اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - 24 May 2016
معاون وزیر نیرو:
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: انتقال دانش فنی و انجام پروژه‌های مشترک نکات مورد تاکید وزارت نیرو در ارتباط با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی است.

به‌ گزارش عصرپرس از وزارت نیرو، علیرضا دائمی امروز (سه شنبه) در همایش «حمایت از کار، سرمایه، دانش ایرانی در صنعت آب و برق با رویکرد اقتصاد مقاومتی» در وزارت نیرو افزود: پنج محور عدالت بنیانی، مردمی بودن، دانش‌بنیانی، درون‌زایی و برون‌گرایی در سیاست‌های اقتصادی مقاومتی مورد تاکید است که باید در برنامه‌های صنعت آب و برق دیده شود.

به گفته این مقام مسئول، چالش اصلی صنعت آب و برق دیگر تکنیکی و فنی نیست، بلکه تامین منابع مالی و تا حدودی انتقال دانش فنی است.

دائمی گفت: بیشترین تامین مالی طرح‌های آب و برق از محل بودجه عمومی است که این منابع باید حالت اهرمی داشته باشد، تسهیلاتی مانند اوراق مشارکت باید شتاب‌دهنده طرح‌ها باشد، سرمایه‌گذاری داخلی نیز باید به رونق اقتصادی منجر شود و سرمایه‌گذاری خارجی باید حکم پیشران را برای صنعت آب و برق داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان اینکه در این مقطع زمانی سرمایه‌گذاری خارجی هم فرصت است و هم تهدید، اضافه کرد: وزارت نیرو سیاست‌گذار و تنظیم‌کننده برنامه‌های کلی صنعت آب و برق است و باید بتواند با هدایت این منابع مالی، تامین مالی و ایجاد فرصت را در صنعت تضمین کند.

وی بیان داشت: هم اینک یک هزار و 220 تریلیون ریال اعتبار برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی طرح‌های آب و برق بدون احتساب طرح‌های نیروگاهی و بخش خصوصی موردنیاز است، در حالی که هر سال فقط 260 هزار میلیارد ریال از محل منابع عمومی و سرمایه‌گذاری در اختیار ما قرار می‌گیرد.

دائمی با تاکید بر لزوم برداشتن موانع فعالیت بخش خصوصی در صنعت آب و برق گفت: کارهایی همچون ظرفیت‌سازی و اقدام‌های ترویجی، تقویت بخش خصوصی با اصلاح قوانین، جذب مشارکت‌های مردمی، اصلاح نظم اقتصادی آب و برق و تغییر در نگرش مذاکره طرف‌های خارجی می تواند در این راستا راهگشا باشد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در پایان یادآور شد: هم‌اکنون شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی تمایل دارند با دولت ایران در ارتباط باشند و ما باید این مسیر را اصلاح کنیم، به‌ گونه ای که سرمایه‌گذار خارجی با شرکت‌های همتای خود در صنعت آب و برق بدون واسطه ارتباط برقرار کند.

به گزارش عصرپرس، مسئولان وزارت نیرو، صنعت آب و برق را از جمله صنایع مدرن و به روز کشور توصیف می کنند که باید همسو با پیشرفت های جهانی به آن توجه لازم شود و در عین حال بیان می کنند، صنعت برق امروز پیشرفت زیادی داشته و قادر به جذب جدیدترین فناوری های دنیاست.

در ماه های گذشته کشورهای زیادی برای همکاری و مشارکت در طرح های آب و برق ایران اعلام آمادگی کرده اند، اما وزارت نیرو در اندیشه استفاده از فناوری های پیشرفته برای سرعت بخشیدن به روند توسعه است.

به گفته ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو، اولویت های این وزاتخانه، جذب سرمایه، استفاده از دانش روز جهان، اصلاح فرآیندها، کاهش هزینه ها و تلفات انرژی، ارتقای بهره وری و افزایش بازدهی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: