اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - 30 September 2017
با فرا رسیدن تاسوعای حسینی و نزدیک شدن به روز عاشورا، آیین گسترده و مختلفی در شهرهای مختلف لرستان برپا می شود.از برپایی تعزیه و درست کردن حوضچه گل، تا چهل منبر و آماده کردن هیزم برای عاشورا.

مراسم سنتی چهل منبر در لرستان

به گزارش عصرپرس، عشق و علاقه مردم لرستان به سالار شهیدان وصف ناشدنی است و برگزاری این آیین، ریشه در فرهنگ عزاداری مردم لرستان دارد.

یکی از رسومات مخصوص روز تاسوعا در خرم‌آباد و برخی مناطق دیگر، برگزاری مراسم سنتی چهل منبر است که اغلب زنان به یاد اسارت حضرت زینب (س) آنرا برگزار می کنند.

در این آیین، اغلب زنان و دختران خرم‌آبادی در روز تاسوعای حسینی با پای برهنه و صورت پوشیده، چادر عزای اهل بیت عصمت و طهارت بر تن کرده، شمع‌های حزن و اندوه را در این شهر روشن می‌کنند.

در این مراسم که در روز تاسوعای حسینی برگزار می‌شود، زنان خرم‌آبادی به یاد اسارت حضرت زینب (س)، با پای برهنه و با نقابی بر صورت، حرکت کرده و چهل شمع در خانه‌هایی که درب آنها باز است، روشن می‌کنند.

این آیین اغلب در محله های پشت بازار و در نزدیکی حرم امامزاده زید بن علی (ع) ، باغ دختران و پارک ساحلی برگزار می شود.

در این رسم که در خرم‌آباد به آن «دختران چهل منبری» هم می‌گویند، دخترانی سیاه‌پوش و نقابدار با پای بدون کفش به صورت گروهی، از اول صبح تاسوعا، مجالس عزا و حسینیه‌های شهر را می‌گردند و با نیت و خواسته‌های مختلف، در هر جلسه و مراسم عزاداری یک شمع روشن می‌کنند تا چهل منبر را سر بزنند و چهل شمع روشن کنند.

در بخش‌های دیگری از لرستان از جمله بروجرد و دیگر شهرهای استان این رسم شکلی دیگر دارد، در رسم «چهل منبر» که در خرم‌آباد تنها توسط زنان و دختران جوان انجام می‌پذیرد در بروجرد تنها به زنان اختصاص نداشته و مردان نیز در آن مشارکت می‌کنند.

در این آیین ویژه، برخی زنان و دختران و حاجتمندان نیز، پس از برآورده شدن حاجتهای خود در یکسال گذشته، نذری یا تحفه و یا حبه قندی را در منبر آخر بجا می گذارند.

حاجتمندان در طول مدت این آیین (از اولین منبر تا منبر چهلم) روزه سکوت گرفته و هیچ صحبت و مکالمه ای ندارند.

لرستانی‌ها و بویژه مردم خرم آباد در ماه محرم به ویژه روزهای تاسوعا، عاشورا و شام غریبان، با نواختن ساز عزا (چمرانه)، مراسم عزاداری خود را برپا می کنند.

مراسم سنتی چهل منبر در لرستان

 

نام:
ایمیل:
* نظر: