اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - 04 October 2017
معصومه ابتکار
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور الگوی دفاع مقدس را بهترین نمونه روشنگری و آگاهی بخشی نسلی دانست که این دوران را تجربه نکرده اند گفت: تجارب و دستاوردهای زیسته دوران هشت سال دفاع مقدس باید از زبان خانواده‌های شهدا وایثارگران بیان شود و مطابق با نگاه پرسشگر نسل جدید منتقل شود.
تجارب دوران دفاع مقدس باید پاسخگوی نگاه پرسشگر نسل جدید باشد
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصرپرس، معصومه ابتکار درهمایش «نقش آفرین و تجارب زیسته زنان در دفاع مقدس» افزود: اگر باور داریم نهضت دفاع مقدس حق طلبی و اعتقادی بود و ارزش های آن می تواند دست مایه زندگی مادی و معنوی جوان امروز باشد، باید آن را انتقال داد و آن را تبدیل به یک جریان فراگیر کرد ؛ البته این انتقال باید از موضع جوانان امروز به آن پرداخته شود.

وی اضافه کرد: بیان تجارب زیسته دوران دفاع مقدس، فرصت آگاهی را برای نسلی که جنگ راتجربه نکردند و در این شرایط نزیسته‌اند فراهم کرد.

ابتکار با بیان واقعه عاشورا حسینی (ع) اظهارکرد: ازهمه زوایا در کل واقعه عاشورا با شخصیت های متعددی سر و کار داریم و امروز نیزمی بینیم کودکان و زنان بیشترین آسیب را در جنگ ها می بینند و طبق آمار ٢ میلیون کودک در جنگ ها کشته می شوند و کشته شدن ٢ میلیون کودک در جنگ ها در دنیای امروز، ننگ بشریت است.

معاون رییس جمهور یکی از اثرگذارترین شخصیت های عاشورا را حضرت زینب(س) دانست و گفت: ایشان راوی عاشورا هستند و امروز نیز دیدیم که بانوان در دوران هشت سال دفاع مقدس چه نقشی داشتند و اکنون هم در جنگ ها، زنان می توانند نقش شگرفی در ایجاد صلح ایفا کنند.

وی با بیان اینکه همه کسانی که در دوران هشت سال دفاع مقدس حضور داشته اند از واقعه کربلا الهام گرفته اند، ادامه داد: تجربه زیسته زنان در دوران دفاع مقدس تجاربی را نشان می دهد که تا کنون جز درچند فیلم کمتر مشاهده نشده است؛ انتقال و بررسی و ارزیابی این نگاه به امروز مخصوصا به نسلی که جنگ را تجربه نکرده ، اقدام بسیار خوبی است چون جوان بدلیل أسطوره سازی خیلی قوی که انجام داده ایم، نمی تواند ارتباط برقرار کند و احساس می کند آن افراد از جنس دیگری بوده اند.

وی اضافه کرد: بسیاری از اوقات اجازه ندادیم جوانان با دید پرسشگری به این مقوله بپردازد و این امر برقراری ارتباط جوان نسل امروز را با دوران دفاع مقدس دشوار کرده است.

معاون رییس جمهور با تاکید بر زنده ماندن پیام دوران دفاع مقدس، اظهارکرد: برای جوانان فرصت جستجوگری، کنکاش و چالش را فراهم کنیم و انتظار نداشته باشیم همه تفسیرهای ما را جوانان بپذیرند.

وی با تاکید براینکه جوانان باید با پرسشگری به پیام دفاع مقدس دست پیدا کنند ادامه داد: جوانان باید در مفاهیم دفاع مقدس اندیشه کنند و بپرسند که اهداف دنبال شده در دفاع مقدس چه بود و این نگاه تنها با پرسشگری به جوانان منتقل می شود.

وی افزود: بهترین راویان دفاع مقدس برای  نسل جوان امروز زنان وفرزندان شهدا و خانواده‌های جانبازان وایثارگران هستند چرا که آنها خود در بطن واقعه بوده‌اند وآنرا با تمام وجود احساس کردند

ابتکارگفت: اظهار کرد: هنر و سینما دو ابزار مهمی هستند که می‌توانیم با استفاده از آنها در استمرار انتقال پیام دفاع مقدس استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه همانطور که پیام کربلا تا دوران حاضر زنده مانده است، باید این نگاه در دفاع مقدس نیز به لحاظ فکری ادامه پیدا کند تصریح کرد: جوانان ما در هشت سال دفاع مقدس بر اساس شناخت، آگاهی و درک این مسیر را انتخاب کردند و به همین دلیل در تاریخ ماندگار شدند و عزت و افتخار را برای ایران به ارمغان آوردند.

ابتکاربا تاکید بر اینکه باید فرصت جستجوگری، چالش و کنکاش را برای جوانان فراهم کنیم اضافه کرد: همانطور که جوانان نسل گذشته بدون پرسش موضوعی را نمی‌پذیرفتند نباید انتظار داشته باشیم که جوانان نسل حاضر نیز مفاهیم را بدون پرسشگری قبول کنند.

وی اضافه کرد: یکی از بهترین روش‌های انتقال این مفاهیم به جوانان استفاده از تجارب زیسته افرادی است که در زمان جنگ حضور داشتند. باید اجازه دهیم که جوانان خودشان با این مفاهیم زندگی کنند و این ارزش‌ها را در خود ماندگار کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: