.
وی گفت: حدود ۲۰ درصد از خانوارها، مصرف غذا و دریافت انرژی و کالری مناسبی دارند،
اما بیشتر از ۲۰ درصد از خانوارهای ایرانی، غذای کمتری استفاده و کالری کمتری دریافت
میکنند و یا ترکیب غذایی آنها نامناسب است.
حریرچی افزود: روزانه ۱۰ تا ۱۲ هزار تماس تلفنی فقط با اورژانس استان تهران گرفته
میشود که متاسفانه حدود ۳۰ درصد از آنها یعنی حدود ۳۰۰۰ مورد مزاحمت است که وقت پرسنل
شریف اورژانس را میگیرد و موجب معطلی افراد نیازمند خدمات میشود.
وی گفت: متاسفانه در حدود ۱ درصد از این موارد، تماس گیرنده، اطلاعات کاملا غلط
و دروغ ارائه میدهد و پرسنل شریف اورژانس در هنگام مراجعه به محل، با ساختگی بودن
و مزاحمت تماس گیرنده و عدم وجود بیمار و مورد اورژانسی مواجه میشوند.
حریرچی افزود: تمام موارد مزاحمتهای تلفنی، از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیری
میشود، ولی راه اصلی پیشگیری از چنین مواردی، ارتقاء فرهنگ عمومی در این زمینه است.
وی گفت: یکی از سوالات مهم در حوزه سلامت، این است که در این حوزه، چه نسبتی از
درآمد ناخالص ملی، هزینه شود و کدام بیماریها باید در اولویت قرار گیرند.
حریرچی افزود: علم اقتصاد به ما میگوید که چگونه منابع محدود را برای نیازهای
نامحدودمان مصرف کنیم و حوزه سلامت از این قاعده مستثنی نیست.
وی گفت: باید اقدام درمانی، اثر بخش باشد و موجب افزایش طول عمر یا افزایش کیفیت
عمر شود و از سویی دیگر، اقدام درمانی نیز به بیمار ضرر نزند.
حریرچی افزود: اقدام درمانی باید مقرون به صرفه باشد و گفته میشود نیم برابر تا
سه برابر سرانه تولید ناخالص ملی هر کشور را میتوان برای یکسال عمر با کیفیت هزینه
کرد.
وی گفت: اقدامات بسیار زیادی درباره سموم کشاورزی، که حتی حساس تَر از کودها هستند،
انجام شده است.
حریرچی افزود: در چندسال اخیر، با همکاری وزاررتخانههای بهداشت و جهاد کشاورزی،
اقدامات خوبی در زمینه نظارت بر کودهای کشاورزی و سموم دفع آفات انجام شده است.
وی گفت: اکثر سموم کشاورزی، شناسنامه دار شده و مراکز تولید سم غیر رسمی به حداقل
رسیده است و همچنین آگاهی بخشی درمورد مصرف آنها نیز افزایش پیدا کرده است.
حریرچی افزود: درباره کودها نیز، وزارت بهداشت نقش حمایت طلبی، آگاهی بخشی و ترویج
دانش را دارد و کسی از وزارت بهداشت انتظار ندارد که در مزارع، کودها را بسنجد.
وی گفت: درباره خودروها و سهم آلایندگی آنها نیز وزارت بهداشت وظیفه هشدار و
آگاهی بخشی دارد و ابزار قانونی برای جلوگیری از تولید خودرو در اختیار این وزارتخانه
نیست.
حریرچی افزود: سایر سازمانها و سمنها نیز سهم زیادی در این مورد دارند.
وی گفت: تولید سیگار در ایران در طول سالها و ادوار گذشته افزایش داشته است.
حریرچی با اشاره به اینکه درباره آلودگی هوا، اقداماتی انجام شده، اما مکفی نیست،
افزود: تولید خودرو در ایران گرچه برای برخی افراد نفع اقتصادی دارد، اما برای کل کشور
نفع اقتصادی ندارد، زیرا با احتساب آلودگی هوا و بیماریهایی که به همراه دارد و همچنین
هزینههای مستقیم سلامت و سالهای ازدست رفته عمر، به اقتصاد ملی ضربه میزند.
وی گفت: بر اساس نظر مراکز علمی معتبر دنیا، در اکثر نظامهای اقتصادی شامل حوزههای
صنعت، گردشگری، بهداشت و درمان و سایر حوزه ها، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد منابع، دچار استفاده
غیر بهینه میشوند.
حریرچی افزود: در کشور ما مانند کشورهای دنیا، وزارت بهداشت، بیمهها و شورای
عالی بیمه، درباره بسته بیمه پایه سلامت تصمیم گیری میکنند و در این بسته ها، باید
همه مردم و بیمه شدگان بهرهمند شوند و مجموعه اقدامات آن، باید هزینه اثربخش و مطابق
با اقتصاد آن کشور باشد.
وی گفت: در چند دهه گذشته، بسته بیمه پایه سلامت نسبت به منابع در اختیار وزارت
بهداشت و بیمه ها، گستردهتر بوده است و باید ببینیم که منابع موجود، پاسخگوی نیازها
هستند یا خیر.
حریرچی افزود: در چند دهه گذشته و به ویژه از زمانی که نقش بیمهها بیشتر شده است،
با معضل تاخیر در پرداخت بیمهها روبرو هستیم.
وی گفت: در سراسر دنیا مردم، پزشکان و وزارتخانههای بهداشت، علاقه مندند که خدمات
بیشتری تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، اما دو درخواست وجود دارد یکی اینکه کیفیت خدمات
مناسب باشد و تعداد خدمات آن معقول باشد.
حریرچی افزود: ممکن است خدمتی در بسته بیمه پایه قرار گیرد، اما پاسخگوی نیاز درمانی
یک کشور نباشد به عنوان نمونه یکی از کشورهای بزرگ آسیا، خدمات دیالیز را فقط سه ماه
پوشش میدهد در حالیکه این خدمات در ایران، رایگان است و با کمک خیرین، حتی هزینههای
رفت و آمد بیمار پرداخت و به بیمار و همراهش، غذا ارائه میشود.
وی گفت: هیچ محدودیتی خوشایند نیست و افرادی که اقدام به محدود سازی خدمات میکنند،
به عواقب آن توجه نمیکنند.
حریرچی افزود: در خصوص واردات محصولات تراریخته، در جایی غیر از وزارت بهداشت تصمیم
گیری میشود، درباره محصولات کشاورزی، وزارت کشاورزی تصمیم گیری میکند که آیا محصول
اجازه ورود دارد یا خیر و با توجه به ملاحظات آن محصول، مرجع مورد نظر باید پاسخ بدهد.
وی گفت: تنها سه محصول تراریخته شامل؛ روغن سویا، کلزا و ذرت میتواند وارد کشور
شود البته در خصوص این سه محصول، برخی، دانه این سه روغن را تنها برای روغن گیری در
کشور وارد میکنند و در برخی موارد، به صورت روغن مایع وارد کشور میشود.
حریرچی با بیان اینکه در داخل کشور، کشت محصول تراریخته در مقیاس محصول فراگیر
نداریم، افزود: محصولات موجود در بازار به صورت دورهای بررسی میشوند که آیا از محصول
تراریخته استفاده میشود یا خیر و به آنچه مجوز داده میشود، سالم است.
وی گفت: مسئولیت وزارت بهداشت، حفظ و تامین سلامت است و محصولی را که ما تایید
میکنیم یعنی از سلامتش مطمئن هستیم.
حریرچی افزود: یکی از گلههایی که از تامین اجتماعی داریم این است که نباید تفاوتی
بین پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان وزارت بهداشت و تامین اجتماعی وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی اکنون ۶ هزار میلیارد به مراکز درمانی وزارت
بهداشت بدهی دارد، گفت: پرداخت اصل حقوق و کارانه در بیمارستانهای تامین اجتماعی به
روز و تاخیر آن، ۴۵ روز است، اما در بیمارستانهای دولتی که به مردم، کارگران و نیازمندان
خدمات ارائه میدهند، کارانه با تاخیر ۱۰ تا ۱۴ ماه پرداخت میشود که این کار عادلانه
و درستی نیست.
وی افزود: یکی از اشکالات ما به تامین اجتماعی این است که درمان مستقیم و بیمارستانهای
ملکی این سازمان، بسیار گرانتر از درمان بیمارستانهای دولتی اداره میشوند.
حریرچی گفت: در پرداخت اضافه کار و کارانه پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران بیمارستانهای
دولتی دچار مشکل و تاخیرهای طولانی مدت هستیم، اما تامین اجتماعی در پرداخت به پرسنل
درمانی خود تاخیری ندارد در صورتیکه مطالبات پرسنل درمانی دانشگاههای علوم پزشکی،
مطالبات خود از تامین اجتماعی را با تاخیر چهارده ماهه دریافت می کنند و این کار عادلانه
نیست.
وی افزود: خدمات به بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی مناطق زلزله زده مناسب
و قابل قبول است.
حریرچی درباره ادعای فوتی در اثر سرمازدگی در مناطق زلزله زده گفت: در برخی از
موارد، افراد بیمار در این مناطق با تاخیر مراجعه کرده اند و در دو ماه اخیر، ۵ کودک
به دلیل بیماری های مختلف در بیمارستان بستری شدند که سه کودک همچنان با حال عمومی
خوب در بیمارستان بستری هستند.
وی افزود: ممکن است حتی کودکان در مناطق غیر زلزله زده نیز دچار سرماخوردگی و در
بیمارستان بستری شوند؛ اما در فضای مجازی این گونه موضوعات بزرگ نمایی می شود.
حریرچی درباره کودک ساکن در مناطق زلزله زده که فوت شد، گفت: علت فوت، اختلال ژنتیکی
مادرزادی بوده است و این موضوع مربوط به آذر بود؛ اما متاسفانه در بهمن، در فضای مجازی
منتشر می شود که به خلاف، آن را منتسب به سرمازدگی می کنند.
وی افزود: کودک دیگری که بستری بود به دلیل سرماخوردگی و عفونت ریه مراجعه کرده
بود که اقدامات درمانی لازم و مناسب برای وی انجام و از بیمارستان ترخیص شد.
حریرچی گفت: در شهر سر پل ذهاب و شهرهای زلزله زده همجوار، وزارت بهداشت، پزشک
و تسهیلات بیشتری نسبت به گذشته در این مکان ها فراهم کرده است و اقدامات درمانی لازم
به مراجعین مراکز درمانی ارائه می شود و اگر فردی با تاخیر به مراکز درمانی مراجعه
کرده است، موضوعی جداست.
وی افزود: اولین ارگانی که از آن در حادثه زلزله تشکر و قدردانی شد وزارت بهداشت
و حوزه سلامت بود و ارگان های دیگر نیز، مسئولیت های خودشان را انجام می دهند.
حریرچی گفت: دستگاه های ذیربط در خصوص تامین آب آشامیدنی سالم، سرویس بهداشتی و
امکانات مناسب برای اسکان موقت و دائم مناطق زلزله زده، مانند گذشته به مسئولیت خود
عمل خواهند کرد.
وی درباره گردشگری سلامت افزود: گردشگری سلامت، دو دستاورد دارد یکی اینکه به افزایش
درآمد ملی و اشتغال کمک میکند و دوم اینکه موجب ایجاد منابع در حوزه سلامت میشود.
حریرچی گفت: تاکید داریم که گردشگری سلامت در کشور منطبق با منافع ملی باشد و خدشهای
به خدمت رسانی به مردم در حوزه سلامت، وارد نکند.
وی افزود: توسعه گردشگری سلامت، بسیار پیچیده و تابع تصمیمات دولتهاست، به عنوان
نمونه یکی از کشورهای همسایه، نرخ برابری ارز با سایر ارزها را به حدود نصف و یا
قیمت بلیط رفت و برگشت هواپیما برای بیماران خارجی را ۳۰ درصد کاهش داده است.
حریرچی گفت: توسعه گردشگری سلامت، نیاز به همکاری ویژه وزارت بهداشت، وزارت امور
خارجه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارد.
وی افزود: وزارت بهداشت توانسته است ایران را از یک کشور که بیماران را برای درمان
به خارج اعزام می کرد و پزشکان خارجی در مراکز درمانی خدمات ارائه می دادند، به کشوری
تبدیل کند که مردم سایر کشورهای دنیا برای درمان به ایران میآیند.
حریرچی گفت: در دهههای ۵۰ و ۶۰ شاهد بودیم که پزشکان و پرستاران هندی، بنگلادشی
و فیلیپینی به کشور میآمدند، اما امروز وضعیت ایران قابل مقایسه با گذشته نیست.
هیچ مرکز
دولتی نیست که اجازه داشته باشد دفترچهای را قبول نکند، این جزو خطوط قرمز است
سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری درباره ادعای نپذیرفتن دفترچه بیمه سلامت در
برخی مراکز درمانی دولتی و خیریه افزود: هیچ مرکز دولتی نیست که اجازه داشته باشد دفترچهای
را قبول نکند، این جزو خطوط قرمز است و تاکنون مشاهده نشده است که فردی دفترچه بیمه
درمانی از هرنوع بیمهای داشته باشد و به مراکز دولتی و دانشگاهی مراجعه کند و تحت
پوشش خدمات قرار نگیرد.
وی گفت: ممکن است برخی مراکز خصوصی در این مورد تخطی کنند و البته مواردی هم در
بخش خصوصی وجود داشته است، البته در موارد قانونی قبلی طرفین اجازه داشتند با بیمهها
قرارداد ببندند یا نبندند.
حریرچی افزود: براساس قانون برنامه ششم توسعه و برخی احکام قانون دائمی کشور در
این مورد سختگیرانه برخورد شده است و بخشی از آن نیز به موارد اخلاقی تاکید کرده است
زیرا از لحاظ اخلاقی درست نیست که با بیمهای کار کنیم و درآمدها حاصل شود و بعداز
اینکه وضع مالی این بیمه ضعیف شد، همکاری را لغو کنیم، از طرفی به مردم نیز فشار میآید.
وی گفت: در موارد معدود که تخلف کردند، نیز گلهمند هستیم و البته سازمانهای بیمه
گر نیز میتوانند از ابزارهای قانونی خود حداقل در ادامه کار با این موسسات استفاده
کنند زیرا افرادی که در سختیها همراه نبودند، در شرایط خوب نیز نباید همراهی کنند.
حریرچی افزود: از درمانگاههای خیریه انتظار بیشتری داریم، این موسسات برمبنای
کار خیر، نفع جمعی و کمک به مردم راه اندازی شده اند و فقط در ساخت انها خیرین کمک
کرده اند و ادامه کارشان از طریق درآمدها است، اما اینکه دفترچه بیمه را قبول نکنند،
قابل قبول نیست.
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون در کشور بالای ٩٨ درصد است،
گفت: بعداز طرح تحول سلامت واکسن پنتاوالان به سیستم بهداشت اضافه شد.
وی افزود: در مجلس شورای اسلامی نیز با إذن مقام معظم رهبری، ١٠٠ میلیون دلار برای
تولید دو واکسن جدید پنوموکوک و روتاویروس از محل صندوق توسعه ملی درنظر گرفته شد تا
پوشش این واکسنها تکمیل شود.
حریرچی درباره اضافه شدن برخی بیماریهای خاص به فهرست بیماریهای خاص دیگر گفت:
تاکید وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت و سازمانهای بیمه گر این است که اضافه شدن
بیماریهای خاص جدید به فهرست بیماریهای خاص گذشته، مستلزم تزریق منابع جدید جهت ارائه
خدمات بهتر و با کیفیت است، در صورتی میتوان به بیماریهای جدید خاص خدمات داد که
تامین منابع لازم صورت گیرد.
وی درباره ثابت ماندن تعرفههای پزشکی افزود: با شورای عالی بیمه مکاتباتی صورت
گرفته و معتقدیم که مطابق ماده ۹ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه و مطابق با سیاستهای
کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و اسناد بالا دستی، تعرفه باید واقعی و مطابق
با هزینه تمام شده باشد که البته مستلزم این است که توسط بیمهها پوشش مناسب صورت گیرد
و در قانون تاکید شده است که این اتفاقات باید تا قبل از شروع سال مالی جدید و در بودجه
وزارت بهداشت دیده شود.
منبع: صداوسیما