اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۳۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - 01 October 2024
معاون وزیر نیرو خبر داد
معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) از صدور "شناسه یکتا" برای پروژه‌های ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید توسط سازمان برنامه خبر داد.
پیش‌بینی 35 همت در قانون بودجه برای صنعت تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژیبه گزارش عصرپرس، محسن طرزطلب، صبح امروز امروز، سه شنبه، دهم مهرماه در ششمین همایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر که به میزبانی شرکت برق منطقه‌ای تهران برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سید مقاومت، حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، اظهار کرد: فرصت استثنایی در حوزه تجدیدپذیرایجاد و حمایت بی‌نظیری از سوی رییس جمهور، معاون اول ریاست جمهوری، هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی از صنعت برق تجدیدپذیرها شده که این امر وظیفه ما را بسیارسخت کرده است، بنابراین اگر نتوانیم طی امسال و سال آینده حرکت جدی، قابل اندازه گیری و ملموس در این جهت انجام دهیم، کار برای ما در آینده دشوار می‌شود.

وی با اشاره به این که بر اساس راهبرد و سیاستگذاری انجام شده، ساتبا در مسیر افزایش تولید بر مبنای واحد مگاوات است و البته در برنامه هفتم توسعه و احداث ‌۱۲ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر دیده شده است، ادامه داد: انتظارات از ساتبا از هدفگذاری برنامه هفتم توسعه فراتر رفته و بنابراین در حال مهیا شدن برای تولید ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار مگاوات هستیم. بر همین راستا در تلاشیم با ایجاد فرایندهایی، سرمایه گذاری این حوزه تسهیل و تسریع شود.

طرزطلب از اعلام برنامه ساتبا در بخش کولر آبی و گازی در حوزه بهره وری در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: حدود ۳۵ همت در قانون بودجه برای حوزه تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی به عنوان منابع اعتباری دیده شده که تعهد ساتبا کمتر از این رقم است و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در سال آینده، جذب این رقم افزایش یابد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ساتبا، از صدور "شناسه یکتا" برای پروژه های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید توسط سازمان برنامه خبر داد.

شناسه یکتا کدی 18 رقمی است که به شما امکان استعلام از آخرین وضعیت سند ملکی مربوطه را می‌دهد. این شناسه مانند شناسنامه یا کد ملی منحصر به فرد است و پس از دریافت یک سند ملکی و طی کردن مراحل مربوط ثبت سند در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور، در اختیار شما مالکان می گیرد.

رئیس سازمان ساتبا اضافه کرد: نامه‌ای به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی ارسال شده است که بر اساس آ« الحاقیه ای برای قراردادهای سرمایه گذاری قرار داده شود تا سرمایه گذاران اجازه پیدا کنند درصورت پرداخت نشدن منابع از محل ماده ۱۲، برق تولیدی را به صنایع بفروشند و یا آن را صادر کنند و یا به بورس سبز عرضه کنند تا از سرمایه گذاری در این حوزه مطمئن شوند.

وی از اختصاص منابع در اختیار دولت با عنوان "منابع اعتباری خط چین" برای بخش خصوصی خبر داد و افزود: ساز و کار آن بزودی اعلام می شود.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه با مجوز وزیر نیرو، قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر توسعه می‌یابد، عنوان کرد: در حال حاضر خرید تضمینی برق تا ۳ مگاوات محدود شده که به تدریج از ۳ مگاوات تا ۱۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

تبادل توافقنامه ساخت اولین نیروگاه یک مگاواتی تجدیدپذیر در غرب تهران

شبیهی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران نیز در این همایش گفت: تابستان در حالی سپری شد که همچنان دغدغه های ما در حوزه برق، موضوع حکمرانی انرژی و سهم کم سبد انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد برق در راستای تامین برق پایدار است، بنابراین باید با تسهیل گری و اصلاح قوانین، شرایط مناسب را برای سرمایه گذاری در این عرصه فراهم کرد.

وی اضافه کرد: باید با استفاده از ظرفیت‌های کشور و همسویی و همدلی با فعالان تجدیدپذیر و یا با تعریف مدل‌های جدید، نیروگاه‌های تجدیدپذیر را توسعه دهیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران از تبادل توافقنامه ساخت اولین نیروگاه یک مگاواتی تجدیدپذیر در غرب تهران با همکاری شرکت ماناانرژی پاک در حاشیه این همایش خبر داد و خاطرنشان کرد: این اقدام حرکتی کوچک در جهت توسعه تجدیدپذیرها در شهر تهران خواهد بود.

به گزارش ساتبا، ششمین همایش نیروگاه های تجدیدپذیر با حضور محسن طرزطلب، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا، بیش از ۱۳۰۰ نفر از نمایندگان بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و دستگاه‌های اجرایی توسط انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی و با حمایت ساتبا، توانیر، وزارت صمت و دیگر انجمن‌های صنفی و ارگان‌های دولتی به میزبانی برق منطقه‌ای تهران آغاز به کار کرد. ناترازی برق در ایران و راهکارهای تجدیدپذیر برای رفع ناترازی، ظرفیت‌های قانونی برنامه هفتم توسعه، تامین مالی پروژه‌ها، تامین برق از طریق تابلوی برق سبز بورس انرژی، توجیه اقتصادی نیروگاه‌های تجدیدپذیر و چالش‌های اجرایی آن‌ها از محورهای مورد بررسی در این همایش است.

چهارکارگاه تخصصی با موضوعات "عملیات اجرایی نیروگاه خورشیدی بزرگ"، "طراحی الکتریکال و حفاظت نیروگاه خورشیدی"، "طراحی و نصب عملی نیروگاه‌های خورشیدی" و "طراحی و آموزش عملی نیروگاه‌های بادی" در حاشیه این همایش برگزار می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: