اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۶ - 23 December 2017
معاون وزير كشور
معاون وزير كشور از شهرداران خواست برای توسعه شهر دیگر منتظر کمک های اندک دولتی، که حکم مسکن را دارد نباشند، و از لاک یک مدیر دولتی بیرون بیایند و برای اداره مطلوب شهر و شهرداری به فکر شناسایی مزیت های شهر به منظور ایجاد درآمد پایدار و تولید ثروت باشند.
شهرداران از لاک مدیر دولتی بیرون بیایندبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور،سید محمدعلی افشانی معاون وزير كشور كه در ديدار با جمعي از نمايندگان مجلس شورای اسلامی، روساي شوراها و شهرداران حوزه هاي انتخابيه سخن مي گفت، وجود جاذبه هاي گردشگري، طبيعي و تاريخي را از ويژگي هاي منحصر بفرد مناطق مختلف ايران براي كسب درآمد و توليد اشتغال برشمرد و تصريح كرد: بسياري از مناطق کشور دارای ظرفیتهای مناسبی برای توسعه گردشگری، بوم گردی و کویرگردی هستند كه سرمایه خوبی برای تامین درآمدهای پايدار شهرداری ها و دهیاری های این مناطق محسوب مي شود. 

وي با تاكيد بر اينكه بهره گیری از اين ظرفيتها نیازمند تغيیر فکر شهرداران و اعضای شوراها در نحوه اداره شهرهاست، افزود: بايد با برنامه ریزی هاي دقيق و بهره گيري از مشاركتها و منابع مردمي برای ایجاد و توسعه زیرساختهای گردشگری خاص این مناطق برنامه ريزي و فعاليت نمود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر عمران و آبادانی شهرها فقط توسط شهرداران محقق می شود زیرا دوران عمران شهر با کمک های دولتی به دلیل محدودیتهای مالی دولت پایان یافته است.

افشانی تصريح كرد: شورا و شهرداری براي جلب مشاركت مردم در برنامه هاي مديريت شهري باید اعتماد شهروندان را با عملکرد مناسب خود جلب و با اجراي طرح ها و پروژه هاي موردنياز مردم رضايت آنان را كسب نمايند زيرا مردم زمانی به شورا و شهرداری اعتماد و در برنامه های مورد نظر آنها مشارکت می نمایند که مطمئن شوند اعتبارات درست هزینه می شود.

افشانی همچنین خطاب به شهرداران تاکید نمود: در قوانين شهرداري ها و شوراها، قانون برنامه ششم توسعه و قوانين بودجه سنواتي كشور و سایر قوانین مرتبط با مدیریت شهری، ظرفيتهاي خوبي براي ايجاد درآمد پايدار و بهره گیری از اعتبارات خاصی برای اجراي پروژه هاي شهري وجود دارد بنابراین باید به آنها توجه ویژه ای داشت.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین به برنامه ريزي هاي دولت به منظور كمك به مديريت پسماندها در لايحه بودجه سال 1397 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي اشاره و از نمایندگان مجلس خواست تا با توجه به این موضوع زمینه تحول اساسي در اين حوزه فراهم شود.

وی افزود: پسماندهای شهر و روستا زندگی ما را با پخش شدن درطبیعت نابود می‌کند و دفن آنها باعث می‌شود که شیرابه آنها به آب‌های زیر زمینی نفوذ کند و باعث مشکلات فراوانی از جمله شیوع انواع بیماری‌ها در کشور شود.

وی همچنین از تصوب کلیات لایحه "کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استانهای ساحلی و کلان شهرها با مشارکت بخش غیر دولتی" در کمیسیون تخصصی در مجلس خبر داد و گفت: در نوبت بعد جزییات این لایحه در مجلس بررسی خواهد شد.

افشانی همچنين با اشاره به پيگيري هاي وزارت كشور به منظور افزايش سهم شهرداري ها از اعتبارات قانون ماليات بر ارزش افزوده از ارایه لایحه ای از سوی دولت در این زمینه به مجلس در آینده نزدیک خبر داد و از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست که در زمان بررسی لایحه بودجه سال 1397 از احکام مرتبط با شهرداريها و دهياريها حمايت نمایند.

افشانی در ادامه با تاکید بر اینکه به کارگیری حتي یک نفر بدون داشتن تخصص و خارج از مقررات در شهرداریها ممنوع است، گفت: آزمون تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی شهرداری ها در انتهای سال جاری برگزار می شود.

وی اضافه کرد: لايحه اداری و استخدامی شهرداري ها كه به منظور رفع مشكلات شهرداري ها در حوزه منابع انساني تهيه شده، در كميسيون تخصصي مجلس تصويب شده و در ادامه بايد در صحن علني مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

وي افزود: ماشين الات موردنياز شهرداري ها و دهياري ها پس از عقد قرارداد و تولید، توزیع می شود.

در اين جلسه مهدی برومندی نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد، شهاب الدین بی مقدار نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو، حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان و علی نجفی خوشرودی نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی و تني چند از شهرداران و روساي شوراهای حوزه های انتخابيه مسائل و مشکلات مربوط به شهرداری ها و مدیریت شهري را بيان نمودند كه برخی از آنها عبارت بود از: كمك به تقويت زيرساختهاي گردشگري شهري و روستايي، كمك به ساماندهي پسماندهاي شهري، ضرورت حمایت از شهرداری های کم جمعیت، کمک به ایجاد درآمد پایدار، تامین ماشین آلات و قیر مورد نیاز شهرداری ها، تسريع در تبديل وضعيت شهرداران و كاركنان شهرداري ها.

نام:
ایمیل:
* نظر: