اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - 28 January 2018
وزیر بهداشت گفت: اگر ایران یک سال از پیشرفت‌ها عقب بماند، در مقایسه با نیم قرن گذشته، بیش از ۲۰ سال عقب می‌ماند.

ایران به جمع ۱۳کشور برتر درسلول بنیادی ومحصولات پوستی پیوست

به گزارش عصرپرس، حسن قاضی زاده هاشمی در مراسم رونمایی از نخستین محصول سلول‌های بنیادی در حوزه پوست با تشکر از همکاری پژوهشگاه رویان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد برکت در راه اندازی خط تولید تخستین محصول سلول بنیادی در حوزه پوست، گفت: آنچه در که در نوآوری و کار‌های جدید به آن رسیدیم، اول خودباوری است و اگر خودباوری وجود نداشته باشد، توفیقی حاصل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم خودباوری را از ما بگیرند و درعین حال نباید خسته شد، تاکید کرد: باید در حوزه علم پیشرفت کنیم زیرا رقابت اصلی آنجاست، راهش این است که دانشگاه‌ها گرفتار حاشیه‌ها نشوند و به وظیفه اصلی خود بپردازند.

قاضی زاده هاشمی افزود: خوشبختانه در دانشگاه‌های علوم پزشکی همین شرایط وجود دارد و پیشرفت‌های روزافزونی حاصل می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آنچه که امروز بسیار ارزشمند است، بعداز اخلاق، علم است زیرا توانمندی علمی بشر با سرعت زیادی درحال پیشرفت است و اگر ایران یک سال از این پیشرفت‌ها عقب بماند، در مقایسه با نیم قرن گذشته، بیش از ۲۰ سال عقب می‌ماند.

قاضی زاده هاشمی افزود: خوشبختانه آنچه که در صحنه بین المللی مشاهده می‌کنیم، این است که دانشمندان خودشان را آلوده سیاست نکرده اند و فکر می‌کنند زندگی کوتاه تَر از آن است که خود را از پیشرفت و تولید محصول و آرامش و آسایش مردم محروم کنند.

وی گفت: البته در این میان نخاله‌هایی نیز در دنیای استکبار وجود دارند که با تولید محصولات زیان آور به ویژه در حوزه‌های نظامی باعث سلب ارامش مردم جهان شده اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در ایران علیرغم محدودیت‌هایی که وجود دارد و فضای عمومی کشور که عده‌ای آن را به سمت ناامیدی می‌برند، دانشمندان خوب کار کردند.

قاضی زاده هاشمی گفت: تولید علم در حوزه بهداشت و درمان وضع خوبی در کشور دارد، اما در حوزه‌های دیگر نیاز به تلاش بیشتری است.

وی افزود: در تولید علم کمترین هزینه را کردیم و به عنوان نمونه در این مرکز با کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران، همراهی خیرین و همت والای دانشمندان کار را پیش برده ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر به بودجه تحقیقاتی کشور در حوزه علوم پزشکی نگاه کنیم در مقایسه با سایر حوزه ها، بودجه ناچیزی است، درحالیکه ۱۰ درصد دانشجویان و۳۸ درصد تولید علم در این حوزه است.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه ظلم است که عده‌ای این پیشرفت‌ها را نمی‌بینند و فضا را متشنج می‌کنند و بقیه را زیر سوال می‌برند، افزود: معتقد هستم چه افرادی که در ایران هستند و چه آن‌هایی که در خارج مرز‌ها زندگی می‌کنند، نباید در پازلی قرار بگیرند که عده‌ای می‌خواهند به یاس و ناامیدی دامن بزنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فکر می کنید چرا به دنبال جذب سرمایه‌های علمی کشور هستند، زیرا می‌دانند کشور از مسیر دانشمندان به توفیق و پیشرفت دست پیدا می‌کند.

قاضی زاده هاشمی افزود: همین که در شرایط ناامیدی دانشمندان می‌گویند ما می‌توانیم، این جهاد اکبر است و باعث مباهات است که دانشمندان ما به فکر توسعه و تحقیقات شان هستند، کاش در سایر حوزه‌ها نیز اینگونه بیندیشیم.

در این مراسم از نخستین محصول سلول‌های بنیادی در حوزه پوست (رنیو درم سل) و بهره برداری بالینی آن در بیماران رونمایی شد.

با راه اندازی این خط تولید و تولید این محصول، جمهوری اسلامی ایران در رده ۱۳ کشور برتر دنیا در زمینه سلول‌های بنیادی و محصولات پوستی قرار گرفت

به دنبال تحقیقاتی که از سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ توسط مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگران رویان در تولید فیبروبلاست، کراتونوسیت و ملانوسیت و تمام رده‌های پوستی آغاز کردند، این محصول تولید شد.

این سلول‌ها در درمان اسکار‌های آکنه، اسکار‌های تروفیک، اسکار‌های لیشمانیوزیز، زخم‌های مزمن، زخم‌های دیابتی و سوختگی‌های محدود مورد استفاده گسترده قرارگرفت که با نتایج مطلوبی همراه بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: