اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۳۹۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - 26 September 2024
نائب رئیس انجمن تولید کنندگان سازه‌های فولادی از خودکفایی در تولید سازه‌های فولادی خبر داد و گفت: اگر مساله تحریم و ال‌سی‌های بانکی حل شود ایران ظرفیت صادرات پنج میلیارد دلار سازه‌های فولادی را دارد که هم‌اکنون این رقم تقریبا صفر است؛ البته در داخل کشور حدود دو میلیارد دلار گردش مالی در صنعت سازه‌های فلزی داریم.
ظرفیت پنج میلیارد دلاری ایران در صادرات سازه‌های فولادیبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، احمد کرمی‌راد نائب رئیس انجمن تولید کنندگان سازه‌های فولادی در نخستین نشست تخصصی مدیران صنعت سازه‌های فولادی ایران با تاکید براینکه در ۵۰ سال گذشته صنعتگران داخلی نقش پررنگ و حائز اهمیتی در این صنعت داشتند، گفت: در حال حاضر همه سازه های موجود در خشکی و دریا در داخل کشور تولید می شود.

کرمی‌راد ادامه داد: در تولید سازه‌های فلزی چهار وزارتخانه را به خودکفایی رساندیم علاوه بر آن نیز وزارت نیرو در سالهای پس از جنگ تقریبا تمام سازه‌های فولادی را وارد می‌کرد که با ورود همکاران ما در بخش‌هایی مثل نیروگاه، پل‌ها، پست‌ها و سدها هم اکنون در کشور سازنده این تجهیزات هستیم.

ظرفیت پنج میلیارد دلاری ایران در صادرات سازه‌های فولادی 

نایب‌رییس انجمن سازه‌های فولادی گفت: اگر مساله تحریم و ال‌سی‌های بانکی حل شود ایران ظرفیت صادرات پنج میلیارد دلار سازه‌های فولادی را دارد که هم‌اکنون این رقم تقریبا صفر است؛ البته در داخل کشور حدود دو میلیارد دلار گردش مالی در صنعت سازه‌های فلزی داریم.

ساخت تمام سازه‌های فولادی در فازهای عسلویه توسط شرکتهای ایرانی 

وی افزود: در وزارت نفت نیز در فازهای ۹ و ۱۰ عسلویه تا قبل از این سازه‌های کره‌ای، چینی و اروپایی نصب می‌شد اما با ورود شرکتهای ایرانی در این بخش نیز به خودکفایی رسیدیم. در حال حاضر تمام سازه‌های فولادی در فازهای عسلویه توسط شرکتهای ایرانی احداث می‌شود.

نایب رییس انجمن سازه‌های فولادی خاطرنشان کرد: همکاران ما در وزارت صمت و در بخش های توسعه نیشکر، خودروسازی، صنایع فولاد و تمام صنایع به خودکفایی رسیده است.

ظرفیت پنج میلیارد دلاری ایران در صادرات سازه‌های فولادی

باید در ساخت‌و ساز‌های کشور به سمت سازه‌های فولادی حرکت کنیم

کرمی راد با بیان اینکه باید در ساخت‌و ساز‌های کشور به سمت سازه‌های فولادی حرکت کنیم، گفت: در وزارت راه و شهرسازی، صنایع فلزی مورد نیاز ساخت و ساز مسکن و در صنایع مختلف توسعه خودروسازی و سیمانی همه داخلی سازی شده است.

نائب رئیس انجمن تولید کنندگان سازه‌های فولادی به توانمندی ساخت مسکن با بهره مندی از اسکلت فلزی اشاره کرد و افزود: اگر ظرفیت هزار و ۵۰۰ تنی اسکلت فلزی در ۲۰ استان به صورت طبیعی توزیع شود، سالانه قابلیت ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با متراژ ۱۰۰ متر مربع را خواهیم داشت.

وی افزود: تقریبا هیچ پلی در ایران با قطعات خارجی ساخته نمی‌شود. اما در موضوع مسکن همیشه یک رقابت بین بتن و فولاد وجود داشته که ذی‌نفعان را دچار انحرافاتی کرده، ما نمی‌گوییم سازه بتنی بد است یا سازه فلزی خوب است. مساله اصلی به روند اجرا مربوط می‌شود.

نائب رئیس انجمن تولید کنندگان سازه‌های فولادی تاکید کرد: به دلیل اینکه ما در کشور چهار فصل زندگی می‌کنیم و همچنین نظارت و کنترل بتن‌ریزی ضعیف است، مقاومت و پایداری سازه پایین می‌آید. فاصله بین تولید بتن تا محل پروژه باید کمتر از ۴۵ دقیقه باشد اما در این زمان بتن به پروژه نمی‌رسد. بتنی که در فصل بهار با رطوبت هوا ریخته می‌شود یا بتنی که در دمای منفی ۵ درجه یا مثبت ۵ درجه ریخته می‌شود به ما یک سازه ناهمگن را می‌دهد.

وی ادامه داد: این مشکلات در سازه‌های فلزی وجود ندارد؛ چرا که سازه فولادی، یکپارچه است و یک رفتار مساوی در طبقه اول تا آخر دارد. زمستان و تابستان تاثیری بر آن ندارد چرا که در کارخانه ساخته می‌شود. نظارتهای کافی دارد و باعث می شود سازه مطمئن تری داشته باشیم. 

کرمی راد گفت: در زلزله سرپل‌ذهاب تقریبا تمام سازه های بتنی یا به طور کامل تخریب شدند یا شکستهای نامتقارن داشتند که باید تخریب می‌شدند. اما هیچ‌یک از سازه‌های فلزی در آن زمین‌لرزه تخریب نشد.

صنعت سازه‌های فولادی نیازمند حمایت دولت است 

نایب رییس انجمن سازه‌های فولادی تصریح کرد: ما به شدت نیازمند ورود سرمایه گذار خارجی و ارز هستیم؛ زیرا در بخش انرژی به قدری ناترازی داریم که دولت نمی‌تواند به صنعت سازه‌های فولادی کمک کند و بودجه‌ای برای تخصیص به ما ندارد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به صنعت سازه‌های فولادی به صورت جدی توجه نشده است، گفت: صنعت سازه‌های فولادی نیاز به حمایت دارد و اگر در سال‌های آینده رسیدگی جدی به آن نشود، بی‌شک تولید کنندگان دچار چالش می‌شوند. 

پیگیری موضوع رتبه بندی صنعت فولاد
 
محمدمهدی حیدری معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه این نشست اعلام کرد: تلاش می کنیم در وزارت راه و شهرسازی بر اساس متُد علمی، موضوع رتبه بندی را در کشور پیاده سازی کنیم که در زمینه قیر و آسفالت این مساله در حال انجام است و در بخش فولاد نیز با کمک انجمن سازه‌های فولادی آن را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در بخش نهضت ملی مسکن هیچ مشکلی درخصوص تکنولوژی وجود ندارد اما در مدلهای تامین مالی دچار چالشهایی هستیم که امیدواریم بتوانیم با تولیدکنندگان در یک قالب مشارکتی، بحث تامین مالی را دنبال و دغدغه مسکن مردم را مرتفع کنیم.

ظرفیت پنج میلیارد دلاری ایران در صادرات سازه‌های فولادی

ظرفیت تولید سالیانه یک تا دو میلیون تن فولاد در کشور وجود دارد

سیامک ایپکچی رییس هیات مدیره انجمن سازه‌های فولادی در حاشیه این برنامه گفت: ظرفیت تولید سالیانه یک تا دو میلیون تن فولاد در کشور وجود دارد و این آمادگی را داریم که در بحث نهضت ملی مسکن با همکاری وزارت راه و شهرسازی یک میلیون واحد مسکونی با سازه فولادی احداث کنیم.

وی با تاکید بر جلوگیری از ایجاد رانت در صنعت فولاد،  گفت: یکی از مشکلات جدی صنعت فولاد، قطعی برق و گاز است که انتظار داریم یک یارانه مشخص در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. دولت باید با ارایه تسهیلات به تولیدکنندگان صنعت فولاد کمک کند.

ایپکچی درباره این شائبه که بعضا تولیدکنندگان فولاد به صورت هماهنگ قیمت‌ها را افزایش می‌دهند،گفت: به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد. تولیدکننده به دنبال تولید است. شاید در بخش آهن گندله، شمش یا ورق چنین مسائلی وجود داشته باشد ولی ما به عنوان تولیدکننده دنبال این هستیم که هرچه بیشتری بسازیم و به صنعت فولاد کشور کمک کنیم.





خبرنگار: محسن ولی زاده

نام:
ایمیل:
* نظر: