اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 02 May 2016
رهبر معظم انقلاب اسلامی:
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی «تربیت نسل آینده ای با هویت مستقل، عزتمند، دینی و دارای شاخص های ممتاز و جریان ساز» را وظیفه اصلی و بسیار خطیر آموزش و پرورش و معلمان دانستند.

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری،حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دوشنبه در دیدار هزاران نفر از معلمان و نومعلمان سراسر كشور، این مطلب را بیان كردند.

ایشان افزودند: اگر جامعه ای با چنین ویژگی هایی شكل بگیرد، قطعا اقتصاد مقاومتی و بدون نفت، برخورداری از فرهنگ مستقل، اصلاح الگوی مصرف و روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر زیاده خواهی ها معنا پیدا خواهد كرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تجلیل از تلاشها و زحمات جامعه معلمی، كار معلمی را كاری دشوار توصیف كردند و اظهار داشتند: كار مخلصانه و برای خدا، ماندگار و موجب نجات است و زمینه كار مخلصانه در شغل معلمی، كاملاً وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، حركت و آثار شهید آیت الله مطهری را نمونه درخشانی از كار مخلصانه و با بركت برشمردند و افزودند: نتیجه اخلاص آن عالم زمان‌شناس و نیازشناس، ماندگاریِ آثار برجسته‌ی اوست، به‌گونه‌ای كه دهها سال پس از شهادتش، همچنان اهل فكر از آثار آن بزرگوار، بهترین بهره‌ها را می‌جویند.

رهبر انقلاب تأكید كردند: البته اخلاص و قناعت جامعه معلمان نباید موجب غفلت مسئولان از مسائل مادی و معیشتی این جامعه سختكوش شود و همچنان كه بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم، هر هزینه و بودجه‌ ای كه در آموزش و پرورش صرف می‌شود، در واقع سرمایه‌گذاری است.

رهبر انقلاب اسلامی سپس به طرح بحث اصلی خود پرداختند و گفتند: موضوع اساسی این است كه آموزش و پرورش نسل آینده را با چه ویژگیهایی می خواهد تربیت كند و كشور برای ادامه مسیر خود به چگونه نسلی نیاز دارد؟

حضرت آیت الله خامنه ای قبل از بیان ویژگیهای مورد نیاز برای تربیت نسل آینده به یك نكته اشاره كردند و افزودند: ما برای تربیت نسل آینده در یك فضا و میدان خالی از رقیب قرار نداریم، بلكه با حریفی به نام «نظام سلطه بین المللی» مواجه هستیم.

ایشان خاطرنشان كردند: ممكن است برخی تعجب كنند كه چه ارتباطی میان آموزش و پرورش و «نظام سلطه بین المللی» وجود دارد، در حالیكه واقعیت این است كه نظام سلطه برای نسل جوانِ ملتها بویژه ملتِ ایران برنامه دارد.

رهبر انقلاب اسلامی، آمریكا، سرمایه داران صهیونیسم و برخی دولتهای مستكبر را مظهر «نظام سلطه بین المللی» دانستند و تأكید كردند: نظام سلطه می خواهد نسل آینده كشورها، نسلی باشند كه فكر، فرهنگ، نگاه و سلیقه مورد نظر او را در مسائل جهانی داشته باشند و در نهایت نخبگان، سیاستمداران و افراد تأثیرگذار همانگونه فكر و عمل كنند كه او تمایل دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به قدمت این برنامه فرهنگی استعمار، گفتند: متفكران غربی بارها گفته اند كه بجای كشورگشایی های استعماریِ قرن نوزدهم، بهترین و كم هزینه ترین روش، تزریق فكر و فرهنگ خود به نسل جوان كشورها و تربیت زبدگان و نخبگانی است كه همچون سربازان نظام سلطه عمل خواهند كرد.

ایشان برخی دولتهای منطقه را نمونه بارز این برنامه ریزی استكباری دانستند و افزودند: این دولتها اكنون همان كاری را انجام می دهند كه امریكا می خواهد و حتی همه هزینه های آن را هم متقبل می شوند و هیچ امتیازی نیز نمی گیرند و فقط در مقابلِ آن، امریكایی ها، این دولتها را حفظ می كنند و مانع از سقوط آنان می شوند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه حریف ما چنین برنامه ای برای نسل آینده كشورمان دارد، لزوم ترویج فكر و فرهنگ و زبان بومی را خاطرنشان كردند و گفتند: متأسفانه در برخی مواقع بجای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج می شود و اكنون كار به جایی رسیده است كه آموزش زبان انگلیسی به مهد كودك ها كشیده شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرشان كردند: این موضوع به معنای مخالفت با یادگیری زبان خارجی نیست بلكه بحث اصلی، ترویج فرهنگ بیگانه در كشور و در میان كودكان، نوجوانان و جوانان است.

ایشان با تأكید بر اینكه كشورهای دیگر برای مقابله با ترویج زبان و فرهنگ بیگانه برنامه دارند، گفتند: متأسفانه در كشور ما برای مقابله با این موضوع برنامه خاصی وجود ندارد و میدان را برای گسترش فرهنگ بیگانه باز گذاشته ایم.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ایجاد انواع موانع و سختی ها برای ترویج زبان فارسی در برخی از كشورهای غربی، افزودند: در شرایطی كه آنها اجازه ترویج زبان فارسی را نمی دهند، ما زبان و فرهنگ آنها را ترویج می كنیم، آیا این كار واقعاً عقلانی است؟

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند: این سخنان به معنای تعطیل كردن آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیست، بلكه بحث اصلی این است كه بدانیم با چه حریفی مواجه هستیم و طرف مقابل چه برنامه ریزی های دقیقی برای تأثیرگذاری بر نسل آینده كشور دارد.

ایشان سپس به بیان شاخصها و ویژگیهای مورد نیاز برای تربیت نسل آینده كشور پرداختند و گفتند: مهمترین شاخصه ای كه باید در تربیت دانش آموزان مد نظر قرار گیرد، شكل گیری «هویت مستقل، عزتمند و دینی» در نسل آینده است.

رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: باید نوجوانان و جوانان كشور را به گونه ای تربیت كنیم كه به دنبال سیاست، اقتصاد و فرهنگ مستقل باشند و هرگونه وابستگی در این مسائل مذموم به شمار آید.

حضرت آیت الله خامنه ای كشور را از لحاظ این موضوع، دچار آسیب دانستند و افزودند: علاقه بیش از حد به استفاده از تعابیر فرنگی یك نمونه از این آسیب دیدگی است كه از دوران طاغوت برای ما به ارث رسیده است.

ایشان یكی از لوازم اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی را شكل گیری هویت مستقل در نوجوانان و جوانان دانستند و خاطرنشان كردند: تا زمانیكه روحیه استقلال و مقاومت و ایستادگی وجود نداشته باشد، اگر مسئولان صدها جلسه هم برای اقتصاد مقاومتی بگذارند، در نهایت كار به نتیجه كامل و صحیح نخواهد رسید.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد بدون نفت و فرهنگ مستقل، هنگامی معنا پیدا می كند كه هویت مستقل در جامعه شكل بگیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای احیای «شاخص های ممتاز و مفاهیم جریان ساز» در دانش آموزان را یكی دیگر از وظایف سنگین معلمان و آموزش و پرورش دانستند و گفتند: ایمان، اندیشه ورزی، مشاركت و همكاری اجتماعی، و اصلاح الگوی مصرف از جمله این شاخص های برجسته است كه باید در نسل آینده رشد پیدا كنند.

ایشان با اشاره به مشكلات موجود در كشور درخصوص الگوی مصرف، چند نمونه را بیان كردند و افزودند: مصرف كالاهای خارجی و قاچاق دهها و صدها میلیاردی كالاهای لوكس، نمونه هایی از الگوی مصرف غلط در كشور است كه باید اصلاح شوند و یكی از زیرساخت های اصلی برای اصلاح آنها، فرهنگ سازی در نسل جوان است.

رهبر انقلاب اسلامی، «تحمل مخالف» را یكی دیگر از شاخص های برجسته برای نسل آینده برشمردند و گفتند: تحمل مخالف در جامعه نهادینه نشده است زیرا تا فردی مختصر طعنه ای می زند، با مشت به سینه او كوبیده می شود؛ این، یعنی عدم تحمل مخالف.

حضرت آیت الله خامنه ای «ادب و مؤدب بودن» و «تدین و اشرافی بار نیامدن» را از دیگر شاخص های مورد نیاز برای تربیت دانش آموزان دانستند و تاكید كردند: نهادینه كردن این شاخص ها در نسل آینده و فرهنگ سازی درباره آنها از وظایف بزرگ معلمان و آموزش و پرورش است.

ایشان با تأكید بر اینكه آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند این «وظیفه مقدس» را انجام دهد، به نقش بخش ها و دستگاههای مختلف اشاره كردند و افزودند: معاونت پرورشی آموزش و پرورش از جمله بخشهایی است كه در این زمینه نقش تأثیرگذار و وظیفه سنگینی دارد و باید با اقدامات پرتلاش، هدفمند، هوشمند و سالم از لحاظ اعتقادی، سیاسی و اخلاقی در این مسیر گام بردارد و هرگونه كوتاهی در این زمینه ضربه به آموزش و پرورش و نسل آینده خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی صدا و سیما را یكی از دستگاههای دارای مسئولیت درخصوص نهادینه كردن شاخص های ممتاز در نسل آینده و فرهنگ سازی در این زمینه دانستند و با انتقاد از عملكرد رسانه ملی گفتند: سال گذشته هم درباره لزوم برنامه ریزی دقیق و صحیح صدا و سیما برای نسل جوان مطالبی بیان شد اما متأسفانه عمل نشده است.

ایشان افزودند: صدا و سیما باید با استفاده از افراد صاحب اندیشه و متخصص، یك سرفصل كاری ویژه برای آموزش و پرورش داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به نامه یكی از دانش آموزانی كه هفته پیش با ایشان دیدار داشتند و گلایه وی از نبود برنامه های مناسب و تأثیرگذار برای جوانان دبیرستانی در صدا و سیما گفتند: باید در رسانه ملی با شیوه های هنرمندانه و كارشناسانه، برنامه هایی برای اقناع فكری، روحی، دینی و علمی جوانان تهیه شود و برنامه های كنونی در برخی شبكه ها به هیچ وجه با نیازها در این زمینه همخوانی ندارند.

ایشان وزارت ارتباطات را نیز یكی دیگر از دستگاههای مسئول در زمینه تربیت نسل آینده برشمردند و با اشاره به گستردگی فضای مجازی و سرعت روزافزون تحولات در این عرصه و ارتباط مستمر جوانان با فضای مجازی خاطرنشان كردند: كسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلكه موضوع اصلی این است كه در چنین عرصه ای كه لغزش گاه است باید زمینه استفاده صحیح فراهم شود نه آنكه فضای مجازی بصورت رها و غیرقابل كنترل باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با گلایه از وزارت ارتباطات و شورایعالی فضای مجازی گفتند: كسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست، زیرا این كار عاقلانه نیست، اما چرا هنگامی كه كشورهای دیگر برای حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوبهایی قرار می دهند ما فضای مجازی را رها كرده ایم؟

حضرت آیت الله خامنه ای، یكی دیگر از كارهای لازم در آموزش و پرورش را تزریق روحیه شادابی و جوانی در معلمان خواندند و از همین زاویه بر نوسازی نظام آموزشی كشور تأكید كردند.

رهبر انقلاب با اشاره به فرسوده و كهنه بودن نظام آموزشی، گفتند: نظام آموزشی كنونی برگرفته از نظام آموزشی اروپاست و همچون «اثری موزه‌ای»، دست‌نخورده باقی مانده و كهنه شده است، در حالی‌كه لازم است نوسازی شود.

ایشان، نوسازی نظام آموزشی به شیوه تقلیدی و رونویسی از دست غربی ها را كاری غلط برشمردند و افزودند: البته استفاده از تجربیات خوب است اما صاحبان فكر و اندیشه باید در قالب طرح تحول آموزش و پرورش، نظام نوین آموزشی را طراحی و اجرا كنند.

حضرت آیت الله خامنه ای، توجه به اهمیت مراكز فنی و حرفه‌ای در «مهارت افزایی و كارآمدی نسل جوان» را یكی از دیگر اولویتهای آموزش و پرورش برشمردند و افزودند: طبق گزارشها، 12 هزار نوع شغل در جامعه وجود دارد، اما آیا باید همه دانش‌آموزان با استعدادهای گوناگون، مسیر واحد و یكسانی را در تحصیلات خود طی كنند؟

رهبر انقلاب تأكید كردند: باید استعدادهای دانش‌آموزان شناسایی و پرورش داده شوند تا استعدادهای پرورش‌یافته بتوانند منشأ ابتكار در مشاغل و حرفه‌های گوناگون شوند.

انتقاد از «استفاده ی برخی نامها و نشانهای مربوط به دوران طاغوت همچون پیشاهنگان» یكی دیگر از محورهای سخنان رهبر انقلاب خطاب به مسئولان آموزش و پرورش بود.

ایشان افزودند: در آموزش و پرورش با وجود عناوین و تشكلهایی همچون بسیج دانش‌آموزی و اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش‌آموزان، نباید از تعابیر و الفاظ گذشته كه معانی خاصی را به‌دنبال خود منتقل می‌كنند، استفاده شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه به موضوع مدارس دولتی و غیر انتفاعی اشاره كردند و گفتند: آموزش و پروش در قانون اساسی، مسئله‌ای «حاكمیتی» است، البته این به معنای قرار گرفتن همه بار و وظایف بر دوش دولت نیست، اما دولت باید در آموزش‌وپرورش نقش‌آفرینی كند و بر همین اساس، تبدیل كردن روزافزون مدارس دولتی به مدارس غیر انتفاعی كه بعضی از آنها نیز شهریه‌های سنگینی می‌گیرند، لزوماً كار درست و سنجیده‌ای نیست.

رهبر انقلاب تأكید كردند: باید سطح و كیفیت مدارس دولتی آنچنان ارتقا یابد كه رغبت خانواده‌ها به این مدارس افزایش پیدا كند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سلامت فكری و عملی وزیر محترم آموزش و پرورش بر لزوم استفاده از این فرصت برای انجام وظایف سنگین در این دستگاه تاكید كردند و گفتند: دانشگاه فرهنگیان یكی از مراكز بسیار مهم است كه باید برای توسعه كمی و كیفی آن هر آنچه كه می توان، سرمایه گذاری كرد.

ایشان در جمع‌بندی سخنان خود با تأكید بر اهمیتِ ساختن و قدرتمند كردن كشور و نقش برجسته معلمان در این مسیر، مهمترین عنصر قدرت‌ساز را «علم» خواندند و خاطرنشان كردند: قدرت، فقط به داشتن سلاح نیست بلكه «علم، ایمان، شخصیت ملی، ایستادگی و هویت انقلابی»، عناصر تولید قدرت هستند.

رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: دشمن وقتی قدرت شما را ببیند، ناچار به عقب‌نشینی خواهد شد، اما وقتی در نشان دادن مبانی و عناصر قدرت خود در مقابل دشمن، ملاحظه و اجتناب كنیم و یا بترسیم، دشمن «گستاخ» می‌شود.

ایشان با اشاره به طرحی كه در كنگره امریكا علیه رزمایشهای دریایی ایران در جریان است، افزودند: امروز دشمنان حرفهایی می‌زنند كه بزرگتر از دهانشان است و مثلاً طراحی می‌كنند كه «ایران در خلیج فارس نباید رزمایش نظامی داشته باشد»؛ درحالیكه این سخنان، غلط اضافی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همه این زیاده‌خواهی‌ها را از سوی ملت بزرگ و بیدار ایران قابل پاسخگویی دانستند و خاطرنشان كردند: خلیج فارس، خانه و محل حضور ملت ایران، و ساحل خلیج فارس و سواحل زیادی از دریای عمان متعلق به این ملت قدرتمند است، بنابراین ما باید در این منطقه حضور، رزمایش و اظهار قدرت داشته باشیم، و این امریكایی‌ها هستند كه باید بگویند چرا از آن سوی دنیا به اینجا آمده و رزمایش به‌راه می‌اندازند؟

رهبر انقلاب تأكید كردند: اینگونه باید با قدرتهای زیاده‌خواه مواجه شد و برخورد كرد.

ایشان، ماندگاری و قدرتمندتر شدن روزافزون جمهوری اسلامی را نشانه شكست دشمنان خواندند و خاطرنشان كردند: قرآن به ما آموخته است كه باید به‌گونه‌ای خود را آماده كنیم كه دشمن، همواره ترس و واهمه داشته باشد.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، وزیر آموزش و پرورش با گرامی‌داشت یاد شهیدان مطهری، رجایی و باهنر و با تبریك هفته معلم، تاكید كرد: وزارت آموزش و پرورش تلاش می كند از طریق فرهنگ‌سازی، بستری مناسب برای تحقق عملی اقتصاد مقاومتی فراهم كند.

علی اصغر فانی با بیان اینكه برنامه‌های راهبردی آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین خواهد بود، گفت: تدوین نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش، طراحی رشته های جدید، ارتقای منزلت معلمان، تدوین برنامه راهبردی دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، تقویت مشاركت‌های مردمی و توسعه پژوهش‌سراهای دانش آموزی از مهمترین فعالیت‌های آموزش و پرورش در سال گذشته بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: