اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - 12 August 2017
عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خبرداد
عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه عدم با تاخیر بهای گندم کاران ضررهای هنگفتی به کشاورزان وارد می‌کند،گفت: پرداخت با تاخیر بهای گندم کشاورزان به به سود دلالان تمام می شود.

پرداخت با تاخیر بهای گندم کشاورزان به سود دلالانبه گزارش سرويس اقتصادي عصرپرس، علی ابراهیمی عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره پرداخت با تاخیر بهای گندم کاران  توسط  وزارت کشاورزی، گفت: برای تکرار خودکفایی گندم باید بهای کشاورزان پس از  تحویل محصول پرداخت شود، تا کشاورزان بتوانند اقتصاد معیشتی شان و هزینه های تولید را با رعایت  اصول  اقتصادی  پاسخگو  باشند؛ در غیر اینصورت گندم  با نرخ نازل در شرایطی به واسطه ها  بفروش می رود که سود آن در جیب دلالان قرارمی گیرد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:زمانی که  دولت بهای محصول را  به موقع پرداخت نمی کند، کشاورزان برای ایجاد نقدینگی مجبور  هستند که این محصول راکه نقش بسزایی در  امنیت غذایی کشور  را دارد  به واسطه ها تحویل دهند.

وی ادامه داد: حد فاصل نرخ گندم تا فروش در بازار مصرفی با عدم پرداخت به موقع بهای کشاورز به جیب  دلالان می رود و با این اوصاف تبادلات تجاری گندم میان دولت و کشاورزان  به نفع واسطه ها تمام می شد، زیرا  دلالان با  تزریق  پول نقد می توانند به سرعت محصول کشاورزان راکه با زحمات فراوان تولید کردند را با بهای ناچیز خریداری می کنند.

ابراهیمی افزود: زمانی که دولت بهای کشاورزان  را  با دیرکرد پرداخت می‌کند ، بدیهی  است که  کشاورزان  برای تبدیل محصولاتش به پول نقد مجبور هستند  به سمت دلالان گرایش پیدا کنند و این  در حالی است که  نرخ  تضمینی و نرخی که از کشاورز خریداری می شود، تنها به نفع واسطه ها تمام می شود.

وی ادامه داد: گندم کالای استراتژیک  است که  نقش مستقیم  در  امنیت غذایی دارد و اگر  در  محصولی همچون گندم خودکفا نشویم، نمی توان انتظار داشت  بتوان خلا آن  را در دیگر محصولات کشاورزی پرکرد.

نماینده  مردم شازند در مجلس با بیان اینکه برچیدن بال دامپینگ با ورود گندم به بورس کالا امکان  پذیر است، تصریح کرد:  بهای با تاخیر محصولات کشاورزان، سود گندم را تقدیم دلالان می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه  توقف فروش گندم  توسط  واسطه های  سیار با ارائه  گندم در  بورس کالا  عملیاتی می شود، یادآورشد:  تفاوت قیمت بورس با نرخ تضمینی گندم  توسط  دولت  با ارائه  در بورس کالا قابل تامین  تر است  و  همچنین واقعی شدن  و  شفاف شدن   نرخ  کالا  با ارائه  در  بورس کالا  امکان پذیر است.

نام:
ایمیل:
* نظر: