اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - 10 December 2017
صالحی در فراکسیون مستقلین ولایی
وزیر فرهنگ با بیان اینکه لوایح نظام جامع رسانه‌ای، تبلیغات بازرگانی و مطبوعات را در حوزه معاونت مطبوعاتی در شرف تقدیم به مجلس دارند، گفت: در زمینه بررسی این لوایح طی سه ماه گذشته جلسات متعدد و گسترده‌ای برگزار شده است.
لوایح نظام جامع رسانه‌ای، تبلیغات و مطبوعات پیگیری می‌شوند
به گزارش عصرپرس از خانه ملت، سیدعباس صالحی صبح امروز (یکشنبه، 19 آذرماه) و پیش از آغاز صحن علنی مجلس، با حضور در فراکسیون مستقلین ولایی ضمن پاسخگویی به سوالات و مطالب مطروحه از سوی نمایندگان، پاره‌ای از برنامه ها و اقدامات انجام شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به سمع و نظر نمایندگان حاضر در این نشست رساند.

فرآیند صدور مجوزها تسهیل می‌شود

بنابراین گزارش صالحی در این نشست به موضوعات و مسائلی که در حدود3  ماه تصدی بر وزارت فرهنگ مدنظر داشته همچون تحقق برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: وزارت فرهنگ در احکام برنامه ششم توسعه 8 حکم اختصاصی، یک حکم دائمی و 20 حکم عمومی دارد که در زمینه تحقق احکام اختصاصی همچون تسهیل فرآیند مجزوها، اقدام به مشخص کردن فهرست مجوزها کرده تا فرآیند مجوزها به حداقل برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه واگذاری‌ها به عنوان حکم دیگر برنامه ششم نیز توضیح داد: اتفاقاتی در رابطه با واگذاری مراکز و رویدادها در حال پیگیری است ضمن آنکه الزامات مجلس برای وزارت فرهنگ به عنوان تکلیف لازم الاجرا پیگیری می‌شود تا برنامه ششم توسعه با سرعت بیشتری تحقق پیدا کنند.

اجرای برنامه ششم طی 8 کلان پروژه در وزارت فرهنگ

وی با اشاره به سه هدف برنامه پیشنهادی خود به مجلس که اکنون اجرای آن را در وزارت فرهنگ در دست گرفته است، توضیح داد: صیانت و تعالی هویت سبک زندگی اسلامی و ایرانی، حمایت و تقویت تولید و مصرف فرهنگی و هنری و دیپلماسی فرهنگی و هنری مشمول این سه هدف می‌شوند که اقدامات آن‌ها در 9 مسئله و 40 برنامه و  8 کلان پروژه در وزارت فرهنگ تعریف و در حال اجرا است.

صالحی تشریح کرد: تقویت ظرفیت‌های مردمی در عرصه فرهنگ و هنر، بهبود وضعیت کسب و کار در  این حوزه، عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی، گسترش مناسبات فرهنگی ایران و جهان، غنی‌سازی محتوای تولیدات فرهنگی، انسجام و هماهنگی دستگاه‌ها،هوشمندسازی مدیریت فرهنگی و... از جمله این موارد است که اقداماتی برای  آنها در  نظر گرفته شده و در حال انجام است.

لوایح نظام جامع رسانه‌ای، تبلیغات بازرگانی و مطبوعات پیگیری می‌شوند

وی با بیان اینکه لوایح نظام جامع رسانه‌ای، تبلیغات بازرگانی و مطبوعات را در حوزه معاونت مطبوعاتی در شرف تقدیم به مجلس دارند، گفت: در زمینه بررسی این لوایح طی سه ماه گذشته جلسات متعدد و گسترده‌ای برگزار شده است.

تاسیس 20 سالن سینما طی سه ماه اخیر

وزیر فرهنگ بیان کرد: در حوز سینما نیز در سه ماه گذشته 20 سالن تاسیس و این تعداد تا دهه فجر به 40 سالن خواهد رسید ضمن آنکه وزارت فرهنگ در یک سال آینده برنامه 100 سالن را دارد.

راه‌اندازی120 کتاب فروشی طی سه ماه اخیر

وی دسترسی بهتر به کتاب و تقویت کتاب فروشی‌ها را دستاورد دیگر وزارت فرهنگ در معاونت فرهنگی، طی این مدت عنوان کرد و افزود: به دنبال تسهیلات و وام‌های ارائه شده 120 کتاب فروشی در این مدت راه‌اندازی شده است و متقاضیان دیگر نیز در شرف دریافت وام و تسهیلات هستند.

صالحی همچنین با بیان اینکه علیرغم مشکلات متعدد برگزاری مراسم حج تمتع مراسمی آبرومندانه‌ای برگزار شد، افزود: 80هزار زائر با عزت به حج رفته و بازگشتند.

وی موازی‌کاری‌های فرهنگی را دغدغه‌ای قابل تامل دانست، گفت: اگر نتوانیم از این موازی‌کاری عبور کنیم نمی‌توان از منابع موجود بهره‌برداری درستی کرد، هرچند معتقدم این تغییرات با جار و جنجال به نتیجه نمی‌رسد و نیازمند رایزنی‌های مداوم و بدون حاشیه است.

برگزاری ده‌ها جلسه با دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی به منظور هم‌افزایی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارکرد: تاکنون ده‌ها جلسه غیر رسانه‌ای با دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی در قم و دیگر شهرها برای رسیدن به تعامل و هم افزایی برگزار کرده‌ام.

رایزنی با نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و سپاه برای مجوز کنسرت‌ها

وی درخصوص دخالت دستگاه‌های غیرفرهنگی در حوزه فرهنگ که دغدغه دیگر نمایندگان بود، توضیح داد: معتقدم در  این زمینه نیز نباید حاشیه ایجاد کرد و باید روش گفتگوهای پیاپی را پیش گرفت به همین منظور جلساتی با سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی درخصوص اماکن و مجوزهای برنامه‌های فرهنگی و هنری برگزار کرده ایم.

تکثر در تصمیم‌گیری ناکارآمدی و فقدان مشروعیت نظام را به مردم القاء می‌کند

صالحی ادامه داد: نباید اجازه داد پس از صدور مجوزی، یک دستگاه‌ دیگر آن مجوز را باطل کند چرا که مردم نمی‌گویند؛ نظام نیروی انتظامی یا نظام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلکه می‌گویند؛ نظام جمهوری اسلامی ایران؛ لذا تصمیم گیری باید یک پارچه باشد زیرا تکثر در تصمیم‌گیری ناکارآمدی و فقدان مشروعیت نظام را به مردم القاء می‌کند و ما نباید مردم را به این مسیر هدایت و نزدیک کنیم.

در سه ماه گذشته هیچ کنسرت و تئاتری لغو نشده است

وزیر فرهنگ با تاکید براینکه علاوه بر نیروی انتظامی با وزارت اطلاعات، سپاه و.. نیز صحبت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است، اضافه کرد: به دنبال همین گفتگوهای پشت پرده در سه ماه گذشته هیچ کنسرت و تئاتری لغو نشده است.

بانک‌ها و بخش خصوصی به کمک تکمیل 71 هزار پروژه نیمه تمام فرهنگی و هنری می‌آیند

وی درخصوص چگونگی کاهش 71 هزار  پروژه نیمه تمام فرهنگی و هنری در کشور مورد سوال نمایندگان، توضیح داد: با افزودن دو ضلع بانک‌ها و بخش خصوصی، به دنبال سرعت دادن به ساخت و ساز پروژه‌های نیمه تمام هستیم چراکه منابع دولتی محدود است لذا افزودن این دو منبع می‌تواند راهکشا باشد.

صالحی همچنین بر ارتباط با کشورهای همسایه با هدف برگزاری هفته‌های فرهنگی، تقویت ادارات استانی، تقویت حوزه فرهنگ اقوام تاکید کرد و گفت: بانک‌های اطلاعاتی استان‌ها در حال شکل‌گیری هستند، آسیب‌شناسی و تدبیر برای فعال‌سازی شوراهای فرهنگ عمومی و غنی‌سازی محتوای حوزه سینما و... نیز صورت گرفته است.  
نام:
ایمیل:
* نظر: