اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۷ دی ۱۳۹۴ - 17 January 2016
مدیرعامل مپنا:
عباس علی‌آبادی در نشست خبری گروه مپنا گفت: «در آستانه اجرایی شدن توافق برجام باید به گونه‌ای با بنگاه‌های بزرگ بین‌المللی این حوزه تعامل شود که به تولید داخل آسیبی وارد نکند.» این سخنان نشان می‌دهد وقتی غولی مانند مپنا اینگونه از لغو تحریم‌ها به هراس می‌افتد، حساب «کف بازاری‌ها» آشکار است چه خواهد بود.
اجرای برجام به تولید داخل آسیب وارد نکند

عصر پرس: همزمان با اعلام اجرای برجام و پایان تحریم‌ها هراس از سرمایه خارجی به جان بازار داخلی افتاده است. بازاری که در این ده دوازده سال، شیوه و روش متفاوتی برای بقا و ضمان برگزید یا مجبور شد برگزیند. سخنان مدیرعامل مپنا، بر همین اساس قابل تحلیل است. وقتی غولی مانند مپنا اینگونه از لغو تحریم‌ها به هراس می‌افتد، حساب «کف بازاری‌ها» آشکار است چه خواهد بود. دگرگونی اقتصاد ایران به احتمال زیاد تا مدتی تنها جایگزینی باشد. جایگزینی که شاید رشد اقتصادی را در پی داشته باشد. 

مدیرعامل گروه مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران با تاکید بر اینکه صنعت برق اقتصادی نیست تصریح کرد: امروز مپنا برای همکاری با بسیاری از شرکت‌های خارجی آماده است اما تضمین سرمایه مهم‌ترین مطالبه ما از دولت به شمار می‌رود.

عباس علی‌آبادی مشکل اساسی صنعت برق کشور را فقدان تضمین بازگشت سرمایه برشمرد.

مدیرعامل گروه مپنا که در نشست خبری ششمین همایش صنعت نیروگاه‌های حرارتی (گازی، سیکل ترکیبی و بخار) در محل گروه مپنا سخن می‌گفت اظهارداشت: ارایه تضمین سرمایه به خارجی‌ها به ورود توربین‌ها و تجهیزات این شرکت‌ها به کشور منجر می‌شود که به ضرر تولید داخل و اقتصاد کشور است.

علی‌آبادی تصریح کرد: امروز مپنا برای همکاری با بسیاری از شرکت‌های خارجی آماده است اما تضمین سرمایه مهم‌ترین مطالبه ما از دولت به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: چند سالی است ما به التفاوت هزینه تولید و فروش برق در کشور بخوبی جبران نمی شود و همین مساله بویژه پس از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها به ضرر فعالان این عرصه بوده است.
مدیرعامل گروه مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران با تاکید بر اینکه صنعت برق اقتصادی نیست.

عباس علی‌آبادی گفت: در آستانه اجرایی شدن توافق برجام قرار گرفته‌ایم و باید به گونه ای با بنگاه های بزرگ بین المللی این حوزه تعامل شود که به تولید داخل آسیبی وارد نکند.

صنعت برق می‌تواند پایه و اساس اقتصاد مقاومتی در کشور باشد

عباس علی‌آبادی اظهار داشت: ایران با برخورداری از دانش بالا در حوزه صنعت برق می تواند نقش اساسی به عنوان مرکز انرژی منطقه به ایفای نقش بپردازد و ضامن صلح وامنیت برای همسایگان باشد .

وی یادآور شد: امروز شرکت جنرال موتورز آمریکا در حوزه برق کشور پاکستان سرمایه گذاری می کند و اگر دیر اقدام کنیم بازار بزرگ حدود 200میلیون نفری این کشور همسایه را از دست خواهیم داد.

علی آبادی افزود: کشور افغانستان نیز با جمعیتی حدود 30 میلیون نفر از ظرفیت حداکثر 700 مگاوات برق برخوردار است که ارتقای آن می تواند فرصتی برای شرکت های فعال ایرانی در این حوزه باشد و نظیر چنین فرصت هایی در عراق 30 میلیون نفری ، ترکیه و دیگر همسایگان ایران نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: تولید همزمان آب و برق، زیرساخت هر برنامه توسعه است و با وجود هزاران کیلومتر مرز آبی به ویژه در جنوب کشور می توان انتظار داشت باتوجه به این مهم ، توسعه مناسبی در کشور تحقق یابد.

به گفته علی آبادی ، صنعت برق می تواند با استفاده از ظرفیت های صنعتی و علمی خود پیشتاز دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.

صنعت برق متاثر از تحریم ها نبوده و نیست

علی آبادی همچنین در پایان این در جمع خبرنگاران گفت: بازار ارز همانند دیگر کالاها تابع عرضه و تقاضا نیست اما نرخ آن در ایران غیرواقعی است.

به گفته این مسئول، در ایران ارز فقط مدیریت می شود که به دلیل مسائل ملی، سیاسی و... است اما به طور مسلم، اگر نرخ ارز متناسب با تورم نباشد، صنعت داخلی بشدت آسیب می بیند.

وی افزود: امروز هزینه تولید مانند هزینه نیروی انسانی در حال بالا رفتن است اما نرخ ارز متناسب با این مسائل افزایش نمی یابد.

علی آبادی تصریح کرد: تداوم این روند به از دست رفتن قدرت صادرات شرکت های داخلی منجر خواهد شد که در مجموع برای صنعت نگران کننده است.

برخی قطعات صنعت برق ایران به کشورهای اروپایی فروخته می شود

مدیرعامل گروه مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران گفت: امروز صنعت برق ایران در بسیاری از بازارهای کشورهای منطقه مانند سوریه، عراق، عمان و همچنین برخی کشورهای اروپایی فعال است و حتی برخی قطعات به کشورهای اروپایی فروخته می شود.

وی بیان داشت: کیفیت کار حضور در بازارهای بین المللی را ضمانت می کند. دولت ایران نیز همواره از حضور مپنا و سایر شرکت های ایرانی در عرصه های بین المللی حمایت کرده است.

علی آبادی تصریح کرد: هر چند تحریم ها تاثیر جدی بر صنعت برق نداشت اما برای حضور شرکت هایی همچون مپنا در عرصه بین الملل مشکل هایی ایجاد می کرد. به طور نمونه از حضور شرکت های ایرانی در برخی مناقصه ها جلوگیری می شد.

وی ابراز امیدواری کرد شرکت های ایرانی بتوانند در دوران پساتحریم حضور پررنگ تری در عرصه بین الملل داشته باشند.

قرار است ششمین همایش صنعت نیروگاه های حرارتی (گازی، سیکل ترکیبی و بخاری) روزهای 29 و 30 دی ماه جاری با هدف ارتقای دانش و تخصص در حوزه صنعت نیروگاه های حرارتی برگزار شود .

وی تصریح کرد:عمده اهداف این همایش، اقتصاد صنعت نیروگاه های حرارتی، تبادل نظر درخصوص مسایل فنی و شرایط این صنعت در دوران پسا برجام است.

پیش بینی شده از مجموع 200 مقاله دریافتی برای این همایش ،به ترتیب تعداد 57 ، 19 و 23 مقاله به شکل شفاهی ، پوستر و چاپی ارائه شود.

قرار است دو میزگرد علمی و تخصصی با عنوان‌های «راهبرد صنایع نیروگاهی در دوران پساتحریم» و «آب شیرین کن‌های نیروگاهی» در این همایش برگزار شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: