اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - 15 October 2017
وزیر جهاد کشاورزی گفت:«کشاورزی خانوادگی» در جهان امروز موضوعیت دارد و در این نوع از کشاورزی همه اعضای خانواده ضمن برخورداری از رفاه تحت مدیریت و هماهنگی زنان در زمینه تولید محصولات کشاورزی فعالیت می کنند.

اهمیت «کشاورزی خانوادگی» در جهان امروز

به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،  محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در هماش نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار که امروز یکشنبه در تالار خوشه وزرات جهاد کشاورزی برگزار شد، تاکید کرد: زنان روستایی و عشایری در افزایش تولید و ارزش افزوده،ایجاد ثروت ملی، توسعه پایدار و تامین درآمد خانوارها نقش موثری دارند.

وی با بیان این که امروزه کشاورزی خانوادگی در جهان موضوعیت دارد، گفت:در این نوع از کشاورزی همه اعضای خانواده ضمن برخورداری از رفاه تحت مدیریت و هماهنگی زنان در زمینه تولید محصولات کشاورزی فعالیت می کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که کشاورزی خانوادگی در جامعه روستایی و عشایری ایران نیز حاکم است،خاطرنشان کرد:با پرهیز از نوگرایی های کاذب، آداب و سنن، فرهنگ، ورزش های بومی جامعه روستایی و عشایری کشور باید حفظ  و ضمن بهره گیری از دانش روز نسبت به بازآفرینی این سبک زندگی اقدام شود.

حجتی با اشاره به ضرورت دقت در ارائه آمار مهاجرت روستایی گفت: در ابتدای انقلاب، حدود ۳۰۰ شهر در کشور داشتیم در حالی که الان تعداد شهرهای ما به نزدیک ۱۴۰۰ شهر رسیده بنابراین کاهش جمعیت روستاها فقط به خاطر مهاجرت نبوده بلکه خیلی از مناطق روستایی در گذر زمان به شهر تبدیل شده است.

وی با بیان این که صندوق های خرد روستایی در توسعه فعالیت های زنان روستایی و عشایری به ویژه صنایع دستی نقش مهمی دارند،یادآور شد:دولت با تامین و تزریق منابع به این صندوق ها از اشتغال زنان روستایی و عشایری حمایت می کند.

وزیر جهاد کشاورزی نهادسازی و ایجاد تشکل برای تامین منابع اولیه تا عرضه محصولات به بازارهای هدف و همچنین  آموزش و توانمندسازی زنان روستایی و عشایری ضروری خواند و افزود:باید از ظرفیت های مغفول پیرامون برای توسعه صنایع کوچک و خرد روستایی نظیر صنایع دستی، بسته بندی و عرضه سورت شده محصولات خام به جای فله استفاده کرد.

وی افزود: علاوه بر این،با احداث گلخانه های کوچک می توان زمینه تولید، اشتغالزایی،تکمیل درآمد خانوارها و استقرار جمعیت روستایی فراهم آورد.

حجتی با اشاره به این که برای توسعه مناطق روستایی و عشایری برنامه ریزی شده،اظهار داشت: تحقق این برنامه ها نیازمند مشارکت زنان روستایی و عشایری و سایر فعالان این حوزه است.

زنان روستایی و عشایر در توسعه پایدار نقش موثری دارند

در حاشیه این همایش، تفاهم نامه سه جانبه وزارت جهاد کشاورزی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد ایران در زمینه «ترویج محصولات سالم و استاندارد با مشارکت زنان روستایی و عشایری» توسط مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، دکتر معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و مهندس نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به امضا رسید.

همچنین، کتاب ۲۳ سال تجربه توانمندی های زنان روستایی و عشایری رونمایی شد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: