اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۱۳ دی ۱۳۹۶ - 03 January 2018
الواح، سنگ نبشته، مهرنبشته و گوی نبشته های اورارتویی به جای مانده از اورارتوها که در اطراف دریاچه های ایران، ارمنستان و ترکیه حکومت می کردند در موزه های ایران و جهان نگهداری می شوند.

آثار کتیبه دار و الواح اورارتویی در موزه های ایران و خارج از کشور

به گزارش عصرپرس به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،  مریم دارا، استادیار پژوهشکده ‌زبان شناسی،‌ متون و کتیبه ها پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب را در سخنرانی علمی با موضوع «انواع و مضمون کتیبه های اورارتویی در ایران» از سلسله نشست های نمایشگاه ارمنستان و ایران ؛خاطره یک سرزمین مطرح کرد و گفت :اورارتوها حدود سده های نهم تا ششم پیش از میلاد  در اطراف دریاچه های ارومیه ایران، سوان ارمنستان و وان ترکیه حکومت می کردند.

وی با اشاره به اینکه  از آن ها آثار، اشیاء و کتیبه هایی بر جای مانده که ما را در شناخت بهتر اورارتوها یاری می رسانند تصریح کرد : در ایران عمدة ‌آثار اورارتویی از استان های آذربایجان شرقی و غربی به دست آمده اند.

دارا گفت: ، از اورارتوها حدود ۱۷۰۰ کتیبه تا کنون شناسایی شده که تعدادی از این کتیبه های میخی و هیروگلیف اورارتویی در ایران به دست آمده اند.

وی افزود : این کتیبه ها بر روی سنگ، صخره، فلز،‌ سفال،‌گوی و لوح نوشته شده اند.

استادیار پژوهشکده ‌زبان شناسی،‌ متون و کتیبه ها افزود: موزه‌ ملی ایران سهم به سزایی در نگهداری از آثار کتیبه دار اورارتویی دارد و الواح، سنگ نبشته، مهرنبشته و گوی نبشته هایی در آن نگهداری می شود.

وی گفت:  همچنین کتیبه هایی از محوطه های اورارتویی ایران در موزة رضا عباسی و موزه های باستان شناسی آذربایجان شرقی و غربی و همچنین موزه رشت هستند.  در خارج از ایران نیز در موزة برلین، هرمیتاژ، وان و مجموعه هایی دیگر آثار کتیبه دار اورارتویی که از ایران خارج شده اند دیده می شوند .

دارا در ادامه  به شکل، ترجمه و مضمون این کتیبه ها پرداخت و گفت :کتاب " کتیبه های میخی اورارتویی از ایران"نوشته وی  به تازگی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده که شامل  ۷۴ کتیبه و ۱۴ نوع مهرنبشتة میخی ارورارتویی است .

نام:
ایمیل:
* نظر: