اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۳۹۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - 17 October 2024
وزیر بهداشت خبر داد:
وزیر بهداشت در مجمع عمومی سالیانه سازمان نظام پزشکی با اشاره به جلسات فشرده دولت در روزهای گذشته به منظور تنظیم لایحه بودجه، از پیشنهاد و تصویب احتساب دوره دستیاری به عنوان شغل در جلسه روز گذشته با حضور رییس جمهور و اعضای دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد که مجلس نیز این موضوع را تصویب کند.
لزوم افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص داخلیبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس،محمدرضا ظفرقندی در این مراسم که در مجتمع فرهنگی و ورزشی تلاش تهران برگزار شد، حل مشکلات حوزه سلامت و جامعه پزشکی را نیازمند انسجام بدنه جامعه پزشکی، دولت و مجلس دانست و گفت: روز گذشته در جلسات فشرده دولت، یک ساعت فرصت داشتیم که در مورد مشکلات و راهکارهای آن مباحث مهمی مطرح شد.

وی افزود: بر اساس قانون و اسناد بالادستی، سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورمان باید همتراز و بالاتر از میانگین کشورهای منطقه باشد اما این سهم در حال حاضر به ۴ درصد رسیده که تلاش ما رساندن آن به حداقل ۷ درصد است و با حضور دکتر پزشکیان در ریاست جمهوری و هماهنگی سازمان هایی مانند برنامه و بودجه، فرصت ویژه ای برای حل چالش ها داریم. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی علاوه بر نقادی در تصمیم سازی ها نیز باید مشارکت موثری داشته باشد، افزود: قانون سازمان نظام پزشکی در سال ۸۳ اصلاح و در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تصویب شد اما امروز پس از گذشت ۲۰ سال لازم است این قانون بازنگری و اصلاح شود.

ظفرقندی تصریح کرد: در قانون قبلی، حق تعیین تعرفه بخش خصوصی بر عهده سازمان نظام پزشکی بود که یکی از مزایای آن قانون محسوب می شد اما بعدا این کار در احکام دائمی قرار گرفت. 

وزیر بهداشت گفت: با کمک سازمان نظام پزشکی می توانیم این قانون را برای اصلاح به مجلس ارائه کنیم. 

وی گفت: جهت گیری دولت و رییس جمهور، حمایت از فقرا، محرومان و نیازمندان و این جمله کلیدی است که بیماران به جز درد بیماری، رنج دیگری نداشته باشند و برای این جهت گیری در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه هفتم توسعه، ساختارهایی از جمله گسترش شبکه، پزشکی خانواده و نظام ارجاع تعریف شده است. 
 
وزیر بهداشت افزود: در صورتی که منابع مورد نیاز پزشکی خانواده تامین شود، افرادی که از مسیر پزشکی خانواده و نظام ارجاع، خدمات را دریافت می کنند، به جز بیماری نباید دغدغه دیگری داشته باشند و منابع مورد نیاز نیز در بودجه، در نظر گرفته می شود اما اگر بیماری خارج از این ساختار تمایل به دریافت خدمات داشت طبیعی است که این فرد باید هزینه های آن را بپردازد و جامعه پزشکی، بهای تمام شده خدمت را به او ارائه کند. 
 
ظفرقندی با اشاره به سابقه محاسبه هزینه تمام شده خدمات توسط سازمان نظام پزشکی در دوره های گذشته، یادآور شد: محاسبه و اعلام هزینه تمام شده خدمات، یکی از وظایف شورای عالی بیمه سلامت است و اگر بیماری خارج از نظام ارجاع تمایل به دریافت خدمات داشت می تواند هزینه تمام شده خدمات را پرداخت کند. 
 
وی ابراز امیدواری کرد که با فعال شدن شورای عالی بیمه سلامت، کتاب ارزش نسبی خدمات نیز بازنگری شود تا گامی در جهت نگهداشت پزشکان جوان و جامعه پزشکی برداریم چراکه باید به آینده، معیشت و ثبات توجه کنیم. 
 
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اگر در کشور از هر کجا یک صدا، اختلاف و تعارض ایجاد و شنیده شود و بی ثباتی وجود داشته باشد حتما باید منتظر عدم ماندگاری نیروهای انسانی باشیم. دستیاران، جمعیتی عظیم، خدمتگزار و با نیروی جوانی در جامعه پزشکی هستند که حقوق آنها در گذشته ناچیز بود اما در عرض یکماه اخیر، حقوق آنها افزایش یافت به گونه ای که حقوق دستیاران متاهل تا 25 میلیون تومان رسید و از اول مهرماه نیز پرداخت می شود و این افزایش قابل توجه، نشان دهنده نگاه و رویکرد ما و حرکت در مسیر بهبودی است. 
 
ظفرقندی با تاکید بر اهمیت تصویب و ابلاغ تعرفه های پزشکی، یادآور شد: بنظر می رسد ترکیب شورای عالی بیمه باید اصلاح شود. به عنوان نماینده ای از دولت در حوزه پزشکی قول می دهم اگر بتوانیم لایحه ای در این زمینه به مجلس ارائه و ترکیب شواری عالی بیمه سلامت را متوزان کنیم، می توانیم شاهد بهبود وضعیت کنونی باشیم.
 
وی با اشاره به لزوم ارتقای جایگاه سازمان نظام پزشکی، گفت: برای ارتقای جایگاه این سازمان باید دو اقدام انجام شود؛ یکی اینکه انتخابات این سازمان باید قوی، پرشور، با استقبال بالا و دارای امکان رقابت برای سلایق مختلف باشد تا درصد مشارکت جامعه پزشکی در این انتخابات، افزایش یابد. اثرگذاری یا حضور در عرصه های تصمیم سازی سازمان نظام پزشکی بسیار مهم و ضروری است.  
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه بسیاری از حرف ها و آرزوها بیش از 30 سال است در نظام پزشکی عنوان می شود، گفت: باید برای حل مشکلات، راهکارها را عملیاتی کنیم؛ مثال آن اقداماتی است که برای دستیاران انجام شده و امیدواریم مجلس نیز در احتساب دستیاری به عنوان شغل، همراهی کند. 
 
ظفرقندی تاکید کرد: با کمک و همراهی بدنه جامعه پزشکی، دولت و مجلس می توانیم سه مشکل اساسی حوزه سلامت یعنی نیروی انسانی، اقتصاد سلامت و نیز حمایت از اقشار کمتر برخوردار را حل کنیم. متاسفانه نیروی انسانی در برخی رشته ها وارد نمی شود و بسیاری از افرادی هم که وارد می شوند، به دلیل مشکلات تحصیلی و با تصمیم های نا صحیح، از این روند خارج می شوند یا مهاجرت می کنند. 
 
وی با انتقاد از تصمیم افزایش ظرفیت رشته پزشکی بدون توجه به توسعه زیرساخت های مورد نیاز، یادآور شد: الان 4 سال از این تصمیم می گیرد و ظرفیت رشته پزشکی 100 درصد افزایش یافته اما پیوست این تصمیم چه بود؟ باید زیرساخت ها و منابع مورد نیاز هم تامین می شد اما با این کار، شاهد افت کیفیت آموزشی و کار عملی دانشجویان هستیم. 
 
به گفته وزیر بهداشت در برخی رشته های دستیاری، هیچ ورودی نداشتیم اما با یک اصلاح در سیستم، وضعیت معیشتی و طرح تعهد آن رشته، امسال 16 نفر ورودی داشته است.
 
مجمع عمومی سالیانه سازمان نظام پزشکی امروز با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در مجتمع فرهنگی و ورزشی تلاش تهران برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: